۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۹۲۹۷۷
کارشناس برجسته اقتصادی:

اقتصادهای بزرگ دنیا باید از اقتصاد اسلامی الگوبرداری کنند

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس برجسته اقتصادی در مقاله‎ای با اشاره به مزایای بسیار اقتصاد اسلامی بیان داشت: اقتصادهای بزرگ جهان باید از این روش الگوبرداری کنند.
اقتصاد اسلامي
 به گزارش خبرگزاری رسا، فرانک کین، کارشناس برجسته اقتصادی در مقاله ای که پایگاه خبری The Nation آن را منتشر کرد اعلام کرد که اقتصادهای بزرگ دنیا باید از اقتصاد اسلامی الگوبرداری کنند.
 این کارشناس برجسته مسائل اقتصادی با اشاره به مزایای بسیار اقتصاد اسلامی که الگوبرداری از آن را توجیه پذیر می کند به بیان تاریخ اقتصاد اسلامی پرداخته و نوشت: نظام مالی اسلامی از نظام های مالی و تجاری عظیمی منتج شده است که چندین امپراتوری بزرگ اسلامی آن را توسعه دادند.
 وی به بیان شباهت های اقتصاد اسلامی و اقتصاد موسوم به "اقتصاد قراردادی" که هم اکنون در کشورهای غربی رایج است پرداخته و افزود: یکی از اصول بانکداری اسلامی مدرن ممنوع بودن دریافت و پرداخت بهره است که در اوایل شکل گیری اقتصاد قراردادی در کشورهای غربی نیز وجود داشته و گناه محسوب می شد.
 
کارشناس برجسته مسائل اقتصادی در ادامه مقاله خود تصریح می کند: اصول تجارت اسلامی در طول زمان مدون شده و به صورت دستوراتی برای انجام تجارت عادلانه و منطبق با اصول اخلاقی و آموزه های اسلامی ارائه شده در قرآن شکل گرفت.
 
وی با اشاره به این حقیقت که در اقتصاد اسلامی توافقات مالی باید با پشتوانه اموال حقیقی به شکل دارایی و سرمایه باشد خاطرنشان می کند که اگر چنین اصولی در اقتصاد رایج در کشورهای غربی نیز وجود داشت هیچ گاه بحران اقتصادی سال 2008 بروز پیدا نمی کرد.
 فرانک کین، کارشناس برجسته اقتصادی در انتها تاکید می کند که برخی صاحب‎نظران اعتقاد دارند که اقتصاد اسلامی بیش از "اقتصاد قراردادی" رایج در دنیای غرب اخلاقی است و راه را برای نظام های مالکیت همراه با مسوولیت اجتماعی هموار می کند.
 وی با اشاره به چنین مزایایی نتیجه گیری می کند که اقتصادهای پیشرفته امروزی می توانند از نظام اقتصاد اسلامی درس های فراوانی بگیرند./990/پ202/ع
ارسال نظرات