۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۸۸۷۹۴
در برنامه صبح روشن؛

نشانه‌های ادب از منظر دین بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مباحث فرهنگی اجتماعی در برنامه صبح روشن به بررسی نشانه‌های ادب از منظر دین پرداخت و آن را کسب‌ کردنی و مهم‌تر از عقل و فهم دانست.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن الهی، کارشناس مباحث فرهنگی اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث نشانه‌های ادب از منظر دین پرداخت و گفت: دین در همه موضوعات جامع نگری دارد و برای جایگاه مفاهیم، موضوعات و رفتارها، تعریف منطقی و عقلایی دارد، مثلا در دین وقتی بحث خلق مطرح می‌شود و بر آن تاکید می‌شود، این تاکید بخاطر جایگاهش است.

وی ادامه داد: همچنین بحث‌هایی مثل صبر، بخشش و گذشت این‌ها کلید واژه‌هایی هستند که روی آن‌ها تاکید است، در مورد ادب نیز ما تاکیدات فراوانی در روایات داریم، امام علی(ع) می‌فرمایند «ادب تلقیح افهام و نتایج اذهان است» لقاح مثل امر فاز و نول یا نر و ماده است، یعنی اگر دو چیز ضد هم کنار هم باشند امر سومی به وجود می آید.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: فهم انسان‌ها با هم متفاوت است، همه افراد یافته‌ها و افهام خود را قبول دارند اما به هر حال انسان ناچار است فهم دیگران را نیز بپذیرد، ما باید فهم‌هایمان را روی هم بریزیم تا بتوانیم در کارها موفق باشیم، اگر سراغ عقل هم برویم می‌بینیم که همه افراد عقل دارند، میزان عقل و شعور افراد فرق دارد اما همه انسان‌ها عقل دارند و با عقل خود چیزهای متفاوتی را درمی‌یابند.

وی ادامه داد: پس ما یک لقاحی لازم داریم که این دو فهم یا عقل را به هم پیوند بزند، در این‌جا ادب به کمک انسان می آید، فهم یک مجموعه است، اگر ما بخواهیم این فهم را انتقال دهیم باید از ادب کمک بگیریم، زیرا عقل و فهم به تنهایی ناکارآمد هستند، در نتیجه می‌توان گفت که ادب مهم‌تر از عقل و فهم است، از این نظر که ادب پل و زمینه درست می‌کند.

حجت‌الاسلام الهی اظهار داشت: ما باید حامل ادب باشیم و آن را به جامعه منتقل کنیم، هیچ کس نباید بگوید چرا من باید ادب داشته باشم من هم می‌توانم مثل بقیه باشم، وقتی من سطح پذیرش ادب در جامعه را بالا ببرم زمینه رشد و پویایی خودم را فراهم کرده‌ام، اگر شهرداری برای معلولین راهی درست کرد یا برای تفکیک زباله‌ها فکری کرد برای خودش خوب است، ما با این کار اول به خودمان کمک کرده‌ایم.

وی بیان داشت: همه ما باید آنچه را که داریم و مفید است را به جامعه منتقل کنیم، کما اینکه کسی که عقلش بیشتر است عقل را به جامعه می‌آورد، کسی که پولش بیشتر است پول را به جامعه می‌آورد و شما می‌توانید ادب بیاورید، هر چه قدر سطح ادب در جامعه بالا برده شود سطح بی ادبی پایین آورده می‌شود، وقتی ادب جامعه پایین باشد تراز بی ادبی بالا برده می‌شود و جامعه از اعتدال خارج می‌شود.

این کارشناس فرهنگی بیان داشت: کل شی یحتاج الی العقل، هر کاری که انسان می‌خواهد انجام دهد باید عقل باشد، حتی ما برای برداشتن یک لیوان آب نیاز به عقل داریم، اما العقل یحتاج الی الادب، اما عقل محتاج ادب است، این عقل باید با ادب انتقال داده شود، در روایات از ادب به سیاست تعبیر شده است، یعنی الان با چه کاری می‌توان این حرف یا عمل خوب را در جامعه مورد پذیرش قرار داد.

وی در پایان اظهار داشت: در قیامت خدا به اندازه عقلی که به انسان داده از او سوال می‌کند، یعنی عقل نعمتی است از جانب خدا به انسان، اما ادب کسب کردنی است، برای به دست آوردن ادب باید تلاش کرد، اما گاهی اوقات بعضی چیزها مثل غضب، طمع، حسادت و غیره ادب را از بین می‌برد، پس ما باید مراقب اعمال خود باشیم و بدانیم که ادب همان کار عاقلانه است. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات