۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۹۲۰۹۴
حجت‌الاسلام ماندگاری:

پاک شدن گناهان و ترفیع درجه از اسرار مبتلا شدن به بلاهای الهی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا ترفیع درجه را از اسرار الهی برای گرفتار کردن افراد خواند و گفت: برخی از گرفتاری‌ها به سبب ترفیع درجه و رتبه افراد است، امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرمایند «درجه انسان‌ها در قیامت به تعداد زخم‌های است که در راه خدا برداشته باشند».
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به بررسی امتحان‌های الهی پرداخت و گفت: امتحان‌های الهی یا با داده‌ها است و یا با نداده‌ها.

وی ادامه داد: شناسایی مسئولیت‌ها از وظایف فردی که خدا به او نعمت داده است، اگر اقتدا به ولایت نبی اکرم(ص)، ائمه(ع) و مراجع تقلید داشته باشیم، مسؤولیت‌های خود را نیز می‌توانیم بشناسیم، داده‌های الهی نشانگر فضیلت افراد نیست بلکه برای امتحان است.

استاد حوزه و دانشگاه گناه را بالاترین مانع سربلندی افراد در امتحان‌های الهی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از عوامل نداده‌ها عدم لیاقت و قابلیت افراد است، گاهی نیز به سبب اشتباهات افراد مانع برای دیگری ایجاد می‌شود، برای مثال فرزند متولد شده از عمل نامشروع به سبب اشتباه پدر و مادر از برخی نعمت‌ها محروم می‌شود.

وی افزود: حاکمان ظالم نیز از دیگر گروه‌های هستند که موانع سربلندی افراد در امتحان‌ها الهی و یا نرسیدن نعمت به آن‌ها را ایجاد می‌کنند، برای مثال اکنون حاکمان ظالم بر ملت جهان سوم و آفریقا ظلم می‌کنند، از این‌رو بسیاری از نعمت‌ها در دست ملت‌ها مستضعف نیست، مکتب اسلام ظلم کردن و ظلم پذیرفتن را قبول ندارد.

حجت‌الاسلام ماندگاری امتحان با گرفته‌ها را نوع سوم امتحان‌های الهی دانست و اظهار داشت: گاهی خدا قدرت، ثروت و فرزند را از افراد می‌گیرد که برای این امتحان سه سر بیان شده است و معمولاً افراد این امتحان را امتحان‌ الهی می‌دانند.

وی بیان داشت: تطهیر افراد نخستین سر امتحان با گرفته‌ها است که خدا می‌خواهد با این امتحان افراد را از گناهان پاک کند، برخی از گناهان سطحی هستند که با یک قطره اشک پاک می‌شوند، ولی برخی دیگر از گناهان عمیق‌تر بوده که تنها با گرفتار شدن پاک می‌شوند.

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا بیان کرد: در روایتی آمده «یک شب تب کردن گناه چند سال فرد را پاک می‌کند»، هر مصیبتی که افراد از سوی خدا می‌بینند برای پاک شدن است، البته گرفتارهای که خدا مقدر می‌کند سبب پاک شدن گناهان افراد می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد خودشان گرفتاری به وجود می‌آورند که این گرفتاری‌ها سبب پاک شدن گناهان نمی‌شود، برای نمونه گرفتارها‌ و مشکلاتی که در پی تماشای ماهواره برای افراد ایجاد می‌شود به سبب اشتباه خود آن‌ها است، ماهواره علم یزید است و گرفتاری‌های که به سبب تماشای آن به وجود می‌آید ربطی به تقدیر الهی ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه داغ دیدن‌، فقر، گرفتاری، بیماری را از گرفتاری‌های خدا برای افراد برشمرد و اظهار داشت: تنها گرفتاری و یا بیماری که از سوی خدا ایجاد شود سبب تطهیر فرد از گناهان می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که پاک شدن در دنیا بسیار ارزان‌تر از تطهیر شدن در برزخ و قیامت است، بیان کرد: در دنیا با یک استغفار، اشک بر امام حسین(ع)، احترام به والدین، نماز شب، فقر، گرفتاری و یا داغ دیدن گناهان افراد پاک می‌شود، ولی در برزخ با جهنم برزخی گناهان پاک می‌شود، در روایت آمده «یک روز برزخ مساوی هفتاد سال دنیا است».

عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا ترفیع درجه را از دیگر عوامل امتحان‌های الهی در گرفتار کردن افراد خواند و بیان داشت: برخی از گرفتاری‌ها به سبب ترفیع درجه و رتبه افراد است، امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرمایند «درجه انسان‌ها در قیامت به تعداد زخم‌های است که در راه خدا برداشته باشند».

وی افزود: سومین رمز گرفته‌های الهی برای تکریم است و این امتحان‌ ویژه اهل‌بیت(ع)‌ است، بلاهای ائمه(ع) برای تکریم است، چرا که خاندان نبی اکرم(ص) نیازی به ترفیع درجه یا تطهیر شدن ندارند، تکریم نیز به این معنا است که خدا می‌خواهد این بزرگواران را در عالم نشان داده و مقامشان را اعلام کند، بلاهای سیدالشهدا(ع) اعظم بلاها است./993/ پ202/ن

ارسال نظرات