۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۹۲۶۶۷
عضو هیأت علمی دانشگاه چمران:

وحدت حوزه و دانشگاه باید سبب یگانگی در رفتار شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‎که حضور حوزه علمیه در رشته های علوم اسلامی دانشگاه ها کمرنگ شده است گفت: متاسفانه حضور حوزه علمیه در رشته های معارف و علوم اسلامی کمرنگ شده و وارد نشدن حوزه علمیه در این دروس دانشگاهی نگران کننده است.
محمود شکيب انصاري

محمود شکیب انصاری، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به نشانه های وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در تحصیلات نیست که طلاب حوزه باید شیمی بخوانند و یا دانشجویان مهندسی باید اصول فقه اسلامی را آموزش ببینند تا وحدت شکل بگیرد.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در انجام فریضه علمی است که انسان را به سوی خدا هدایت کرده و او را از گمراهی نجات دهد.

شکیب انصاری انجام فریضه علم را مانند انجام فریضه زکات، نماز و جهاد دانست و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه باید سبب یگانگی در رفتار شده و هدف الهی داشته باشد.

عضوهیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: طلاب حوزه و دانشجویان دانشگاه باید توجه کامل به پژوهش علمی، تولید علم و جدیت در مطالعه داشته باشند و با اندیشیدن و تفکر به جامعه اسلامی خدمت کنند.

وی در ادامه به ویژگی های تحصیل در حوزه و دانشگاه اشاره کرد و اظهارداشت: آزادی انتخاب استاد و انجام مباحثه پس از درس از ویژگی های حوزه های علمیه است که متاسفانه در دانشگاه ها مشاهده نمی شود.

شکیب انصاری ادامه داد: از ویژگی های دانشگاه می تواند به تمرکز بر پژوهش و تحقیق اشاره کرد که لازمه ارتقای سطح علمی همه مراکز آموزشی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به حضور فعال روحانیان در دانشگاه ها پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی به سبب ظهور رشته های اسلامی در دانشگاه ها حضور طلاب و روحانیان در دانشگاه و رشته هایی مانند علوم قرآنی، فلسفه، اخلاق و عرفان افزایش پیدا کرد.

وی از حضور فعال برخی از اساتید دانشگاه در حوزه به عنوان نقطه مثبت برای برقرار ارتباط بیشتر میان حوزه و دانشگاه نام برد و بیان داشت: در حوزه علمیه از اساتید دانشگاه استفاده می شود اما این حضور به چند درس محدود می شود.

شکیب انصاری در ادامه به پیشرفت های علمی و آموزشی حوزه های علمیه در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: حوزه های علمیه پس از انقلاب اسلامی به محل ظهور و بروز چهره های علمی بسیار زیادی تبدیل شدند که آثار و برکات آنها بر همه آشکار است.

عضوهیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان تلاش های آیت الله موسوی جزایری در ارتقاء سطح علمی حوزه های علمیه خوزستان گفت: حوزه علمیه خوزستان با راه اندازی مراکز پژوهشی و علمی مختلف در همه نقاط استان صدها طلبه را به جامعه تحویل داده و در تلاش برای رفع نیازمندی مناطق مختلف به وجود عالمان دینی است.

وی تأکید کرد: تأسیس دانشگاه امیرالمؤمنین و جذب دانشجو در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در علوم مختلف اسلامی از اقدامات بزرگی است که امیدواریم نمونه های دیگر آن در همه استانهای کشور گسترش پیدا کند./9462/ت302/ب

ارسال نظرات