۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۱۹۴۲۹۸
رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما:

تبیین الگوهای جامعه بر اساس فرهنگ دینی باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با بیان این‌که فرهنگ‌ها همیشه در حال تغییر و دگرگونی هستند، بر ضرورت استفاده از الگویی مناسب در زمینه فرهنگ تأکید کرد.
حسين گودرزي رييس مرکز پژوهش هاي صدا و سيما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین گودرزی رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما  امروز در نشست علمی آینده پژوهی و فرهنگ(آینده فرهنگ و وظیفه حوزه‌های علمیه) که در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به گستردگی فرهنگ، گفت: فرهنگ‌ها در حال تغییر و دگرگونی هستند و فرهنگ راکد وجود ندارد.

وی با بیان این‌که جامعه شناسان دیدگاه‌های مختلفی را برای تغییر فرهنگ ذکر کرده‌اند، ابراز داشت: تغییر و تدوین الگوهای فرهنگی انسان‌ها بر عهده نظام فرهنگی است.

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما انقلاب اسلامی را سبب تغییر ساختارها در عرصه‌های مختلف خواند و اظهار کرد: حوزه فرهنگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با پیروزی انقلاب اسلامی دچار تغییر و دگرگونی شد.

گودرزی بر ضرورت ایجاد الگویی مناسب در زمینه فرهنگ برای نظام اسلامی تأکید کرد، افزود: انسان‌ها همیشه به دنبال تغییر و ایجاد جایگزین برای فرهنگ هستند از این رو باید یک فرهنگ دینی درست ترسیم کنیم.

وی با بیان این که الگوهای ما باید بر اساس فرهنگ تبیین شود، گفت: در برخی از موارد تغیر فرهنگ‌ها و جایگزینی فرهنگ‌های نا درست سبب تغییر یا فروپاشی حکومت‌ها شده است.

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما نظریات مختلف در عرصه فرهنگ را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: فرهنگ نخبگانی نخستین نوع فرهنگ است که نظریه پردازان آنرا فرهنگ تجویزی و کتابی می‌دانند که به جامعه تجویز می‌شود.

گودرزی با بیان این‌که فرهنگ بومی دومین نوع فرهنگ است، افزود: این نوع فرهنگ بر اساس نیازها و اقتضائات بومی یک منطقه به وجود می‌آید و سومین فرهنگ فرهنگ توده مردم است.

وی با اشاره به این‌که کشور ما به خاطر وارد کردن تکنولوژی‌های جدید دچار فرهنگ توده‌ای شده است، اظهار کرد: در کشور ما صنعت فرهنگ وجود دارد و فرهنگ را همچون خودرو تولید می‌کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما ادامه داد: در فرهنگ تجاری کارگزاران به دنبال سود هستند و در چنین شرایطی بیشتر تولید مد نظر قرار می‌گیرد و به کیفیت توجهی نمی‌شود.

گودرزی رشد و توسعه شهرها را سبب گسسته شدن پیوندهای مردمی خواند و افزود: در شرایط امروزی مردم کمترین احساس و ارتباط را با یکدیگر دارند و از هم دور شده ‌اند.

وی با بیان این‌که شهر قم به سبب گستردگی دارای دگرگونی‌های ساختاری شده، گفت: برای این شهر باید یک الگوی مناسب پیشرفت تدوین شود تا دچار فرهنگ وارداتی نشود./927/پ202/ن

ارسال نظرات