۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۱۹۴۳۶۸
آیت‌الله وحید خراسانی:

انسان‌ها بر فطرت الهی، نبوی و علوی متولد می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله وحید خراسانی گفت: اگر فطرت بیدار شود همچنان که غیر از اسلام نمی‌توان دین اختیار کرد، غیر از پیامبر(ص) و غیر از حضرت علی(ع) نیز نمی‌توان پیغمبر و امام برای خود انتخاب کرد.
1/ آيت الله وحيد خراساني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت و با اشاره به آیه «وَمَا لِی لاَ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»، گفت: هر انسانی مفطور بر عبودیت و بندگی خدا است.

وی با استناد به آیات و روایات، انسان را مفطور به دین دانست و ابراز کرد: بر اساس روایات صحیح السند توحید، نبوت و امامت فطری هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به « وَمَا لِی» در آیه فوق، اظهار کرد: «و ما لی» یعنی من چه بکنم اگر عبادت خدا را انجام ندهم؛ انسان لابدّ منه است از عبادت خدا و گریزی از این امر نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که برخی از انسان‌ها را حجب گرفته است، افزود: اگر حجاب برداشته شود همه انسان‌ها به سوی دین اسلام گرایش پیدا می‌کنند.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی ادامه داد: همه افراد بشر به حسب فطرت متدین هستند و این تدین هم به خدا است.

استاد برجسته تفسیر قران با بیان این که عبودیت فراگیر در همه ابواب و اجزاء است، گفت:‌ اگر به آفاق نگاه کنیم چیزی جز بندگی خدا مشاهده نمی‌شود؛ همه موجودات عبد خداوند هستند.

وی با اشاره به معنای عبودیت، ابراز کرد: عبودیت در لغت و  عرف به معنای ذلت است؛ ذلتی از این بالاتر نیست که از مقتدرترین افراد تا ضعیف‌ترین آنها را خواب فرا می‌گیرد مگر ذات اقدس پروردگار.

این مرجع تقلید با بیان این‌که دین خدا اسلام و آیین پروردگار عبودیت است، اظهار داشت: اسلام و دین در سراسر وجود حاکم است و هر مولودی بر اساس فطرت متولد می‌شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که همه به اضطرار عبد خداوند هستند، افزود: عبودیت در انسان باید از حالت اضطرار به اختیار برسد.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که کمال انسان در صورتی محقق می‌شود که دارای عبودیت اختیاری باشد، گفت: پیامبر اسلام اول شخص عالم است اما در مرحله نخست عبد است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: همانگونه که خداوند در فطرت انسان است حضرت علی(ع) هم در فطرت انسان‌ها است.

وی با اشاره به روایات صحیح‌السند، مسأله فوق را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: شخصی از امام صادق(ع) درباره فطرت پرسید، حضرت جواب دادند؛ «الفطرة هی الامامة»؛ اگر فطرت بیدار شود همچنان که غیر از اسلام نمی‌توان دین اختیار کرد، غیر از پیامبر(ص) و غیر از حضرت علی(ع) نیز نمی‌توان پیغمبر و امام برای خود انتخاب کرد.

این مرجع تقلید ادامه داد: متأسفانه امروز فطرت‌ها برگشته و از دین و مسیر اصلی که پیروی و تبعیت از اسلام، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است، دور شده‌اند./927/پ202/ج

ارسال نظرات