۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۱۸۸۷۳۴

برنامه‌های دهه نخست محرم الحرام حرم مطهر حضرت معصومه تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزون‌بر تشریح برنامه‌های دهه نخست محرم این بارگاه ملکوتی خواستار برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) و گفت: هر آن‌چه در توان داریم باید برای نشان دادن عظمت ماه محرم استفاده کرده و رسالت رسانه‌ها در این‌باره نسبت به دیگر نهادها و اقشار مردم دو چندان است.
حرم حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام روح الله فاطمی نسب، مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های این بارگاه ملکوتی در دهه نخست محرم الحرام برگزار شد، محرم و صفر را از شعائر اسلامی دانسته و خواستار برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم‌های این ماه و گرامیداشت ایام سوگواری سید الشهدا(ع) شد.

وی گفت: هر آن‌چه در توان داریم باید برای نشان دادن عظمت ماه محرم استفاده کرده و رسالت رسانه‌ها در این‌باره نسبت به دیگر نهادها و اقشار مردم دو چندان است.

مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی با اشاره به برنامه‌های متنوع حرم مطهر حضرت معصومه(ع) در دهه نخست ماه محرم برای زائران و مجاوران به تشریح این برنامه‌ها پرداخت و اظهار داشت: پس از نماز مغرب و عشا شاهد سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، مداحی شالبافان و میرداماد خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین نیایش صبحگاهی پس از نماز صبح از سوی حجج‌الاسلام شهیدی و محمدی، در سوگ آفتاب ساعت 10 صبح و زیارت عاشورا از سوی حجت‌الاسلام طباطبایی و سخنرانی حجت‌الاسلام فرحزاد برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب برنامه غروب سرخ از ساعت 15 با سخنرانی حجت‌الاسلام بیگدلی، قرائت زیارت ناحیه مقدسه از سوی سید علی حسین‌نژاد و برنامه شب‌های ماتم پس از نماز مغرب و عشا را از دیگر برنامه‌های بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) برای دهه نخست محرم خواند.

مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) در ادامه سخنان خود از برگزاری برنامه‌های شیرخوارگان خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامه‌ شیر خوارگان روز جمعه مصادف با چهارم محرم الحرام از ساعت 7:30 صبح در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و درب‌های شماره چهارده و هفت ویژه ورود مادران به همراه شیرخوارگان خود است.

وی افزود: روز دوشنبه سیزدهم آبان ماه سال جاری نیز با حضور تولیت آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(ع) و دیگر مسؤولان ساعت 16 در صحن امام رضا(ع) شاهد تعویض پرچم گنبد حضرت معصومه(س) و برافراشته شدن پرچم گنبد سیدالشهدا(ع) در این بارگاه ملکوتی خواهیم بود و این مراسم به صورت زنده از سوی شبکه نور و رادیو معارف پخش می‌شود.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب با اشاره به برگزاری مراسم احیای شب عاشورا این اقدام را یک سنت حسنه دانسته و خواستار اهتمام ویژه مردم نسبت به برگزاری این مراسم شد و گفت: مراسم احیای شب عاشورا ساعت یک بامداد همراه با محفل انس با قرآن، عترت،‌ سخنرانی و مداحی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین هیأت‌های دانش‌آموزی که یک اتفاق خوب و شایسته است از چهارم تا یازدهم محرم از ساعت 15:45 تا مغرب برگزار می‌شود و در این مراسم افزون‌بر بر سخنرانی حجت‌الاسلام محمد علی اخوان، مداحی مرتضی خواهی و سعید شعبانی و پرده خوانی حجت‌الاسلام میرغفاری شاهد اهدای هدایا نیز خواهیم بود.

مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی حرم کریمه اهل‌بیت(ع) برگزاری کارگاه اندیشه برای بانوان با حضور کارشناسان دینی و ارائه مباحث کارشناسی همراه با معرفی معارف دینی، پخش کلیپ و همانند آن را از برنامه‌های تبلیغی واحد خواهران حرم مطهر برشمرد و اظهار داشت: بررسی آثار قیام سیدالشهدا(ع) در انتشار فکر و فرهنگ ناب اسلام، پیام قیام امام حسین(ع) برای انسان امروز و تعهدات یک جوان شیعی در برابر پیام کربلا از مباحث ارائه شده در کارگاه اندیشه است.

وی افزود: امسال هیأت جوانان کریمه ویژه دختران هشتم تا دوازدهم ساله با محوریت کودکان در روز سوم محرم از ساعت هشت تا دوازده در شبستان نجمه خاتون برگزار می‌شود؛ همچنین هر شب یک جزء از قرآن کریم از سوی قاریان برجسته کشوری پس نماز مغرب و عشا، سخنرانی و مداحی در شبستان امام خمینی(ره) قرائت می‌شود که ثواب آن به روح مقدس اباعبدالله الحسین(ع) هدیه می‌شود.

مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به پخش مستقیم مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) برخی از شهرهای کشور در رسانه ملی و کم‌رنگ بودن پخش مراسم‌های عزدارای حرم حضرت معصومه(س) در رسانه ملی اظهار داشت: شهر مقدس قم ام القرای جهان اسلام است که باید مراسم عزدارای این شهر الگوی دیگر شهرها باشد، ولی متأسفانه به سبب حواشی که وجود دارد این اتفاق نمی‌‌افتد.

وی تأکید کرد: یکی از دلایلی که رسانه ملی نسبت به پخش برنامه‌های عزاداری حرم مطهر حضرت معصومه(س) تمایل زیادی نشان نمی‌دهد وجود آلت موسیقی، علامت‌ و طبل‌های بزرگ در هیأت‌های مذهبی است و این وسایل افزون‌بر این‌که مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) را با حواشی همراه می‌کند به کاشی‌کاری و معماری حرم مطهر نیز آسیب می‌رساند.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب در پایان سخنان خود گفت: ما از مسؤولان هیأت‌های مذهبی خواهشمندیم اگر در هیأت‌های خود از علامت و وسایل عزاداری بزرگ استفاده می‌کنند حداقل آن را به داخل صحن‌ها نیاورده و در بیرون صحن‌های حرم مطهر استفاده کنند./993/پ202/ن

ارسال نظرات