۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۱۹۳۰۵۰

برگزاری سمینار امام حسین نمونه خلوص الهی در آلبانی

خبرگزاری رسا ـ مرکز جهانی بکتاشیه در شهر کرویا سمیناری با عنوان «امام حسین(ع) نمونه خلوص الهی» برگزار کرد.
برگزاري سمينار«امام حسين نمونه خلوص الهي» در آلباني

به گزارش خبرگزاری رسا، سمینار «امام حسین نمونه خلوص الهی» روز گذشته توسط مرکز جهانی بکتاشیه و با حضور حاجی بابا ادموند ابراهیمای رهبر جهانی بکتاشیه، عزیزی رایزن فرهنگی ایران در آلبانی، نماینده کمیته دولتی ادیان آلبانی، مفتی شهر کرویا، معاون شهردار کرویا و تعداد زیادی از باباها و مومنان بکتاشیه از آلبانی، کوزوو، مقدونیه و مونته نگرو در شهر کرویا برگزار شد.


این مراسم با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز و سپس سرود ملی آلبانی خوانده شد.


رهبر جهانی بکتاشیه درخصوص شخصیت حضرت امام حسین(ع)، دلایل قیام ایشان علیه یزید لعنت الله علیه و همچنین محبت بکتاشی‎ها به امام حسین(ع) سخنرانی کرد.


وی به ماتم و سوگواری پرداختن در دهه محرم و گرامیداشت عاشورا را به عنوان یکی از بزرگترین رخدادهای تقویم بکتاشیه دانست.


مفتی شهر کرویا در سخنان خود از حاضرین خواست که همیشه از بزرگان مسلمان یاد کنند که یکی از این بزرگان، امام حسین(ع) است که در راه حفظ دین اسلام جان خود را فدا کرد.


معاون شهردار کرویا در این مراسم از مرکز بکتاشیه بابت برگزاری این سمینارتشکر کرد و گفت: بکتاشی‎های شهر کرویا حتی در زمان ممنوعیت دین به محل مقدس ساری سالتیک مبلغ بکتاشی که بالای کوه قرار داشت، روانه می‎شدند و محبت خود را برای دین و اهل بیت(ع) متوقف نکردند.

 

بابا خلیل تسوری، متولی تکیه بکتاشیه شهر کرویا از مومنان بکتاشی خواست که هیچ وقت از پنج تن آل عبا جدا نشوند زیرا که خوشبختی واقعی انسانی در این پنج بندگان پاک نهفته است.


بابا مومن لامای از کوزوو به بیان فلسفه و اخلاق قیام امام حسین(ع) پرداخت.


درویش آدمیر سلیمانی، درباره زندگی، اخلاق، ایثار و قیام امام حسین(ع) که برای حفظ دین جد بزرگوار بود سخن گفت و آن حضرت را مثال جاودان خلوص الهی دانست.


خانم استادیار بلرینا حریزای شخصیت امام حسین(ع) را بر اساس کتاب شعر با عنوان «کربلا» آثار شاعر ملی و مسلمان آلبانیایی نعیم فراشری تحلیل کرد.


آربن سلیمانی به نمایندگی از بکتاشی‎های مقدونیه به پیام‎های سالار شهیدان کربلا حضرت امام حسین(ع) در آیین بکتاشیه سخنرانی کرد./994/د102/ع

 

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات