۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۱۹۱۷۱۱
حجت‌الاسلام میرباقری تبیین کرد؛

توسل به ائمه معصومین در نگاه علمای اهل تسنن

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: آلونی، یکی از علمای اهل تسنن در تفسیر روح المعانی می‌گوید توسل به پیامبراکرم(ص) در پیشگاه خدا هیچ اشکالی ندارد حتی اگر پیامبر(ص) نباشد اما نزد خدا جایگاهی داشته باشد، توسل به او برای حل مشکل مانعی ندارد.
حجت‌الاسلام سيد حميد ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حمید میرباقری شامگاه شنبه شانزدهم آذرماه در مراسم عزاداری و سوگواری دهه اول ماه صفر هیأت ابن الزهرا(س) واقع در خیابان شهید فیاض بخش تهران با اشاره به این‌که توسل و واسطه قراردادن ائمه معصومین(ع) در بیان قرآن کریم نه تنها جایز بلکه توصیه شده است، گفت: آیاتی در قرآن دلالت بر این مسأله می‌کند که غیر خدا می‌تواند مشکل انسان را به اذن خداوند برطرف کند.

وی به آیه‌ای از قرآن مبنی بر این‌که ای کسانی که ایمان آورده‌اید اهل تقوا باشید و به‌‌سوی خدا وسیله بیاورید، اشاره کرد و ابراز داشت: علامه طباطبایی از تفسیر نور الثقلین نقل می‌کند که مراد از وسیله در این آیه ائمه معصومین(ع) هستند.

حجت‌الاسلام میرباقری با بیان این‌که وهابیت که به‌دلیل "توسل" شیعه را مشرک می‌دانند، ازنظر اعتقادی و احکام و شریعت یکی از چهار مذهب اهل سنت را دارند اما علمای بزرگ اهل سنت اعتقاد آنها را ندارند، اظهار داشت: در جلد چهارم از تفسیر نمونه به نقل از کتاب وفاء الوفاء که نوشته یکی از علمای اهل تسنن است، آمده است توسل به پیامبراکرم(ص) پیش از تولد، پس از تولد و پس از رحلت ایشان جایز است و هیچ اشکالی ندارد، برای جایز بودن توسل پیش از تولد ایشان، قصه حضرت آدم(ع) را مطرح می‌کند که برای توبه‌اش توسل به خمسه طیبه پیدا کرد.

این واعظ برجسته ادامه داد: در این کتاب برای توسل در زمان تولد و پس از رحلت پیامبراکرم(ص)، از دو تن از علمای بزرگ اهل تسنن نقل می‌کند که نابینایی خدمت پیامبر(ص) آمد و از ایشان خواست راهی نشان دهند تا بینایی‌اش را به‌دست آورد و پیامبراکرم(ص) فراز نخست دعای توسل را به وی تعلیم دادند.

وی اظهار داشت: آلوسی، یکی از علمای اهل تسنن در تفسیر روح المعانی می‌گوید توسل به پیامبراکرم(ص) در پیشگاه خدا هیچ اشکالی ندارد حتی اگر پیامبر(ص) نباشد اما نزد خدا جایگاهی داشته باشد، توسل به او برای حل مشکل مانعی ندارد.

حجت‌الاسلام میرباقری گفت: در صحیح بخاری نقل شده که خلیفه دوم به سبب پیامبراکرم(ص) و عموی ایشان عباس بن عبدالمطلب، طلب باران می‌کند.

این واعظ برجسته اظهار داشت: طبرانی در کتاب معجم نقل می‌کند پیامبراکرم(ص) پیراهن خود را کفن فاطمه بنت اسد قرار می‌‌دهد و در قبرش می‌خوابد و برای آمرزش و سعادت‌ ایشان، خودشان و انبیای الهی(ع) را نزد خداوند واسطه قرار می‌دهند.

وی با اشاره به آیه نود و هفت از سوره یوسف، ابراز داشت: وقتی برادران یوسف(ع) از کار خود پشیمان شدند، از پدر خود حضرت یعقوب(ع) خواستند که برایشان از خدا طلب عفو کند، اگر این کار شرک بود، حضرت یعقوب(ع) برای آنها طلب عفو نمی‌‌کرد در حالی‌که در ادامه این آیه، فرمودند من به‌زودی برای شما طلب عفو می‌کنم./956/پ202/ن

ارسال نظرات