۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۹۳۹۲۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

لیله المبیت حقیقتی که نباید انکار شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: فداکاری امام علی(ع) در لیلة المبیت مایه افتخار شیعیان و پیروان ولایت است.
حجت الاسلام يعقوبي نماينده ولي فقيه در خراسان شمالي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، امروز در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه که در مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد، به مناسبت اول ربیع الاول و خروج حضرت محمد(ص) از مدینه و مسأله لیلة المبیت پرداخت و افزود: در پی فشار و آزار شدید مسلمانان از سوی مشرکان، حضرت محمد(ص) دستور هجرت مسلمانان از مکه به مدینه را داد و پس از آن مشرکان احساس خطر کردند که با مهاجرت مسلمانان به مدینه، اسلام در این پایگاه قدرت می گیرد و زمینه نابودی مشرکان را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: به همین علت سران مشرکان جلسه مشورتی گذاشته و پس از بررسی گزینه های مختلف به این نتیجه رسیدند که 40 جوان شجاع از قبیله های مختلف شبانه به منزل پیامبر یورش برند و او را در خواب به قتل برسانند.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اما جبرییل، حضرت محمد(ص) را از این نقشه مشرکان آگاه کرد و پیامبر نیز از امام علی(ع) خواست تا به جای وی در بستر بخوابد تا او خود راهی مدینه شود.
امام جمعه بجنورد ادامه داد: آن شب امام علی(ع) با هدف نجات جان حضرت محمد(ص) و دین اسلام، خطر را به جان خرید و در بستر پیامبر اکرم(ص) خوابید و پیامبر به همراه ابوبکر از مدینه خارج و به سوی غار ثور رفتند.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: در لیلة المبیت مشرکان با حمله به خانه پیامبر متوجه واقعه شدند و نتوانستند چه در آن شب و چه در روزهای دیگر آسیبی به حضرت محمد(ص) بزنند و پیامبر اسلام با مهاجرت به مدینه پایه های نظام اسلامی را بنا نهاد.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در ادامه افزود: در مورد واقعه لیلة المبیت و همراهی ابوبکر با پیامبر اکرم(ص)، برادران اهل سنت این همراهی را افتخار بزرگی برای خود می دانند اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که در این مسأله فداکاری و اقدام اصلی را امام علی(ع) انجام داد.
خطیب نماز جمعه بجنورد اضافه کرد: درست است که در هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه ابوبکر همراه پیامبر بود اما اگر در مقام مقایسه برآییم مشخص است که فداکاری امام علی(ع) و خوابیدن در بستر پیامبر با وجود احتمال شهادت، نمره بسیار بالاتری نسبت به همراهی ابوبکر در این سفر دارد.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به شجاعت و ایمان بالای امام علی(ع) اظهار کرد: در این واقعه امام علی(ع) ذره ای ترس نداشت؛ اما ابوبکر در داخل غار ثور و در هنگام نزدیک شدن مشرکان به غار می ترسید و حضرت محمد(ص) به او گفت که نترسد چرا که خداوند با ما است.
رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با قرائت آیه 40 سوره توبه، عنوان کرد: در این آیه آمده است« اگر او را یاری نکنید، خدا یاریش کرده، آن دم که کافران او را بیرون راندند (که یک همراه بیشتر نداشت و او) دومین دو نفر بود، آنگاه که آن ها در غار بودند، وقتی به همراه خود (ابوبکر) می گفت: اندوه مدار که خدا با ماست، پس خدا آرامش خود را بر او نازل کرد و او را با سپاهیانی که نمی دیدید تقویت نمود و سخن کافران را پست ترین قرار داد و سخن خدا است که برترین است و خدا شکست ناپذیر حکیم است».
به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی واقعه لیلة المبیت و خوابیدن حضرت علی(ع) در بستر پیامبر برای نجات جان حضرت محمد(ص) و همراهی ابوبکر با پیامبر در سفر به مدینه، نشان می دهد که فاصله یار غار با یار غدیر حضرت محمد(ص) بسیار است و اگر قرار بر نمره دادن باشد؛ نمره عالی از آن پیروان ولایت خواهد بود.
او عنوان کرد: فداکاری امام علی(ع) در لیلة المبیت مایه افتخار شیعیان و پیروان ولایت است چرا که امام اول شیعیان با این اقدام خود پیامبر و دین اسلام را نجات داد و زمینه گسترش آن را فراهم کرد./9314/پ202/س
ارسال نظرات