۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۱۸۹۹۶۷
امام جمعه ماکو مطرح کرد؛

عدم مسجد محوری و روحانی محوری آسیب عزاداری ماه محرم

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه و مدیر حوزه های علمیه ماکو گفت: عدم مسجد محوری و روحانی محوری یکی از آسیب های محتوایی در عزاداری های ماه محرم و شهادت ابا عبدالله الحسین است که باید به آن توجه شود.
امام جمعه ماکو

حجت الاسلام ایوب رنجبری، امام جمعه و مدیر حوزه های علمیه ماکو  در گفت وگو با خبرنگار خبر گزاری رسا در ارومیه با اشاره به چند جانبه بودن قیام امام حسین (ع) گفت: یک بخش قیام امام حسین (ع) اجتماعی و بخش دیگر سیاسی، مدیریتی و حاکمیتی است و بخش های دیگر شامل عرفان، تربیت و اخلاق است.

 

 وی افزود: اگر تمام ابعاد قیام امام حسین را مورد مطالعه قرار دهیم می فهمیم دانشگاهی است که از چندین دانشکده تشکیل شده و باید توجه بیشتری به آن شود.

 

حجت الاسلام رنجبری تاکید کرد: با نگاه تک بعدی به قیام عاشورا نخواهیم توانست آنچنان از ظرفیت عظیم آموزه ها و عبرت های حماسه کربلا بهره ببریم.

 

وی روحانیت را ادامه دهنده رسالت انبیاء دانست و اظهار کرد: باید یک آسیب شناسی جدی که شامل آسیب شناسی شکلی، ظاهری و محتوایی نسبت به برنامه ها و عزاداری های ماه محرم به ویژه دهه اول صورت گیرد.

 

خطیب جمعه ماکو تصریح کرد: عدم مسجد محوری و روحانی محوری یکی از آسیب های محتوایی عزاداری های ماه محرم است که باید به آن توجه شود.

 

 وی بیان کرد: ما در کنار شور حسینی باید شعور حسینی نیز داشته باشیم.

 

حجت الاسلام رنجبری مداحان را جزو افرادی دانست که در انتقال مفاهیم حسینی نقش موثری دارند که باید برای به روز و علمی تر کردن و تربیت آن ها تلاش شود چراکه در معرض دید و شاید به عنوان الگو هستند، بنابراین خصوصیات و اخلاق مداحان حائز اهمیت است.

 

مدیر حوزه های علمیه ماکو با اشاره به حساس بودن دوران جوانی اظهار کرد: باید از ظرفیت جوانان که قلب های پاک و بی آلایشی دارند استفاده کرده و زیبایی های قلب و روح آن ها را تقویت کنیم.

 

 وی افزود: آنگونه که ما جوانان خود را از بعد شور احساسی و عاطفی اشباع می کنیم اما در بخش های دیگر مانند بعد اخلاقی، عرفانی نقش کمرنگی از خود نشان می دهیم که باید با جوانان بر اساس ظرفیت ها و استعدادهایشان صحبت شود.

 

حجت الاسلام رنجبری، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در مورد استفاده از فضای مجازی گفت: امروزه فضای مجازی یک ظرفیت خیلی مهمی است که مرزها را شکسته است بنابراین لازم و ضروری است که آموزه های دینی را در قالب فضای مجازی تدوین کرده و کاربران را با معارف ناب شیعی و اهل بیت (ع) و قرآن آشنا کنیم.

 

وی به استفاده از این ظرفیت به نحو احسن اشاره کرد و توصیه مقام معظم رهبری به شورای مجازی که یک شکل بنیادی زیر نظر رییس جمهور داشته باشد، را مورد تاکید قرار داد.

 

مدیر حوزه های علمیه ماکو، به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: بنا به فرموده اهل بیت(ع) امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که سایر فریضه ها از سوی آن احیا می شود و قوام سایر فریضه به امر به معروف و نهی از منکر وابسته است. /936/ت303/ب

ارسال نظرات