۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۹۱۲۷۰
استاد مرکز مهدویت اصفهان:

تربیت اسلامی نخستین گام در سبک زندگی مهدوی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام امامی نژاد، با بیان این مطلب که یکی از وظایف اولیه والدین، دادن قدرت حرّیت و آزادی به فرزندان است، گفت: تربیت بر مبنای دو عامل، یکی آزادی و دیگری مسؤولیت پذیری فرزندان شکل می گیرد.
تربیت اسلامی نخستین گام در سبک زندگی مهدوی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا امامی نژاد، استاد مرکز مهدویت اصفهان، شامگاه دوشنبه، در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی مهدوی که در بنیاد آیت الله خامنه ای نجف آباد برگزار شد، با اشاره به دومین مرحله برای رسیدن به سبک زندگی مهدوی گفت: شناخت خود خانوادگی، دومین مرحله برای رسبدن به سبک زندگی مهدوی است.

 

وی درباره موفقیت در خود خانوادگی، بیان داشت: دو مسأله باعث می شود تا فرد در خود خانوادگی به موفقیت برسد، یکی شناخت آزادی و دیگری شناخت مسؤولیت، که در زندگی به عهده دارد و زمانی که بتواند آزادی را به همراه مسؤولیت جمع کند، اختیار را به معنای واقعی درک خواهد کرد.

 

این استاد مرکز مهدویت اصفهان، با بیان این مطلب که یکی از وظایف اولیه والدین دادن قدرت حرّیت و آزادی به فرزندان است، افزود: تربیت بر مبنای دو عامل، یکی آزادی و دیگری مسؤولیت پذیری فرزندان شکل می گیرد.

 

وی در ادامه، تک بعدی نگاه کردن به تربیت خانوادگی را یکی از عوامل دوری جوانان از امر ازدواج و کم شدن مسؤولیت در نزد آنان عنوان کرد و افزود: زمانی که فرد معنای آزادی را به درستی درک نکند و آن را نفهمد، در بسیاری از مواقع برای فرار از مسؤولیت، انجام پاره ای وظایف را مخل آزادی خود می داند.

 

حجت الاسلام امامی نژاد درباره درک صحیح از آزادی، گفت: شناخت دو قوه تحریکی و قوه ادراکی از جمله عوامل شناخت آزادی در انسان است.

 

وی در ادامه افزود: از جمله قوای تحریکی انسان، میل و نفرت، امید و یاس، بغض و محبت و از جمله قوای ادراکی انسان حواس پنج گانه، وهم، خیال و قوه تعقل را می توان نام برد که این قوا سرمنشأ درک در انسان است که یا باعث تحریک بر اساس تعقل می شود که به آن فؤاد گویند و یا باعث تحریک بر اساس غریزه شده که به آن شغاف گویند.

 

این استاد مرکز مهدویت اصفهان، با بیان نمونه های قرآنی از فؤاد و شغاف بیان داشت: دوست داشتن یوسف از سوی زلیخا، نمونه ای از شغاف و دوست داشتن یوسف توسط یعقوب نمونه ای از فؤاد است و محبت نسبت به اهل بیت نیز نمونه ای از همین مورد است که متأسفانه خانواده ها فرزندانشان را براساس شغاف و غریزه تربیت می کنند و انتظار تربیت شدن مذهبی آنها را دارند.

 

وی درباره تربیت مذهبی فرزندان بیان داشت: کودکان در 7 سال اول و دوم از طریق حس و غریزه و عقل به جستجو پیرامون خود می پردازند و به همین علت والدین باید در تربیت این حواس و بالا بردن حس مذهبی کودکان و آگاهی آنها با شیوه های مختلف تلاش بسیار داشته باشند.

 

حجت الاسلام امامی نژاد با اشاره به شیوه های تربیت مذهبی در این سنین گفت: بچه ها در این سنین بسیار تخیلی، احساسی و عاطفی هستند و والدین باید با استفاده از تصویرسازی به خصوص تصویرسازی مسائل مذهبی و دینی و دوری از استدلال کردن و تعقلی برخورد کردن با بچه ها، سعی کنند تا کودکان با استفاده از قوه تخیل خود به نتیجه گیری و تبعیت از مسائل دینی روی آورند.

 

استاد مرکز مهدویت اصفهان تصریح کرد: پاسخگویی به سؤالات کودکان در زمینه مسائل اعتقادی، خداوند را با استفاده از زبان عامیانه به دور از هرگونه خرافات و با استفاده از وسایل آموزشی و استفاده از کتاب های قصه و بازی تصویر درست و مطلوبی را در ذهن کودکان ایجاد کنیم.

 

وی در پایان گفت: تصویرسازی هایی که فرهنگ غرب به خصوص در برنامه های کودکان به دنبال آن هستند، چیزی جز ترویج دوری از اسلام و پر کردن ذهن کودکان با مسائلی چون جادوگری و موجوداتی چون اجنه نیست./939/پ202/ب

ارسال نظرات