۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۱۸۸۴۲۶

بررسی غنی شدن روابط اجتماعی در صبح روشن

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و محقق در حوزه اخلاق اجتماعی در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد به بررسی غنی شدن روابط اجتماعی پرداخت.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فدایی، کارشناس، محقق و پژوهشگر در حوزه اخلاق اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث غنی کردن روابط اجتماعی پرداخت و گفت: ما هر روز خودمان را به روییدن و بارور شدن دعوت می‌کنیم، حداقل سه بار در روز این کار را می‌کنیم، این که می‌گوییم حی علی الفلاح، یعنی خودمان را رشد می‌دهیم.

وی ادامه داد: باید بدانیم که این رویش و رشد به تنهایی اتفاق نمی‌افتد، فضای روابط اجتماعی ما بسیار مستعد و حاصل خیز برای روییدن است، در روابط اجتماعی است که آدم‌ها رشد پیدا می کنند و نقطه ضعف‌هایشان را کشف می‌کنند، در روایات داریم که با روابط اجتماعی سازنده به روشن دلی و زنده دلی می‌رسیم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: مؤمنان مانند سنگ‌های چخماقند، سنگ‌ها  به تنهایی سرها را می‌شکند، اما وقتی با هم ارتباط دارند، در ارتباطشان با هم نور می‌پاشند و روشنایی می‌دهند، یخرجونهم من الظلمات علی النور اتفاق می‌افتد، منتها یک شرط دارد شرطش این است که این سنگ‌ها بین پارچه‌ها و در تنهایی نباشد، این سنگ‌ها باید صاف و مشخص باشند و به انگیزه مشخصی با هم ارتباط برقرار کنند.

 وی اظهار داشت: ظرفیت ارتباط ایمانی بسیار بالا است، اگر ما تا الان در سطح انس و محبت به ارتباطاتمان قناعت کرده‌ایم باید سطح توقعمان را بالا ببریم و از سطح انس و محبت به سمت تعالی و رشد سوق دهیم.

این کارشناس اخلاق اجتماعی بیان داشت: در روایات داریم که وقتی یک مومن سراغ مومن دیگر می رود و ارتباط با هم برقرار می‌کنند شخص سوم این‌ دو ملکی است که به فضای این دو برکت می‌دهد و برای آن‌ها استغفار می‌کند این فضا به برکت ملک بسیار حاصل‌خیز است، نکته‌ای که باید دقت داشت این است که رابطه سازنده یک رابطه بسیار هنری و دقیق است.

وی ادامه داد: منظور این نیست که ما یک آدم خشک باشیم که در همه جمع‌ها دیگران احساس پدر مآبانه با ما داشته باشند، طوری نباشد که با ورود ما همه ملول و خسته شوند، مرتب به فکر نصیحت، تکرار و سرزنش دیگران نباشیم این کار باعث دوری دیگران از ما می‌شود، برخورد سازنده هیچ وقت برای طرف مقابل اذیت کننده نیست و تنفر ایجاد نمی‌کند.

حجت‌الاسلام فدایی ابراز داشت: شما می‌توانید با یک سوال و یک کنایه ماهرانه طوری برخورد را انجام دهید که طرف مقابل به یک نکته دیگر متوجه شود و متذکر شود، حتی گاهی اوقات ممکن است شما حرف نزنید اما طرف متوجه کارش شود، نه اینکه او را تحقیر و مذمت کنیم تا متوجه شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این یک مهارت و یک هنر است که باید بیاموزیم، آسیب عمده و مهمی که این ارتباط سازنده دارد همین است که ما با این رفتارهای خشک و بدون روح فضای سازندگی اجتماعی را خراب نکنیم، ما گاهی نظرمان را به دیگران تحمیل می‌کنیم، احساس دیگران، نگاه و درکشان از زندگی را زیر پا می‌گذاریم و له می‌کنیم، این برخوردها غنی و سازنده نیست. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات