۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۱۸۹۰۹۲

علاقه اوباما به گوانتانامو

خبرگزاری رسا ـ باراک اوباما پس از گذشت 5 سال از وعده بستن زندان گوانتانامو، بار دیگر اعلام کرد این زندان باید هر چه سریع تر بسته شود.
زندان گوانتانامو

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا و به نقل از پایگاه خبری دویچه وله؛  باراک اوباما، پنج سال پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مصمم است یکی از مهم ترین وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کند.

 

بستن زندان گونتانامو یکی از بحث برانگیز‌ترین وعده‌های اوباما پیش از پیروزی در نخستین دور ریاست جمهوری وی در انتخابات سال 2008 میلادی بود.

 

رئیس‌جمهور آمریکا اکنون در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که به منظور بستن این زندان تلاش خود را در تمام حوزه‌ها برای انتقال زندانیان گونتانامو به سایر کشورها انجام خواهد داد.

 

اما در حال حاضر مدافعان حقوق بشر می‌گویند: اگر روند انتقال زندانیان به سایر کشورها با سرعت کنونی ادامه داشته باشد، 40 سال دیگر طول خواهد کشید تا زندان گونتانامو بسته شود.

 

حال سؤال این است که آیا باراک اوباما به فکر آسایش این زندانیان است؟

 

صرف نظر از اینکه اوباما تنها قصد دارد این زندانیان را به دیگر زندان های سیا منتقل کند، آمارهای منتشره نشان می دهد دولت آمریکا سالانه حدود یک میلیون دلار برای هر زندانی و در مجموع 200 میلیون دلار صرف نگهداری گوانتانامو می‌کند.

 

همچنین باراک اوباما در اطلاعیه خود دلیل میل به بستن این زندان را از بین رفتن وجهه سیاسی آمریکا در دنیا خوانده است.

 

در حالی بسیاری از زندانیان این زندان هر روز شکنجه می شوند که بی گناهیشان ثابت شده است؛ اما آمریکا از آزاد کردن آنها سر باز می زند. در حال حاضر 164 نفر از 23 کشور جهان در این زندان محبوس هستند./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات