۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۹۰۰۹۸
با حضور آیت‌الله جوادی آملی:

نخستین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اعطا شد

خبرگزاری رسا ـ آیین اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و مراسم اعطای نخستین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با حضور حضرت آیت‌الله جوادی آملی در قم برگزار شد.
دومين کنگره علوم انساني اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در حالی عصر امروز سه‌شنبه28  آبان‌ماه در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد که حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، نخستین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی را به برگزیدگان این عرصه اهدا کرد.

 
نخستین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به حجج اسلام والمسلمین علیرضا اعرافی برای نظریه‌پردازی در قلمرو تعلیم و تربیت اسلامی، سیدعباس موسویان برای نظریه‌پردازی در قلمرو بانکداری اسلامی و پرفسور مسعود العالم چودری برای بررسی علوم انسانی با نگاه اسلامی و ارائه نظریات روشن در قلمرو اقتصاد اسلامی، اهدا شد.
 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این مراسم با بیان اینکه دینی و غیردینی بودن علوم به تمایز معلومات است، ابراز کرد: فرض علم غیردینی محال است، بنابراین قبل از اینکه کنگره بی‌نتیجه خاتمه پیدا کند، با نتیجه سرافراز بیرون می‌رود اگر بداند که تنها سخن از علوم انسانی اسلامی نیست، بلکه سخن از علوم انسانی است که شاخصه‌اش انسان است.
 
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: چون تأیید و تمایز روش‌ها به عهده معلومات است و فلسفه الهی معلومات و واقعیت‌های فراوانی را ارائه می‌کند، ما هم روش‌های فراوانی خواهیم داشت که قرآن کریم هم معلومات متنوع و هم روش‌های متنوع را ارائه می‌کند.
 
وی با بیان اینکه معلومات مادی را باید با روش حسی و تجربه به دست آورد، گفت: تجربه در اثر استناد به قیاس خفی بر عقل تجریدی تکیه می‌کند، از این‌رو محال است علم حسی و تجربی داشته باشیم، اگر کسی به دنبال یقین است باید استقرا را کنار گذاشته و با تجربه سخن گوید که کسی به استقرا بها نمی‌دهد.
 
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در سخنانی به بیان اقتضائات و ضرورت‌های گسترش علوم انسانی اسلامی پرداخت و ‌گفت: علم انسانی اسلامی علمی مبتنی بر مبانی و مبادی دینی برگرفته از گزاره‌های توصیفی در کتاب و سنت و منابع دینی است که باید این مبانی هستی‌شناسی از معارف، منابع و متون دینی گرفته شود.
 
رییس جامعةالمصطفی العالمیه افزود: علم انسانی دینی علمی است که مسائل و موضوعات مطروحه در کتاب و سنت و داخل در حوزه و قلمرو علم خاص را با همان شیوه خاص علوم به معنای science بررسی کرده، سوژه‌ها را از منابع متون دین برگرفته و به قلمرو مختلف علوم انسانی سفارش می‌دهیم.
 
وی با بیان اینکه باید مسائل تولید شده در دانش‌های انسانی را به کتاب و سنت و منابع دینی عرضه کنیم، اظهار کرد: این حق دین است که در گزاره‌های موجود علوم متولد شده در بستر طبیعی خود داوری کند و درباره آنها به بحث و بررسی بپردازد که در اینجا سنجش داده‌ها نیاز به روش‌شناسی صحیح دارد.
 
در ابتدای این مراسم نیز عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر علمی دومین کنگره علوم انسانی اسلامی با ارائه گزارشی، برگزاری این همایش را در سطحی بالاتر از کنگره نخست ارزیابی کرد و متذکر شد: نباید کارویژه مراکز سیاستگذار و برنامه‌ریز در حوزه علوم انسانی و نیز مراکز تولید دانش در حوزه و دانشگاه را از یک کنگره علمی انتظار داشت.
 
وی با بیان اینکه بیش از سی مرکز دانشگاهی و حوزوی در برگزاری این کنگره علمی همکاری داشتند، نخستین هدف برگزاری این کنگره را جریان‌سازی علمی به منظور ایجاد ظرفیت‌های جدید و برانگیزاندن ظرفیت‌های موجود علمی کشور برای تلاش علمی در موضوع کنگره عنوان کرد.
 
دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: دومین هدف از برگزاری این کنگره، ایجاد فرصت لازم برای تضارب و تعارف آرا و ارائه نوآوری‌های علمی انباشته شده در مراکز علمی در یک نمایشگاه عظیم علمی به صورت یکجا و زمانی محدود بود.
 
کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که از روز گذشته 27 آبان‌ماه با سخنرانی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما کار خود را آغاز کرده بود، امروز با سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی پایان یافت تا بار دیگر اساتید حوزه و دانشگاه و دغدغه‌مندان اسلامی سازی علوم انسانی بر این امر تأکید کرده باشند./920/پ202/ی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان را تسلیت عرض می کنم
هدیه به روحش فاتحه مع الصلوات
0
0