۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۹۱۱۸۰
کارشناس حوزوی مسائل رسانه؛

ریتم تند بعضی از برنامه‌ها تناسبی با فرهنگ جامعه ما ندارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل رسانه گفت: بر خلاف این‌که خانواده‌ها تلاش دارند که جوانان خیلی به سمت موسیقی گرایش پیدا نکنند، امّا باز هم این اتفاق رخ می‌دهد، در این میان باید توجه کنیم که رسانه‌های ما چه چیزی را به خورد مخاطب می‌دهند؟ ریتم تندی که در بعضی از برنامه‌ها حتّی برنامه‌های کودکان، مورد استفاده قرار می‌گیرد، به هیچ وجه تناسبی با فرهنگ و نگاه جامعه ما ندارد.
ریتم تند بعضی از برنامه‌ها تناسبی با فرهنگ جامعه ما ندارد

حجت‌الاسلام سلمان رضوانی، مدیرکل خدمات رسانه‌ای مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین بحث تأثیر رسانه‌ها بر تربیت دینی خانواده‌ها پرداخت و گفت: امروزه خانواده‌ها در تربیت دینی، خصوصاً تربیت دینی کودکان، بسیار دچار مشکل و موانع هستند و البته رسانه یکی از آن موانع است.

وی ادامه داد: متأسفانه ما در تحلیل این موانع، دچار خطا و نقصان هستیم و آن‌ها را به طور صحیح تحلیل نکرده یا به همه آن‌ها توجه نمی‌کنیم؛ به این دلیل که خیلی از این عوامل، هنوز برای ما ناشناخته‌اند.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: علیرغم این‌که رسانه‌ها بسیاری از برنامه‌های دینی مانند مراسم شب‌های قدر، مراسم اعیاد و سایر مراسم را ترویج کرده و جامعه را به سمت آن جذب می‌کند، باز هم بسیاری از کمبودها و ناهنجاری‌ها در تربیت دینی فرزندان به وجود می‌آید و باید گفت یکی از این عوامل، خودِ رسانه‌ها هستند که در تحلیل‌های مانع شناسی ما خیلی به آن‌ها توجه نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال بر خلاف این‌که خانواده‌ها تلاش دارند که جوانان خیلی به سمت موسیقی گرایش پیدا نکنند، امّا باز هم این اتفاق رخ می‌دهد، در این میان باید توجه کنیم که رسانه‌های ما چه چیزی را به خورد مخاطب می‌دهند؟ ریتم تندی که در بعضی از برنامه‌ها حتی برنامه‌های کودکان، مورد استفاده قرار می‌گیرد، به هیچ وجه تناسبی با فرهنگ و نگاه جامعه ما ندارد.

حجت‌الاسلام رضوانی تبیین کرد: یکی از نکاتی که باید به آن پرداخت، جذّابیت بالای رسانه است؛ یعنی شما وقتی که یک برنامه را با ریتم تند، تنوع در مجری، نوع لباس و تنوع در گریم و آرایش و مانند آن می‌بینید و همچنین با توجه به عنصری به اسم تکرار، که باعث می‌شود یک برنامه بیشتر وقت فرزندان را در طول روز به خود اختصاص دهد، ورودی اطلاعات به ذهن مخاطب به طور غلط شکل می‌گیرد.

وی همچنین ابراز داشت: ما در حوزه سطوح تأثیر مخاطب، سه سطح مختلف را داریم؛ اول سطح تأثیری بینشی مخاطب، دوم دانشی و در آخر سطح گرایشی، برای مثال در بحث حجاب و پوشش، مخاطب در رسانه‌ها حجابی را از شخص می‌بیند که ممکن است با تعریف درست حجاب با توجه به دانش خودش، مخالف باشد و این در آینده باعث گرایش او به سمتی می‌شود که بیشتر برای او تکرار شده است.

حجت‌الاسلام رضوانی با ارائه یک راه حلّ برای جلوگیری از رسانه زدگی گفت: راه حل مناسب برای این مسأله این است که در ابتدای امر، خودِ رسانه به وظایفش در این زمینه عمل کند؛ که یکی از آن‌ها بیشتر پرداختن به مسائل دینی و گنجاندن آن در محتوای برنامه‌ها است.

وی در پایان، بخشی از این راه حل را متوجّه مخاطبان دانست و تصریح کرد: همچنین باید به بیننده‌ها کمک کنیم تا سطح سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند تا در نهایت بتوانند حد استفاده از رسانه، سن و سال و زمان را کنترل و محدود کنند. /9194/ت302/ن

ارسال نظرات