۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۹۱۴۱۷
آیت‎الله اراکی در نشست خبری:

کنفرانس وحدت اسلامی دی‌ماه برگزار می‌شود/ نخبگان جامعه اسلامی گفتمان "دوستی و آشتی" را ترویج کنند

خبرگزاری رسا - دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: همه نخبگان و فرهیختگان جامعه اسلامی ترویج دوستی و گفتمان آشتی را در جامعه اسلامی دنبال کنند زیرا کشنده‌ترین بیماری، فتنه، خصومت و پراکنده‌سازی بذر دشمنی بین مسلمانان است.
آيت‌الله محسن اراکي
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز چهارشنبه سیزرهم آذرماه در نشست خبری با تشریح برگزاری دومین نشست کمیته میانجگری اسلامی در ترکیه که در هفته اخیر برگزار شد، اخبار و موضوعات مورد نیاز جامعه اسلامی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.
وی با بیان این‌که «امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری مقام معظم رهبری معتقد است ترویج گفتمان دوستی و آشتی بین جامعه مسلمین مهم‌ترین فریضه عقلی و شرعی است» گفت: همه ما، نخبگان، شخصیت‌های تاثیرگذار، سیاسیون و رسانه‌ها، اهل هنر و قلم موظفیم گفتمان دوستی و آشتی را در جامعه اسلامی ترویج کنیم.
برخی گروه‌ها به دنبال ترویج فرهنگ خصومت و نفی دیگری در جامعه اسلامی هستند
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: متأسفانه از یک سو دشمنان جامعه اسلامی و از سوی دیگر عناصر جاهل و عقب مانده جوامع ما، یک گفتمان جنگ را در جامعه اسلامی ترویج می‌کنند و هر جا امکان سخنی یا بلندگویی به دست آنها بیفتد تلاش می‌کنند با ترویج فرهنگ خصومت و نفی دیگری و ترویج فتنه و جنگ بر دشمنی،‌ فضای جامعه اسلامی را تلخ، تیره و تار نشان دهند.
آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در فضای دشمنی و فضای تیره فتنه همه چیز از کار خواهد افتاد و چرخ حرکت به سمت جلو و پیشرفت در جوامع اسلامی متوقف خواهد شد، بنابراین قطعا هیچ آسیب، ضرر و ویروسی آسیب‌رسان‌تر از ویروس فتنه، خصومت، خشونت و دشمنی در جامعه اسلامی نیست.
همه نخبگان و فرهیختگان جامعه اسلامی شیوه نشر دوستی و گفتمان آشتی را دنبال کنند
وی با دعوت از همه نخبگان، اصحاب قلم، صاحبان تریبون و فرهیختگان جامعه اسلامی برای نشر دوستی و گفتمان آشتی در جامعه اسلامی تأکید کرد: امروز کشنده‌ترین بیماری در جامعه اسلامی ما که خطرناک‌تر و کشنده‌تر از هر نوع بیماری است بیماری فتنه و خصومت بین مسلمین و پراکنده سازی بذر دشمنی در جامعه اسلامی بین گروه‌ها، طوایف،‌ قومیت‌ها و مذاهب مختلف است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: وظیفه همه دلسوختگان و دلسوزان جامعه اسلامی که در اندیشه مصالح مسلمین و ترقی جامعه اسلامی هستند این است که گفتمان صلح و دوستی را پراکنده و گفتمان آشتی را ترویج کنند.
آیت‌الله اراکی همچنین از مؤسسات دینی داخل کشور و سایر کشورهای اسلامی از جمله مؤسسه الازهر مصر، مؤسسه دینی عربستان، پاکستان، اندونزی، مالزی و دیگر کشورهای اسلامی خواست که در نشر گفتمان دوستی و برادری بین مسلمین تلاش کنند.
مهم‌ترین مصلحت مسلمین در جهان حاضر،‌ مصلحت آشتی، یکدلی و صلح است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که «امروز مصلحت آشتی، یکدلی و صلح مهم‌ترین مصلحت مسلمین است» گفت: خطر تفرقه، دشمنی، فتنه و خشونت نیز خطرناک‌ترین و بدترین خطر برای جامعه اسلامی است که بر این اساس کمیته صلح مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اجلاس سال گذشته کنفرانس وحدت اسلامی با تصویب اعضا تشکیل شد که علمایی از کشورهای مختلف و تاثیرگذار همچون ایران، مصر، ترکیه، پاکستان، مالزی، اندونزی، الجزایر، عربستان، سودان و ... در آن حضور دارند.
وی افزود: حدود 40 تن از نخبگان، شخصیت‌های بزرگ دینی، فکری و سیاسی جهان اسلام عضو کمیته صلح هستند که این کمیته در بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران به تصویب رسید و اولین اجلاس آن اردیبهشت ماه در بیروت برگزار شد و دومین نشست آن هفته اخیر در استانبول ترکیه تشکیل شد.
تشکیل چهار کمیته در رابطه با مسائل مصر، سوریه، عراق و تحولات جنوب شرق آسیا
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این نشست از تشکیل چهار کمیته مهم در دومین نشست کمیته میانجگری اسلامی در ترکیه،‌ خبر داد و گفت:اولین کمیته در رابطه با مسأله مصر تشکیل شد که این کمیته مسؤولیت تماس با گروه‌های مختلف مصری را بر عهده خواهد گرفت که ضمن دعوت از این گروه‌ها به ترک تخاصم و پیگیری اصول گفت‌وگو برای حل مشکلات‌شان و پرهیز از روش‌های خصومت‌انگیز و کینه‌توزانه تلاش خواهد کرد.
آیت‌الله اراکی افزود: کمیته دیگر نسبت به مسائل سوریه تشکیل شد که این کمیته در مرحله نخست نشستی با علمای دینی موافق و مخالف دولت سوریه برگزار می‌کند و روش‌های دینی و اسلامی را برای حل مشکلات پیگیری کرده و برای ایجاد التیام در جامعه اسلامی سوریه که دچار شکاف شده زمینه‌سازی می‌کند.
وی سومین کمیته را مربوط به مسائل عراق دانست و اظهار داشت: این کمیته نیز ماموریت دارد با تمام گروه‌های مختلف در عراق تماس گرفته و زمینه‌ نزدیک شدن این گروه‌ها را فراهم کرده و آنها را از روش‌های خصومت‌ آمیز به دور کند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین گفت: کمیته چهارم نیز مخصوص کشورهای جنوب شرق آسیا با حضور مسؤولان و نخبگانی از کشورهای میانمار، مالزی و اندونزی و دیگر کشورهایی که اکثریت یا اقلیت مسلمان در آنها زندگی می‌کنند، تشکیل شد که قرار است مشکلات موجود مسلمانان با غیرمسلمین و همچنین مسائل مربوط به خود مسلمانان را در این کشورها پیگیری کنن.
آیت‌الله اراکی ابراز امیدواری کرد: این کمیته‌ها بتوانند فعالیت خود را با همکاری و همفکری علمای کشورهای مختلف آغاز کرده و زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط با طرف‌های درگیر و ارائه راه‌حل‌های دینی و اسلامی برای حل مسائل موجود فراهم شود و گامی در راستای گسترش گفتمان دوستی، آشتی و محبت بین این کشورها بر دارد.
 
وی همچنین از برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در روزهای 27 و 28 دی ماه در تهران خبر داد و گفت: حدود 400 تن از علمای بزرگ، نخبگان و شخصیت‌های مؤثر از جهان در این کنفرانس که در تهران برگزار می‌شود گرد هم می‌آیند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: مراسم هفته وحدت 27 دی ماه با برگزاری روز جهانی حضرت محمد (ص) در اولین جمعه هفته وحدت با برگزاری جشن‌های میلاد رسول اکرم (ص) و تعظیم آن حضرت و ترویج فرهنگ محمدی(ص) آغاز می‌شود که امسال نیز در ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای این ایام در نظر گرفته شده است.
آیت‌الله اراکی افزود: در حاشیه بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی، مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی متشکل از اعضای این مجمع که در محافل محلی تقریبی فعالیت می‌کنند، برگزار می‌شود که در این نشست رییس مجمع عمومی انتخاب و برنامه چهار ساله پیشنهاد و تصویب خواهد شده و همچنین روز سوم اجلاس شرکت‌کنندگان و میهمانان با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.
بنابر این گزارش، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران در موضوعات مختلف پاسخ داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور ترکیه با توجه به مواضعی که دولتمردان این کشور دارند، موانعی بر سر راه فعالیت‌های تقریبی به وجود نیامده است؟ گفت: اکثریت نخبگان مسلمان و حتی غیرمسلمان جامعه ترکیه که جزو گروه‌های سکولار به شمار می‌آیند مواضع سیاسی بسیار جدی نسبت به رژیم صهیونیستی دارند و به خطر این رژیم واقف هستند و بر ضرورت وحدت تأکید دارند و اجلاس أخیر نیز با همکاری آقای «اصیل ترک» متفکر بزرگ این کشور که از رهبران جامعه اسلامی ترکیه است برگزار شد.
امیدواریم دولت ترکیه همکاری بیشتری با فعالیت‌های تقریبی داشته باشد
آیت‌الله اراکی با بیان این‌که «صرف‌نظر از سیاست‌هایی که دولت ترکیه در پیش گرفته که تقریبی نبوده اکثریت نخبگان این کشور همراه و همفکر ما در ایده تقریب هستند» اظهار داشت: امیدواریم سیاست‌هایی که دولت ترکیه در پیش گرفته تغییر پیدا کند و همکاری بیشتری در جریان تقریب داشته باشد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال که کمیته‌های تشکیل شده در راستای نشست أخیر تا چه حد ضمانت إجرایی دارند و می‌توانند موفق شوند؟ گفت: کمیته‌ صلح، پروژه‌های صلح و گفت‌وگو را در مناطق بحران‌خیز دنبال کرده و مسائل و پیشنهادها و برنامه‌ها را بررسی کرده و طرحی برای حل بحران آن مناطق ارائه می‌کند و پس از آن با طرف‌های درگیر تماس گرفته و امکان إجرای راه‌حل‌ها را پیگیری می‌کند و هر جا نیاز به کمک نهادهای دیگر حتی نهادهای سیاسی باشد این کار را انجام می‌دهد.
در آینده نزدیک نشستی با علمای مخالف و موافق دولت سوریه برگزار می‌شود
وی ادامه داد: گام اول این کمیته‌ها،‌ ارتباط با علماست که ارتباط با کشورهای سوریه، مصر، عراق و جنوب شرق آسیا را آغاز کرده و به دنبال آن هستیم که جلسه گفت‌وگویی بین علمای دو گروه مخالف و موافق دولت سوریه در تهران یا یک کشور دیگر برگزار کنیم. همچنین ما با هیچ نهاد سیاسی ارتباط سازمانی نداریم، چرا که یک نهاد غیردولتی هستیم اما اگر نیاز به کمک نهادهای سیاسی مؤثر باشد این کار را می‌کنیم.
آیت‌الله اراکی در پاسخ به سوال دیگری که علمای مخالف دولت سوریه از افراطیون و تکفیری‌ها حمایت می‌کنند پس چگونه امکان گفت‌وگو با آنها وجود دارد؟ اظهار کرد: در بین علمای مخالف سوریه این‌چنین نیست که همه آنها تکفیری باشند بلکه تعدادی از آنها فقط مخالف دولت هستند و با رفتار گروه‌های افراطی موافقت ندارند البته ما درصددیم حتی با گروه‌های تکفیری و تندرو ارتباط برقرار کنیم زیرا در بین آنها افرادی هستند که اگر فرصت گفت‌وگو پیش آید متوجه می‌شوند که روشی که آنها در پیش گرفته‌اند به نتیجه نخواهد رسید.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای افغان درباره برنامه‌هایی که این مجمع در کشور افغانستان برای ایجاد وحدت میان مذاهب مختلف دنبال می‌کند، گفت: باید توجه کنیم که علمای شیعه و سنی در افغانستان قبل از اینکه ما وارد کار شویم گروه‌های تقریبی گسترده شکل داده‌اند و همکاری خوبی در میان آنها شکل گرفته است، بنابراین افغانستانی که می‌توانست منطقه بحران مذهبی شود با همت علمای شیعه و سنی این کشور جلوی فتنه را گرفتند.
وی تأکید کرد: یکی از بهترین کشورهای همجوار ما که مشکلی با عنوان شیعه و سنی ندارند کشور افغانستان است هر چند مشکل حضور برخی گروه‌های افراطی که سرمایه‌گذاری زیادی کرده بودند وجود دارد که با همکاری علما این گروه‌ها تاکنون موفق نشده‌اند.
آیت‌الله اراکی در پایان تصریح کرد: ما از علمای شیعه و سنی این کشور مراتب قدردانی خود را اعلام می‌کنیم و معتقدیم افغانستان نمونه موفقی از فعالیت‌های تقریبی را ارائه کرده است./9598/پ203/ج
ارسال نظرات