پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی تشریح کرد؛
مبانی معرفتشناختی و دینشناختی علم اخلاق
خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی گفت: مهمترین اصولِ مبانی دین شناختیِ علم اخلاق اسلامی، از محکمات آیات و روایات اسلامی به دست آمده و به طور پراکنده در لابهلای مباحث و مکتوبات اخلاقی به آنها تصریح یا اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام مهدی احمدپور پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی پس از تکمیل بحث تبیین مبانی علم فقه، به معرفی مبانی معرفت شناختی و دین شناختی علم اخلاق پرداخته است که توجه علاقهمندان را به آن جلب میکنیم.
مبانی معرفتشناختی
پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی در ابتدای صحبتهای خود اظهار داشت: مبانی معرفتشناختی علم اخلاق، قضایای پایهای هستند که با آنها منابع معرفت اخلاقی و ابزار و راههایی که در تحصیل و توزین اقسام این سنخ از معرفت معتبرند، تعریف و تعیین میشوند.
وی با بیان اینکه هرچند تاریخ نشان میدهد، اخلاقنگاران مسلمان اعم از عارف و فیلسوف و فقیه و محدث و مفسر، بر اساس اصول معرفتشناختی مورد اتفاقی به بررسی مباحث اخلاق اسلامی نپرداختهاند تاکید کرد: اما نهایتاً در رویکرد جامع تلفیقی کوشیدهاند تا علاوه بر توجه به جایگاه تعقل و تهذیب و استفاده از ظرفیتهای اخلاقی برهان و عرفان، ظرفیتهای اخلاقی قرآن و احادیث را نیز مورد توجه قرار دهند و از ظرفیتهای همه منابع معرفتی در مباحث اخلاقی استفاده کنند.
حجت الاسلام احمدپور خاطر نشان کرد: به نظر میرسد این دیدگاه در شکل منسجم و تکاملیافته آن، همان رویکرد معرفتشناختی حکمت متعالیه است که از تلفیق ظرفیتهای معرفتی فلسفه و عرفان با روایات و آیاتِ قرآن بوجود آمده و برآیند دیدگاههای فلسفی، عرفانی، تفسیری و روایی در حوزه مطالعات و تحقیقات اسلامی به شمار میآید.
مبانی دینشناختی
وی در ادامه این گفت و گو به مبانی دین شناختی این علم اشاره کرد و اذعان نمود: مراد از «مبانی دینشناختی» علم اخلاق اسلامی، باورهای اساسی و مشترک عالمان اخلاقنگار مسلمان درباره مباحثی از قبیل ماهیت، اجزا، ساختار، گستره، کارکردها و اهداف دین است که در پژوهشهای اخلاقی به عنوان اصول موضوعه (پیشفرضها) مبنای حل و فصل مسائل اخلاقی قرار میگیرد.
پژوهشگر مرکز اخلاق و تربیت اسلامی تصریح کرد: مهمترین اصولِ مبانی دین شناختیِ علم اخلاق اسلامی، از محکمات آیات و روایات اسلامی به دست آمده و به طور پراکنده در لابهلای مباحث و مکتوبات اخلاقی به آنها تصریح یا اشاره شده است. البته برخی هم بدون تصریح و اشاره و به اتکای بحث از آنها در علم کلام، در علم اخلاق، مفروغعنه و مفروض و مورد استفاده قرار گرفتهاند./9191/د102/ن
ارسال نظرات