۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۸۹۳۹۷
استاد حوزه و دانشگاه:

بهانه‌جویی استکبار جهانی پایانی ندارد/ غرب باید در رفتار خود با ملت ایران تجدید نظر کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: رابطه با آمریکا تا کنون برای هیچ کشوری نتیجه ای جز ذلت و خواری در پی نداشته است و ما بنابر تعالیم اسلامی با همه کشورها و ملت ها به شرط یک رابطه منطقی و عاری از دسیسه و دشمنی ارتباط برقرار می‌کنیم.
دکتر محسن نصري اصفهاني استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل سياسي
دکتر محسن نصری، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره تناسب آرمان های انقلاب و مذاکره با آمریکا گفت: در قرآن آیه ای وجود دارد معروف به نفی سبیل که یکی از ویژگی های مؤمنین و جامعه اسلامی را نپذیرفتن سلطه کفار و مستکبرین و بیگانگان بر مؤمنین و جامعه اسلامی ذکر می کند و این همان مفهومی است که امروزه استقلال نام گرفته است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته دیگری که از آیات و روایات در این زمینه استخراج می شود این است که رابطه با دیگر اقوام و ملل و ادیان نهی نشده است، رابطه ای که معقول و منطقی باشد و به تعبیر دیپلماسی امروزی رابطه برد برد برای ما باشد، اما اگر قرار بر سلطه بر مسلمانان باشد قرآن اکیداً از چنین رابطه ای نهی فرموده است.
استاد حوزه و دانشگاه سیاست خارجی امام خمینی(ره) را مبنی بر دشمنی نداشتن با هیچ ملت و کشوری به جز رژیم صهیونیستی توصیف کرد و افزود: شرط این رابطه به تعبیر امام خمینی گرگ و میشی نبودن رابطه است، یعنی طرف مقابل قصد تسلط بر کشور ما و همچنین توطئه و دشمنی علیه ما نداشته باشد و حقانیت ما را در تمام زمینه ها بپذیرند.
کارشناس مسائل سیاسی ضمن تأکید بر این مطلب که آمریکا و انگلیس رابطه خود با کشور ما را به صورت یک جانبه قطع کردند، ابراز داشت: هدف این دو کشور از قطع ارتباط با ایران طراحی تحریم ها و فشار آوردن بر کشور ما برای تسلیم کردن مردم و قبول سلطه از سوی جمهوری اسلامی بود، کشور ما همواره آماده برقراری رابطه با همه کشورها در همه زمینه ها بوده و اگر این اتفاق در خصوص برخی کشورها از جمله آمریکا رخ نداده مشکل از سوی ما نیست بلکه طرف مقابل ما قصد رابطه برابر و دوستانه نداشته است.
کشوری باید تنش زدایی و با دیگران آشتی کند که مقصر است
نصری مهمترین مشکل در برقراری رابطه میان ایران و آمریکا را سلطه طلبی آمریکا و نپذیرفتن روحیه انقلابی و اسلامی ایران از سوی آمریکا دانست و گفت: نکته ای که امروزه مطرح است این است که باید پیرامون ایالات متحده  آمریکا باید چه تصمیمی اتخاذ کرد و در این زمینه نباید از این مطلب غافل باشیم که مشکل از سوی طرف مقابل بوده نه جمهوری اسلامی ایران.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در ایام انتخابات رییس جمهور منتخب مطرح کردند که زمان تنش زدایی و آشتی با دنیا فرا رسیده و اگر قبول کنیم که ما عامل تنش بوده ایم در واقع خود را مقصر معرفی کرده ایم درحالی که ماجرا کاملا برعکس است و طرف های مقابل در رفتار خود باید تجدید نظر کنند و دست از توطئه و شیطنت علیه کشور ما بردارند.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که جمهوری اسلامی با هویت و ماهیت تفکر صهیونیستی و استکباری مشکل دارد و هرگز با چنین تفکری کنار نخواهد آمد، اظهار داشت: صهیونیست ها و آمریکا بعد از مذاکره وزیر امور خارجه ایران و آمریکا و گفت و گوی تلفنی رؤسای جمهور دو کشور باز هم ماهیت حقیقی خود را نشان دادند و پس از مدت ها که صحبتی از اقدام نظامی علیه کشور ما نمی کردند باز هم گزینه نظامی را یکی از گزینه های روی میز خود معرفی و هویت استکباری و سلطه گری خود را بازهم فاش کردند.
وی مذاکرات چندی پیش میان وزرای امور خارجه و رؤسای جمهور ایران و آمریکا را سبب خیر شدن عدو نامید و گفت: این اتفاقات به تعبیری خوب بود زیرا از طرفی رییس جمهور و بخشی از دولت وی که ممکن بود فکر کنند که با پیش قدم شدن ایران برای مذاکرات تمامی مشکلات حل می شود و همچنین بخشی از مردم که چنین تصوری در خیال خود پرورانده بودند مشاهده کردند که دشمن با این وضعیت گستاخ تر می شود.
آمریکا کشوری غیر قابل اعتماد است و هرگز در سیاست آن اثری از صداقت وجود نداشته است
این فعال سیاسی مشکل آمریکا با جمهوری اسلامی را بسیار گسترده تر از مسائل هسته ای خواند و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره تأکید داشتند که به آمریکا نمی توان اعتماد کرد و این کشور جایی برای صداقت در سیاست خود قرار نداده است اما باز هم عده ای خواستند این مسأله را امتحان کنند که نتیجه آن مشخص شد و حتی مسؤولین این کشور در بحث تماس تلفنی هم صداقت به خرج ندادند و بیش از پیش غیر قابل اعتماد بودن خود را ثابت کردند.
نصری با اشاره به دیوار بلند بی اعتمادی که توسط آمریکا ساخته شده در حالی که کشور ما همواره آماده برقراری رابطه بر اساس حفظ حقوق و شئون کشور بوده ابراز داشت: آمریکایی ها همواره دنبال سلطه و بازی برد باخت به سود خود و به ضرر جمهوری اسلامی بوده اند و همواره در تلاش بودند که بر کشور و مردم ما تسلط و چیرگی پیدا کنند.
وی در ادامه افزود: پس از مذاکرات آقای عراقچی مسؤول هیئت ایرانی گفت و گو در پرونده هسته ای مصاحبه سخنگوی کاترین اشتون را نا امید کننده خواند و این مسأله نشان از غیر قابل اعتماد بودن و دشمنی طرف های مقابل با ما دارد، امروزه کشورهایی که خود دارای تسلیحات هسته ای و کشتار جمعی هستند از انرژی صلح آمیز هسته ای ما ابراز نگرانی می کنند در حالی که همه به خوبی می دانند جمهوری اسلامی ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست.
 
انرژی هسته ای بهانه ای است برای ذلیل کردن ملت ایران
استاد حوزه و دانشگاه گفت :حدود 40 گزارش در سال های اخیر از سوی آژانس انرژی هسته ای صادر شده که حتی انحرافی از  سوی ایران در بحث تأسیسات هسته ای وجود ندارد و این حق برای ایران وجود دارد که از انرژی هسته مانند دیگر کشورها برخوردار باشد اما آمریکا و متحدانش بازهم پرونده هسته ای ایران را غیر شفاف می خوانند و این مطلب مشخص می کند که این کشورها قصد ممانعت از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را دارند.
کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: فرض کنیم ما از موضع به حق خود پیرامون انرژی صلح آمیز هسته ای دست برداشته و عقب نشینی کردیم، قطعا مشکل استکبار جهانی با ما برطرف نمی شود و در گام بعدی ممکن است فنآوری فضایی ما را مشکوک بدانند و خواهان منحدم شدن تأسیسات وتکنولوژی فضایی ما شوند و پس از آن به دنبال دیگر پیشرفت های ما مانند نانو تکنولوژی شوند زیرا از دیدگاه استکبار ذلیل کردن و سلطه بر یک ملت خط پایانی ندارد.
استاد نصری ضمن تأکید بر بهانه بودن مسأله هسته ای خاطر نشان کرد: جامعه اسلامی باید بر پایه آموزه های اسلامی سیاست های خود را اتخاذ کند و اسلام ضمن دستور به داشتن ارتباط با دیگر ملل و ادیان از پذیرفتن سلطه آنها نهی کرده همانطور که پیامبر اکرم تا زمانی که قبیله های بنی غریظه و بنی نظیر علیه اسلام توطئه نکرده بودند با آنها در صلح بود و پس از توطئه به مقابله با آنها پرداختند.
رابطه با آمریکا برای کشورها هیچ نتیجه ای جز ذلت آنها نداشته است/استکبار جهانی خود را حاکم جهان می داند
وی رابطه را از دیدگاه آمریکا سلطه او بر طرف مقابل دانست و افزود: این که امام خمینی قطع رابطه آمریکا با ما را نعمتی الهی می دانند امروزه با خودباوری و اعتماد به نفسی که در سایه فشارها و تحریم ها به وجود آمده است جلوه کرده و ما در همه حوزه ها اتکای مردم به توانایی های خود و خودباوری از سوی مردم هستیم.
استاد حوزه و دانشگاه رابطه بر پایه سلطه را رابطه ای غیر معقول و غیر منطقی توصیف کرد و اظهار داشت: از منظر عقلی رابطه ای ک منجر به ضرر شود اشتباه و خطاست و هیچ کشوری هم در دنیا به دنبال چنین رابطه ای نیست، ما امروزه با همه دنیا در تعامل هستیم و این که چند کشور سلطه طلب دنیا را نگران از ایران توصیف می کنند به خاطر این است که این کشورها خود را حاکمان دنیا فرض کرده اند در حالی که در سال گذشته ما شاهد حضور سران عالی رتبه 120 کشور دنیا در قالب نشست سران جنبش عدم تعهد در کشور بودیم که حتی در قطعنامه خود از ایران حمایت کردند.
نصری تصریح کرد: در گذشته شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل مختص به مردم ما بود در حالی که امروزه شاهد نفرت مردم سراسر جهان از آمریکا و سر دادن شعار مرگ بر آمریکا از سوی کشورهای مختلف و حتی در قالب جنبش 99درصد در خود آمریکا هستیم که این نشان از افشا شدن پلیدی ها و دشمنی استکبارجهانی با همه انسان های آزاده دارد./939/ت301/ج
 
ارسال نظرات