۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۸۸۴۳۲
به مدت دو روز در قم؛

همایش تعالی و هم‌اندیشی حقوقدانان بسیجی کلید خورد

خبرگزاری رسا ـ همایش تعالی و هم‌اندیشی حقوقدانان بسیجی سراسر کشور به همت سازمان بسیج حقوقدانان در سالن وصال مجتمع یاوران مهدی‌(عج) قم آغاز شد.
سازمان بسيج حقوقدانان کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حقوقدانان بسیجی سراسر کشور، پیش از ظهر امروز چهارشنبه 8 آبان‌ماه در حالی در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران مهدی‌(عج) قم گرد هم آمدند که قرار است درباره ضرورت علوم اسلامی در تمدن سازی دینی با نگاهی به رشته حقوق و ضرورت نگاه مجدد به فقه در نظام حقوقی ایران هم‌اندیشی کنند.

آسیب‌شناسی ارتباط نظام آموزشی و پژوهشی رشته حقوق با مشکلات نظام قضایی، نظام مسائل حقوق خصوصی با رویکرد حقوق خانواده، تاریخ حقوق غرب، اسلام و ایران معاصر، نظام مسائل حقوق عموومی و نظام‌سازی انقلاب اسلامی و کارکرد رشته حقوق از دیگر مباحثی است که در این همایش بررسی می‌شود.

در نوبت صبح این مراسم که از ساعت 8:30 آغاز شد، دکتر شاطری‌پور به عنوان دبیر علمی در سخنانی به بیان اهداف برگزاری این همایش پرداخت و با بیان اینکه سازمان بسیج حقوقدانان تنهاترین سازمان در حوزه علوم انسانی است، گفت: این سازمان ظرفیت محقق ساختن مطالبات به حق مقام معظم رهبری را دارد.

وی پیگری مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه علوم اسلامی انسانی و نظام‌سازی حقوقی، تهیه محتوای مناسب برای حلقه‌های انجمن‌های علمی تربیتی سازمان بسیج حقوقدانان و شناسایی نیروهای متخصص و متعهد بسیجی برای دستگاه‌های اجرایی و نظام آموزشی کشور را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد. 

در ادامه این همایش که با رویکرد علوم انسانی و تمدن‌سازی اسلامی در حال برگزاری است، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در حوزه ضرورت علوم اسلامی در تمدن سازی دینی با نگاهی به رشته حقوق سخن گفت و اظهار کرد:‌ حکومت اسلامی تشکیل شد تا قانون اصلاح و پس از اصلاح قانوان، اخلاق پایه‌گذاری شود.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم و ارائه تفسیری از علامه طباطبایی‌(ره)، استقامت را پایداری بدون افراط معنا کرد و گفت: یکی از مظاهر طغیان در حفظ قدرت و ادامه دادن یک نظام اجتماعی و سیاسی آن است که انسان از قوانین نابجا استفاده کند که استفاده از قوانین غرب در کشور اسلامی مصداق طغیان است.

این استاد حوزه و دانشگاه طراحی نظام و ساختار حقوقی براساس مبانی اسلام را ضروری دانست و با بیان اینکه از طریق قانون بد و نابجا می‌توان زمینه ظلم به مردم و پذیرش ظلم در جامعه را افزایش داد، خواستار نگاه تازه‌ای به حقوق شد و چیستی فلسفه حقوق و چگونگی وضع قانون را مورد بررسی قرار داد.

برگزاری نشست عمومی با آیت‌الله عباس کعبی، نشست هم‌اندیشی اساتید خبره، نشست مسؤولان سازمان و کانون‌ها و بررسی نظام مسائل حقوق خصوصی با محوریت حقوق خانواده از دیگر برنامه‌های همایش سراسری تعالی و هم‌اندیشی حقوقدانان بسیجی است که در نوبت عصر برگزار می‌شود.

همچنین فردا پنجشنبه 9 آبان‌ماه نیز حقوقدانان بسیجی سراسر کشور، ضرورت نگاه مجدد به فقه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، تاریخ حقوق غرب، اسلام و ایران معاصر و نظام مسائل حقوق عمومی را بررسی می‌کنند و بررسی نظام‌سازی انقلاب اسلامی و کارکرد رشته حقوق پایان‌بخش این مراسم است./920/پ202/ی

ارسال نظرات