۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۱۹۱۹۴۴
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

جهان اسلام باید یک قطب رسانه‌ای پرتکنیک و قدرتمند را شکل دهد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با توجه به اینکه آینده جهان بر مبنای اطلاعات و آگاهی انسان‌ها در حال شکل گیری است بر این اساس امت اسلام باید پرچم‌دار رسانه‌های صادق، پرتکنیک، پرجاذبه و قدرتمند در جهان باشد.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با مویداللامی، رییس هیات مدیره خبرگزاری ملی عراق (نینا) و رییس سندیکای روزنامه‌نگاران این کشور و شفیق العبیدی مدیرعامل خبرگزاری ملی عراق وهیات بلند پایه رسانه ای از کشور عراق خاطرنشان کرد: در صورت نداشتن رسانه و یا داشتن رسانه‌های ضعیف و بی جاذبه، آینده را از دست خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: گام نخست برای امت اسلامی آن است که در باب رسانه به نظریه پردازی بر اساس اسلام دست بزند و سپس چارچوب های یک رسانه پویا، علمی، تکنیکی و مبتنی بر ماهیت رسانه را شکل دهد.
وی ادامه داد: آینده براساس اخبار و اطلاعات مبتنی بر آگاهی انسان شکل می‌گیرد و جهان اسلام هر چه دیرتر به این سمت بیاید متحمل خسارت‌هایی بیشتری خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: رسانه یک جنبه فطری و ریشه دار درون انسان است و آنچه امروز به عنوان رسانه اجتماعی بیرونی مطرح است یک چیز عارضی نیست، بلکه ریشه در رسانه‌ای بودن انسان، تشنگی او برای کشف حقیقت، خبررسانی و خبرگیری او دارد.
وی با اشاره به اینکه اسلام با جهانی شدن رسانه هیچ مخالفتی ندارد، گفت: اسلام رسانه را بازتابی از یک وضعیت فطری درون انسان می بیند و نگاه آیات قرآنی به رسانه و خبر، سخت گیرانه نیست بلکه به دلیل وجود ریشه‌های رسانه در فطرت انسان، اسلام آن را به صورت کلان و فعال می پذیرد.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: آنچه اسلام می‌گوید مجموعه‌ای از قیود است که اتفاقا، این قیود در جهت پویایی رسانه ارائه شده اند، از آن جمله اینکه رسانه باید بر اساس صدق، تولید اخبار و اندیشه های صادق شکل بگیرد و از کذب و اندیشه های سطحی و غیرمطابق با عمق اسلام اجتناب کند.
وی اظهار داشت: به همین جهت است که آیه شریفه به مسلمانان دستور داده است تا به تبیّن در برابر خبر فاسق دست بزند که این نشان می‌دهد بیان واقعیت و رسیدن به واقعیت در رسانه برای اسلام یک اصل است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: نظریه ای وجود دارد که هر چه در نهاد بشر به ودیعت سپرده شده درون انسان باقی نمی ماند بلکه به مثابه عوامل و اسبابی هستند که جامعه انسانی، پدیده های اجتماعی و تحرکات داخل جامعه را شکل می دهند، بر اساس این نظریه، پیشرفت های بشر، همه ریشه در قابلیت‌ها و ظرفیت هایی دارد که درون انسان به ودیعت سپرده شده اند.
وی ادامه داد: اگر پیشرفت در جامعه رخ دهد جنبه‌های فطری دیگر انسان لباس اجتماعی برتن خواهند کرد و گاهی ابعاد جهانی پیدا می کند.
وی با اشاره به آیه فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا، گفت: فجور و تقوا در درون انسان قرار داده شده است آنچه به عنوان فجور در جامعه وجود دارد ریشه آن بازتاب و انعکاسی از فجور الهام شده به انسان است که این نشان می‌دهد وضعیت دروانی انسان حتی ابعاد جهانی نیز پیدا می کند.
وی ادامه داد: اسلام معتقد است که اصالت باتقوا ست وانسان نهایتا به تقوا خواهد رسید، به همین دلیل در آیه شریفه، تقوا بعد از فحور قرار داده شده است و این ، یعنی نهایت سرنوشت بشر بر اساس تقوا رقم می خورد.
وی گفت: ممکن است فرصتهای زیادی برای فجور پدید آیند ولی نهایتا این تقوا است که به سمت جهانی شدن پیش خواهد رفت، البته از دیدگاه اسلام، نباید احازه دهیم فجوز به جامعه راه پیدا کند بلکه باید راه انتقال تقوا به جامعه و برخورداری آن از ابعاد اجتماعی و جهانی گشوده شود.
مویداللامی، رییس هیات مدیره خبرگزاری ملی عراق (نینا) و رییس سندیکای روزنامه‌نگاران این کشور و شفیق العبیدی، مدیرعامل خبرگزاری ملی عراق نیز در این دیدار گزارشی از وضعیت رسانه های عراق ارائه دادند.
بر اساس این گزارش، این هیات که به دعوت رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به ایران سفر کردند با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخگوی وزارت امور خارجه و برخی دیگر از شخصیت‌ها دیدار کردند./9191/د102/ن
ارسال نظرات