۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۹۱۷۹۳
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

خروج از ترجمه محوری گام اصلی دانشگاه‌ها باشد

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با انتقاد از روند ترجمه صرف علوم مختلف در دانشگاه های کشور، گفت: دانشگاه ها و دانشجویان ایران اسلامی باید سعی کنند تولید و بومی سازی علوم را جایگزین ترجمه کنند.
 حجت الاسلام يعقوبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از دانشجویان ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان با گرامی داشت 16 آذر و روز دانشجو، عنوان کرد: اولین مقاومت دانشجویان ایرانی در مقابل استکبار جهانی با خون سه شهید دانشجو کلید خورد و از آن زمان تاکنون حس استکبارستیزی در بین دانشجویان تداوم داشته است.
وی با بیان این که این روحیه در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس نیز نقش به سزایی داشت، افزود: در جنگ تحمیلی هشت ساله دانشجویان و استادان ما در مقطعی دانشگاه ها را تعطیل کرده و در دفاع از ملک و میهن شرکت کردند.
به گفته امام جمعه بجنورد حضور پر رنگ دانشجویان ایران در عرصه های مختلف، بعد از پیروزی نظام جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی هم منشأ خیر فراوانی برای کشور شد؛ به گونه ای که نظام اسلامی امروز به برکت این دانشجویان در عرصه های علمی و فرهنگی پیشرفت های شگرفی کرده است.
رییس شورای استانی حوزه های علمیه استان خراسان شمالی اظهار کرد: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی هر چه قدر پیش رفت؛ دانشگاه و دانشجویان نیز پا به پای انقلاب و نظام رو به جلو حرکت کرده و در صحنه های مختلف سازندگی نقش آفرینی کردند.
حجت السلام والمسلمین یعقوبی در ادامه به چالش های جهش علمی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه استفاده از متون ترجمه ای در دانشگاه های ایران، به آفت بزرگی برای تولید علم تبدیل شده است.
او عنوان کرد: دانشگاه ها و دانشجویان کشور باید سعی کنند تولید و بومی سازی علوم را جایگزین ترجمه کنند و در این راستا به نقطه ای برسیم که کشورهای دیگر متون علمی ما را ترجمه و استفاده کنند.
 دانشجویان سیاست زده نشوند
رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی همچنین به جنبش دانشجویی در ایران نیز پرداخت و گفت: دانشگاه و دانشجویان بایستی در مسائل سیاسی حضور داشته باشند اما باید دقت کنند که سیاست زده نشوند.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: دانشجویان باید درک و فهم سیاسی بالایی داشته باشند اما اجازه ندهند جناح های سیاسی از آنها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.
امام جمعه بجنورد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات اخیر هسته ای کشور، گفت: موفقیت هسته ای اخیر پیام ملت ایران را به دنیا مخابره کرد که ما به دنبال دست یابی به بمب هسته ای نستیم.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: ما می دانیم که دشمنان ما از بمب هسته ای نمی ترسند چرا که خود آنها بیشترین بمب هسته ای در دنیا را در اختیار دارند، به گفته وی آنچه که سبب ترس دشمنان شده توانایی تولید علم و درایت دانشجویان ایرانی است.
به گفته نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی به همین دلیل است که هر چه قدر به قله علوم مختلف نزدیک می شویم، مانع تراشی دشمنان نیز بیشتر می شود.
همچنین رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان شیروان در این مراسم عنوان کرد: تاکنون بیش از 11 هزار نفر از این مرکز آموزشی فارغ التحصیل شده اند.
فریمان ابراهیم زاده اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان قدیمی ترین دانشگاه خراسان شمالی است و این دانشگاه به لحاظ تعداد رشته های موجود کارشناسی ارشد در استان مقام نخست را در بین مراکز آموزشی دارد.
او افزود: در حال حاضر 65 عضو هیئت علمی تمام وقت، 130 نفر استاد مدعو، 84 کارمند و بیش از سه هزار و 400 دانشجو در 57 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی شیروان مشغول به فعالیت تدریس و تحصیل هستند.
ابراهیم زاده اضافه کرد: وجود 12 رشته گرایش در مقطع تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه، نماد توانمندی و ظرفیت بالای استان خراسان شمالی و شهرستان شیروان در عرصه علمی است./9314/پ202/س
ارسال نظرات