۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۹۳۴۳۴
به مناسبت سالروز وفات ابن قره حرانی؛

ثابت بن قره حرانی و فرهنگ و تمدن اسلامی

خبرگزاری رسا ـ بیست و ششم صفر هر سال مصادف است با سالگرد درگذشت یکی از فحول دانشمندان اسلامی و یکی از حلقه‏های درخشان دوران زرین تمدن اسلامی، ثابت بن قره حرانی.
فرهنگ و تمدن اسلامي
بیست و ششم صفر هر سال مصادف است با سالگرد درگذشت یکی از فحول دانشمندان اسلامی و یکی از حلقه‏های درخشان دوران زرین تمدن اسلامی، ثابت بن قره حرانی.

 

 
 دوران
 
حرانی حکیم، منجم، ریاضی‏دان، طبیب و طبیعی‏دانی بزرگ بود که با وجود صابئی مذهب بودن اما در آغوش تمدن علم‏پرور اسلامی، مانند بقیه دانشمندان غیرمسلمان جهان اسلام که در زمره عالمان اسلامی خوانده می‏شوند، در سلسله دانش اسلامی ایفای نقش تمدنی کرده‏ است.
 
این مسأله‏ یعنی غیر مسلمان بودن ابن قره حرانی و دانشمندان غیر مسلمان دیگری مانند موسی بن میمون یهودی مذهب و محسوب شدن آنان در ذیل تمدن درخشان اسلامی، خود مسأله‏‏ای‏ مهم است که پرده از یک اصل بسیار مهم در نرم افزار تمدنی اسلامی بر ‏می‏دارد.
 
این اصل مهم، تساهل و رواداری علمی و دوری فضای تمدنی اسلام از تعصبات دینی، قومی و نژادی است که مستقیما تحت تعلیمات دانش پرور قرآن، پیامبر اکرم‏(ص) و ائمه دین(ع) به وجود آمده است. پیش از پرداختن به شناخت نامه ثابت ابن قره حرانی، نیکو است در باب این مسأله‏ نرم افزاری به قدر وسع این مقال و مقاله مطالبی را بیاوریم.
 
 
تسامح، مادر تمدن انسانی اسلام
 
 
عبارت بالا سر فصل، یکی از فصول کتاب "کارنامه اسلام" دانشمند معاصر، مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب است. این عبارت خود به نیکی کلید دوران درخشان تمدن اسلامی را معرفی می‏نماید.
 
در دینی که کتاب آن به دانش اهمیت وافری نشان داده و دانشمندان را قدر بسیار نهاده است و آنها را افضل از انبیاء بنی اسرائیل شمرده است و از سویی دانش را کالایی شمرده که باید از دست کافر و مشرک نیز گرفت و دورترین مکان‏ها را برای کسب آن در نوردید، به روشنی می‏توان دید که دانش که هم چون گلی لطیف جز در هوای امنیت اجتماعی و تمدنی نمی‏روید را در دامان خود پروریده است که نشانه آن تمدن زرین اسلامی در قرون سوم، چهارم و پنجم هجری قمری است.
 
در همین فضای دانش پرور است که دانشندان اقلیت‏های‏ مذهبی که در جهان اسلام در کمال امنیت ‏می‏زیسته‏اند، در این رشد تمدنی سهیم بوده و بسیاری از کتاب‏های علمی یونانی و سریانی را برای استفاده در تمدن اسلامی ترجمه کرده و در دانش‏های‏ اسلامی، تبحری در خور، به هم رسانده‏اند.
 
دکتر زرین کوب در این باب ‏میگوید: «شک نیست که سهم اقوام گوناگون که در توسعه این تمدن بذل مساعی کرده‏اند، نباید از نظر محقق دور بماند؛ اما آن‌چه این مایه ترقیات علمی و پیشرفت‏های‏ مادی را برای مسلمین میسر ساخت، در حقیقت همان اسلام بود که با تشویق مسلمین بر علم و ترویج نشاط حیاتی، روح معاضدت و تساهل را جانشین تعصبات دنیای باستانی کرد و در مقابل رهبانیت کلیسا که ترک و انزوا را توصیه می‏کرد، با توصیه مسلمین به "راه وسط" توسعه و تکامل صنعت و علم انسانی را تسهیل کرد».‏(کارنامه اسلام ص23)
 
«در چنین دنیایی که اسیر تعصبات دینی و قومی بود، اسلام نفحه‏ای‏ تازه دمید. چنان‍که با ایجاد دارالسلام که مرکز واقعی آن قرآن بود و نه شام و عراق، تعصبات قومی و نژادی را با یک نوع جهان وطنی چاره کرد و در مقابل تعصبات دینی نصارا و مجوس، تسامح و تعاهد با اهل کتاب را توصیه کرد و علاقه به علم و حیات را... این تسامح نسبت به اهل کتاب که نزد مسلمین اهل ذمه و معاهد خوانده می‏شدند، مبتنی بر یک نوع هم زیستی مسالمت آمیز بود که اروپای قرون وسطی به هیچ وجه آن را نمی‏شناخت».‏(همان ص24)
 
این هم زیستی و مسالمت در تاریخ علم مسلمین و روایات تاریخی مسلمین نمودی در خور دارد. برای مثال می‏توان به داستان بسیار قابل توجه شریف رضی، جامع نهج البلاغه و دوست صابی مسلکش، ابو اسحاق صابی یاد کرد.
 
شریف رضی دانشمند شیعه و نقیب علویان، با یکی از صابیان ادیب و دانشمند دوران خود که از قضا با او اختلاف سنی بسیار داشت، دوستی بسیار صمیمی و مکاتبات و جلسات علمی فراوانی با همدیگر برگزار می‌کردند. از قضا ابواسحاق صابی در سن 91سالگی در گذشت؛ در حالی که سید رضی، 25 سال بیشتر نداشت. سید از مرگ ابو اسحاق بسیار اندوهگین شد و در مرگ او سه قصیده سرود که یکی از آنها بسیار مشهور است:
 
«دانستی چه کسی را بر چوب‏ها بر داشتند؟ دیدی که چگونه شمع انجمن خاموش گردید؟
کوهی فرو ریخت که که اگر در دریا در می‏غلتید، از شدت بر خوردش دریا پی در پی خروشان می‏شد.
پیش از دفن تو در زیر خاک، نمی‏دانستم که خاک بر چکاد کوه‌ها فراز می‏گردد.
ای نفس، پس از او به دنبال دوست صمیمی مرو، زیرا جست‌وجوگر نخواهد توانست چون او کسی را یابد».(سید رضی ص100)
 
بسیاری سید رضی را به خاطر این دوستی و این قصاید سرزنش کردند که مسلمان شیعه و فرزند رسول خدا(ص) و نقیب شیعیان را به صابی مسلکی شاعر چه کار است؟ که سید در جوابی که چکیده نگاه اسلامی در سلم و هم زیستی و تساهل علمی جاری است، می‏گوید که من بر دانش او مرثیه سرودم.
 
مرحوم زرین کوب افول آفتاب تمدن اسلامی را هم زمان با از میان رفتن روحیه تحمل و تساهل علمی و رشد تعصبات در تمدن اسلامی می‏داند.(ن.ک: کارنامه اسلام ص22)
 
پس از این مقدمه مبسوط، به خوبی روشن می‏گردد که چگونه ثابت بن قره حرانی جزء دانشمندان اسلامی به حساب می‏آید؛ گر چه دینش غیر از اسلام بوده است و این همان معجزه اسلام و بازتاب خلق عظیم پیامبر آن است.
 
 
شناخت نامه ابن قره حرانی
 
ابن ندیم در کتاب بسیار مهم خویش در باره ابن قره حرانی می‏گوید:«ابو الحسن ثابت بن قرة بن مروان بن کرایا بن ابراهیم بن کرایا بن مارینوس بن سالاموبوس، ولادتش در سال دویست و بیست و یک و وفاتش در سال دویست و هشتاد و هفت بود و شصت و هفت سال شمسی زندگی نمود». (الفهرست، فن دوم از مقاله هفتم ص489)
 
آن چنان که از نسب نامه ابن قره بر می‏آید او از صابئیانی بوده است که قبل از اسلام و در دوران هلنیستی(یونانی مابی) به زبان یونانی تکلم می‏کرده‏اند و بعدها با طلوع اسلام در فرهنگ اسلامی جذب شدند و اسامی عربی برای خود انتخاب می‏نمودند و برای سال‏های طولانی با امنیت در سایه اسلام می‏زیسته‏اند و بسیاری از آنها بعدا اسلام آورده‏اند؛ چنان که ابن ندیم در باره پسر ثابت بن قره، که خود دانشمندی توانا بود، می‏گوید: «سنان بن ثابت بن قره، مسلمان در گذشت».(همان ص489)
 
در باب این که آیا دین صابئیان الهی است و یا نه سخن بسیار است ولی در هر صورت اقلیتی بودند که طبق قواعد اسلامی تحت حمایت اسلام بوده‏اند. در حالی که در آیه‏ای‏ در سوره بقره در کنار یهود و نصارا از آنها یاد شده است.‏(ن.ک: المیزان ج1 و نیز آثار الباقیه)
 
این دین آیینی بوده است مبتنی بر رمزیگری سیارات. این آیین در سنت ریاضی و اسراری فیثاغورس بسیار مورد توجه بود در دوره اسلامی نیز باقی ماند.(علم و تمدن در اسلام ص28)
 
«ثابت بن قره مانند بسیاری دیگر از افراد خاندانش در نجوم و ریاضیات تبحر داشت. در نتیجه اختلافات دینی که با هم کیشان خود پیدا کرد، راه بغداد در پیش گرفت و خوشبختانه محمد بن موسی بن شاکر ریاضیدان با نفوذ، به شایستگی او پی برد و وی را تحت حمایت و تربیت خود گرفت. ثابت به زودی در بغداد شهرت یافت و در مقام منجمی دربار خلیفه رسید.‏(همان ص28)
 
 
آفاق علمی ابن قره حرانی
 
آن چنان که گذشت، ابن قره در علوم مختلف تخصص داشت به همین دلیل شاخه‏های‏ علمی مختلفی را مورد کنکاش علمی قرار داد و در علوم مختلفی کتاب و رساله نوشت.
 
از مهم‌ترین شاخصه‏های‏ او ترجمه از زبان یونانی به سریانی و عربی بوده است که تأثیر‏ بسیاری در انتقال علوم یونانی به جهان اسلام داشته است و رشته علمی جهانی را تا به امروز متسلسل نگاه داشته است.
 
«ثابت در تسلط بر ترجمه هم پایه حنین بود و مانند وی آثاری جاودان در طب و فلسفه از خود بر جای گذاشت. بعد او رساله‏های‏ چندی در نجوم و نظریه اعداد و سایر رشته‏های‏ مختلف ریاضی نوشت که بر دانشمندان مسلمان تأثیر‏ فراوان داشته است. پژواک نظریه‏های علمی وی، خاصه در مورد حرکت میزان زمین سراسر قرون وسطی در مغرب زمین شنیده می‏شده است».(همان ص28)
 
میراث علمی ثابت بن قره را می‏توان در شاخه‏های‏ علمی مختلف می‏توان این‌گونه بر شمرد:
 
ریاضیات
 
«نوشته‏های‏ ریاضی او که بیشتر از آثار دیگرش مورد پژوهش قرار گرفته است، در هموار کردن راه برای کشف‏های‏ مهم ریاضی از قبیل تعمیم دادن مفهوم عدد به اعداد حقیقی(مثبت)، حساب انتگرال، قضایایی در مثلثات کروی، هندسه تحلیلی و هندسه نا اقلیدسی نقشی مهم داشته است.
 
ثابت تقریبا در همه شاخه‏های‏ ریاضی کار کرد. چند کتاب ریاضی قدیمی از یونانی ترجمه کرد، بخصوص همه کتاب‏های‏ ارشمیدس را که اصلشان به زبان یونانی بر جا نمانده است. از قبیل، قضایای مقدماتی، در دایره‏های‏ متماس و در مثلث‌ها و نیز مخروطات آپولونیوس و نیز او شرح‏های‏ی بر اصول اقلیدس و مجسطی بطلمیوس نوشت».(زندگی نامه علمی دانشمندان اسلامی ص332)
 
نجوم و مکانیک
 
«در نجوم وی از اولین کسانی است که به اصلاح دستگاه بطلمیوس پرداخت و در مکانیک از بنیاد گذاران استاتیک بود».(همان ص332)
 
طب
 
«ثابت از مشهورترین پزشکان قرون میانه شرق بود. ابن قفطی در تاریخ الحکما سخن از درمان قصابی به وسیله ثابت می‏گوید که مرده اش می‏پنداشتند».(همان ص334)
 
داستان این قصاب ‏این‌گونه بوده است که ثابت در دکان قصابی، می‏بیند که قصاب دنبه و جگر را نمک می‏زده و خام می‏خورده است و همین مسأله‏ باعث سکته او شده است از این رو ثابت او را احیای قلبی می‏کند؛ به طوری که پس از زنده شدن قصاب، مردم ثابت را زنده کننده مردگان می‏خوانده‌اند.(ن.ک: تاریخ الحکماء)
 
کتاب‏های‏ او در طب عبارتند از: الذخیره فی علم طب، کتاب الروضه فی الطب، کتاب فی علم العین(چشم پزشکی)، کتاب فی الجدری و الحصبه(درباره آبله و سرخک).
 
ثابت بن قره کتاب‏های‏ بسیاری نیز در علوم دیگر از جمله فلسفه، منطق، روانشناسی، اخلاق، طبقه بندی علوم، دستور زبان سریانی و علم سیاست دارد. کوتاه سخن اینکه او جهان علمی بوده است در کالبدی انسانی.
 
ابن ندیم بقیه آثار ثابت بن قره را اینگونه بر می‏شمارد: کتاب حساب الاهلة، کتاب رسالته فی سنة الشمس، کتاب رسالته فی استخراج المسائل الهندسیه، کتاب رسالته فی الاعداد، کتاب الشکل القطاع، کتاب رسالته فی الحجة المنسوبة الی السقراط، کتاب ابطال الحرکة فی الفلک البروج،کتاب رسالته فی السبب الذی من اجله جعلت میاه البحار مالحة.(الفهرست ص489)
 
وفات ابن قره
 
ابن قفطی وفات ثابت بن قره را روز پنجشنبه 26صفر سال 228 بر می‏شمرد.(تاریخ الحکما ص169)
سرگذشت علمی ثابت بن قره نه تنها شرح مجاهدات علمی یک انسان دانشمند را یادآور می‏گردد، بلکه عطر علم پروری و دانش خواهی اسلام و تمدن اسلامی را به گوش جان می‏رساند؛ چه این‌که در دامان خود دانشمندانی را پروریده است که معتقد به دین اسلام نبوده، ولی خواهان و طالب علم بوده اند و این رمز جهانی بودن اسلام است.
 
منابع:
 
1.    الفهرست ابن ندیم- ترجمه رضا تجدد
2.    کارنامه اسلام- عبدالحسین زرین کوب
3.    تاریخ الحکماء- ابن قفطی
4.    المیزان-سید محمد حسین طباطبایی
5.    آثارالباقیة عن القرون الخالیة- ابوریحان بیرونی- ترجمه اکبر داناسرشت
6.    سید رضی- محمد مهدی جعفری
7.    علم و تمدن در اسلام- سید حسین نصر- ترجمه احمد آرام
8.    زندگی‏نامه علمی دانشمندان اسلامی-چالرزکولستون-ترجمه گروه مترجمان
9.    نسمة السحر بذکر من تشیع و شعر-صنعانی
 
  
 هادی شاملو
 
/979/701/ر

 

 
ارسال نظرات