۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۸۹۳۶۴
مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری تأکید کرد؛

اقامه نماز اول وقت نخستین شاخصه عزادار عاشورایی

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری گفت: توجه به نماز اول وقت به عنوان مهم ترین اصول دین اسلام باید نخستین شاخصه یک مسلمان و عزادار عاشورایی باشد؛ چرا که امام حسین(ع) در روز عاشورا و حتی در بحبوحه جنگ نیز از این مهم غافل نشد.
حجت الاسلام يدالله رحماني ، مدير حوزه علميه خواهران چهارمحال و بختياري و امام جمعه بلداجي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، صبح امروز، در نشست بصیرتی طلاب و روحانیان حوزه علمیه امامیه شهرکرد، با اشاره به قرار گیری در ایام محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)،مؤلفه‌های عزاداری صحیح در این ماه را بیان کرد و خطاب به هیأت ها و دسته های مذهبی اظهارداشت: طبق آیه 32 سوره حج، تعظیم شعائر الهی نشانه تقوای قلب است؛ از این رو حفظ و ترویج شعائر دین باید به تربیت انسان ها و در نتیجه آن تقوای قلوب منجر شود.
 
حجت الاسلام رحمانی تشکیل مجالس با نام اهل بیت(ع) را تعظیم شعائر عنوان کرد و افزود: مردم باید به این مسأله مهم اهتمام داشته باشند و در طول سال برای شهادت و ولادت اهل بیت(ع) مجالس گوناگونی را برگزار کنند.
 
امام جمعه بلداجی تصریح کرد: عزادارحسینی تنها زمانی می تواند الگوی دیگران شود که پیش از هرکاری به تزکیه و تربیت نفس خود بپردازد.
 
وی گفت: توجه به نماز اول وقت به عنوان مهم ترین اصول دین اسلام باید نخستین شاخصه یک مسلمان و عزادار عاشورایی باشد؛ چرا که امام حسین(ع) در روز عاشورا و حتی در بحبوحه جنگ نیز از این مهم غافل نشد، بنابراین مهم ترین درس و پیام امام حسین(ع) از این حرکت، اهتمام به نماز اول وقت تحت هر شرایطی است.
 
مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری تلاوت مداوم قرآن را از دیگر نشانه های یک مسلمان عاشورایی برشمرد و ابراز داشت: قرآن به منزله عهد با خدا است و بر اساس آیات شریف، شفای قلوب حاصل آن است، پس باید قرائت حداقل 50 آیه از آن در برنامه روزانه افراد باشد.
 
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر طبق روایات و احادیث ائمه معصومین، کسی که بخواهد ولایت و سرپرستی قومی را برعهده گیرد باید قبل از این که به تربیت مردم بپردازد، نفس خود را تربیت کند.
 
حجت الاسلام رحمانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مؤلفه‌های عزاداری صحیح برای امام حسین(ع) بیان داشت: مجالس عزاداری ماه محرم باید به گونه ای باشد که نخست عاطفه را نسبت به حسین‏بن‏علی و خاندان پیغمبر بیشتر کرده و نسبت به حادثه عاشورا، باید دیدِ روشن و واضحی به شنونده داده و در نهایت نسبت به معارف دین، هم ایجاد معرفت و هم ایجاد ایمان کند.
 
وی جلوگیری از تفرقه و حفظ وحدت را یکی دیگر از مؤلفه‌های عزاداری دانست و ادامه داد: متولیان برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم باید در حفظ وحدت اهتمام بورزند و با همدلی و همکاری الگوهای مناسب عزاداری بر طبق شریعت و اسلام را در همه هیأت‌ها توسعه و گسترش داد.
 
امام جمعه بلداجی با بیان این که عزاداری امام حسین(ع) باید شعور آفرین باشد و جلسات امام حسین(ع) باید فکر دینی را گسترش دهد، خاطرنشان کرد: هیأت های عزاداری کشور باید با عملکرد مثبت خود و با نیت رضای خدا، الگوی مناسبی از عزاداری امام حسین(ع) را به مسلمانان جهان ارائه دهند.
 
مدیر حوزه های علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر شور همراه با شعور در جلسات عزاداری بیان داشت: برای تحقق این موضوع ضرورت دارد استفاده از سخنرانان خوب در مراسم عزاداری برنامه اصلی باشد و گرنه تنها با سینه زنی، زنجیر زنی و مداحی نمی‌تواند معارف و مضامین عالی دین مبین اسلام را انتقال داد.
 
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: زمانی ذکر ائمه معصومین(ع) و به ویژه امام حسین(ع) عبادت به شمار می رود که ذاکر و مداح به سیره آن حضرت تأسی کند.
 
حجت الاسلام رحمانی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به روحانیان و طلاب گفت: خطبا و سخنرانان باید در مجالس حسینی مسائلی را مطرح کنند که مورد نیاز مردم به ویژه جوانان باشد، بنابراین باید جوانان را برای حضور در مجالس اهل بیت(ع) جذب کنیم و آن ها نیز مجالس مفید را انتخاب کنند.
 
وی بر ضرورت تبیین صحیح حقایق واقعه عاشورا برای عموم جامعه تأکید کرد و یادآورشد: نباید با بیان برخی مسائل اصل قیام حسینی در حاشیه قرار گیرد./9457/پ202/غ
ارسال نظرات