۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۸۹۴۵۰
استاد حوزه علمیه:

تمسک به چهارده معصوم رمز دستیابی به کمال است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: خداوند انسان را فقیر بالذات خلق کرده به این معنا که محتاج به انجام اعمال و استفاده از افعالی است که حیات او را تأمین کند در حالی که خداوند غنی بالذات است؛ انسان باید برای جبران این نقصان خود به چهارده معصوم که رییس العقلا هستند تمسک کنند تا به کمال برسند.
حجت الاسلام ضيائي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید حسن ضیائی، شب گذشته در ششمین شب مراسم دهه اول محرم در مجتمع فرهنگی مذهبی للهیان مشهد، به بیان فضائل انفاق در راه خدا و خصلت‌های ماندگار برای انسان پرداخت.

وی با بیان این‌که انجام حج، انفاق و اعمال مستحبی باعث وسعت رزق می‌شود، گفت: برای افراد سطحی‌نگر و عافیت‌طلب که تنها به رفاه و آسایش خود فکر می‌کنند، انجام کاری برای خدا که انحصارطلبی آنان را به مخاطره بیاندازد بسیار سخت است.

این استاد حوزه به بیان پنج خصلت اخلاقی ماندگار که پیامبر اکرم (ص) به امیرالمؤمنین (ع) سفارش کرده بودند، پرداخت و اظهار داشت: اولین خصلت ماندگار برای انسان، راستگویی و صدق است، هیچ‌گاه نباید دروغ گفت چه نسبت به خدا، چه مردم و چه خود.

وی ادامه داد: در نمازهای روزانه همواره با خدا صحبت می‌کنیم و در آیه «اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعینُ» به خدا می‌گوییم «تنها تو را می‌پرستم و تنها از تو یاری می‌جویم »، اما اگر خود ستایی کنیم و به خواهش‌های نفسانی خود عمل کنیم، به خدا دروغ گفته‌ایم.

تمسک به چهارده معصوم رمز دستیابی به کمال

حجت‌الاسلام ضیایی به اتکای به قدرت‌های غرب و شرق اشاره و تصریح کرد: اگر عبدالله هستیم، چرا ولایت حقه را تنها گذاشتیم و به قدرت‌های بیگانه متکی شدیم؟ وقتی ولایت را تنها گذاشتیم، ضریب ایراد تراشی نسبت به ولایت حق و مردم تابع ولایت از سوی سایر مردم بالا می‌رود و این دروغ گفتن به خداست.

وی به آیه «...وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِیفاً» اشاره کرد و بیان داشت: خداوند انسان را فقیر بالذات خلق کرده به این معنا که محتاج به انجام اعمال و استفاده از افعالی است که حیات او را تأمین کند در حالی که خداوند غنی بالذات است؛ انسان باید برای جبران این نقصان خود به چهارده معصوم (ع) که رییس العقلا هستند تمسک جسته تا به کمال برسند.

این استاد حوزه با تأکید بر لزوم خودشناسی در انجام رفتارهای فردی، عنوان داشت: داشتن توانایی، دلیل بر کامل بودن انسان نیست و این درحالی است که اگر انسان به عیب و نقص خود واقف نباشد، بر انجام اعمال غلط اصرار کرده و به خود و دیگران آسیب وارد می‌کند.

انجام گناه عمدی باعث بی‌برکتی رزق می‌شود

وی، دومین خصلت ماندگار برای انسان را «ترک حرام» عنوان کرد و اظهار داشت: انجام گناه عمدی از سوی انسان باعث غضب خدا و پشت کردن به خدا است پس باید حرام را شناخت و آن را ترک کرد.

حجت‌الاسلام ضیایی با بیان این‌که یکی از اثرات مثبت ازدواج شرعی، ایجاد صمیمیت، محبت و مهربانی ماندگار است، خاطرنشان کرد: در یک زندگی مشترک، هردو موظف به یاری یکدیگر در اجرای حکم خداوند شده‌اند.

وی به حقوق زوجین در مقابل یکدیگر اشاره و تأکید کرد: در بسیاری از زندگی‌های مشترک، شاهد دخالت یکی از طرفین در انجام حقوق دیگری نسبت به همسر خود هستیم که این کار باعث تقابل آن دو با یکدیگر و دوری از نقش اصلی یک زندگی مشترک می‌شود.

این استاد حوزه ادامه داد: هر کدام از زن و شوهر دارای حقوقی نسبت به دیگری است و اگر تنها به آن حقوق توجه و تمرکز داشته باشد و به حقوق خود در قبال همسر دقت نکند، علاوه بر شیرین شدن زندگی مشترک، زمینه جلب رضایت خداوند را نیز فراهم می‌آورد.

وی به انجام تنبیهات فیزیکی والدین نسبت به فرزندان و یا حتی کتک زدن زن از سوی شوهر اشاره و تصریح کرد: اگر قصد از انجام این اعمال، امر به معروف و نهی از منکر باشد، خلاف دستور اسلام عمل می‌شود زیرا امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتبی است که اولین مرتبه آن زبانی بوده که روند بلندی را طی می‌کند.

حجت‌الاسلام ضیایی افزود: در آخرین مرحله، تنبیه فیزیکی مطرح می‌شود که آن نیز به دستور اسلام باید به گونه‌ای باشد که بدن قرمز نشود؛ کتک زدن همسر و فرزندان که گاهی در جامعه شاهد آن هستیم، هیچ ارتباطی با تربیت خانواده اسلامی ندارد.

جسارت به مادر، بزرگ‌ترین گناه

وی یکی از بزرگ‌ترین اعمال حرام را کتک زدن و فحاشی به مادر دانست و بیان داشت: متأسفانه در برخی موارد شاهد قدرت‌نمایی فرزندان نسبت به والدین و به خصوص مادر هستیم که خداوند برای این عمل خساراتی همچون کوتاه شدن عمر، ذلیل شدن در دنیا، بی‌برکتی رزق و روزی و مهم‌تر از همه، نداشتن نسل خوب قرار داده که تنها راه جبران آن، توبه است.

این خطیب حسینی با تأکید بر این که هر گناه عمدی از سوی انسان به منزله پرتاب کردن تیر به خداست، بیان داشت: باید از خداوند و صاحب‌الزمان (عج) حیا کرد، از خدا ترسید و از این ترس گریه کرد همان‌گونه که معصوم (ع) می‌فرماید: «کثرت گریه در ترس از خدا همچون کثرت گریه در عزای حسین (ع) است».

گفتنی است، مراسم دهه اول محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام سید حسن ضیایی از 13 تا 23 آبان‌ماه در مجتمع فرهنگی مذهبی حسینیه للهیان مشهد برگزار می شود؛ ساعت شروع مراسم 20:30 دقیقه است./9315/پ201/ب

ارسال نظرات