۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۹۴۵۸۹
رییس کمیسیون اصل نود مجلس:

پرونده میلیاردر نفتی یک معادله چند ده مجهولی است

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که پرونده میلیاردر نفتی یک معادله چند ده مجهولی است، رسالت اصلی در راستای مقابله با مفاسد اقتصادی را در وهله نخست متوجه قوه مجریه دانست و تاکید کرد که نباید از همان ابتدا توپ را به زمین قوه قضاییه انداخت.
پورمختار رييس کميسيون اصل نود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدعلی پور مختار رییس کمیسیون اصل نود مجلس در برنامه دیروز، امروز فردا شبکه سه سیما که پنج شنبه شب به صورت مستقیم از شبکه سه سیما پخش شد، برخی سیاست گذاری های غلط را عامل بروز مفاسد اقتصادی دانست.

 

 

وی بیان داشت: از سویی دیگر اقدامات و سیاست گذاری دولت ها گرچه درست بوده اما غلط عمل کردن برخی مسؤولان کشور موجب نا امیدی فعالان اقتصادی سالم و تشویق افراد متخلف شده است.

 

 

 

وی با بیان این که در کنار مفاسد اقتصادی، مفاسد اداری نیز در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: اتفاقاتی در برخی دستگاه های اداری می تواند روی دهد که به مفسدان اقتصادی کمک می کند.

 

 

 

در کنار مفاسد اقتصادی باید به فکر علاج فساد اداری هم بود

 

پورمختار افزود: متاسفانه در تخلفات و مفاسد اقتصادی همیشه پای یک اداره و دستگاه در میان است، از این رو در کنار مفاسد اقتصادی باید به فکر علاج فساد اداری نیز باشیم.

 

 

رییس کمیسیون اصل نود مجلس بیان داشت: فساد اقتصادی در حوزه معادن، گمرگات، زمین خواری، وجود انحصار، رانت، سؤ استفاده از تسهیلات بانکی وجود دارد. این که امر تامین اعتبار و هزینه های بخش ها و دستگاه های مختلف را به خودشان واگذار کنیم یکی از زمینه های بروز مفاسد است.

 

 

 

وی با تاکید بر این که به بانک ها نباید به عنوان بنگاه اقتصادی نگاه شود، افزود: برخی بانک ها به دلیل داشته های فراوان ورود به برخی مسائل و عرصه ها دارند که فساد زا و فساد خیز است.

 

 

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، تاکید کرد: ایشان تاکید کردند ممکن است در مبارزه با مفاسد اقتصادی مخالفت ها و نعره ها زیاد شود، اما نباید از آن هراسید.

 

 

 

تحت فشار هستیم

 

وی اضافه کرد: در این راستا روی خود ما نیز انواع فشارها وجود دارد، سفارش ها، توصیه ها وجود دارد، مبارزات ما با فسادهای اقتصادی را بسیاری از داخل و خارج مجلس تندروی می گویند و تاکید می کنند که ممکن است با شما برخورد کنند.

 

 

رییس اصل کمیسیون نود با بیان این که این مسائل نباید ما را دچار تزلزل و تردید کند، گفت: در هفته جاری من از رؤسای سابق کمیسیون اصل نود مجلس دعوت کردم، یکی از اینها که اکنون در قم است تاکید می کرد که با من هم برخورد کردند.

 

 

 

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید با حمایت همه جانبه از کسانی که در عرصه مبارزه با مفاسد اقتصادی تلاش می کنند، جلوی این اتفاق را بگیریم.

 

 

 

برخی تنها در شعار با مفاسد اقتصادی برخورد می کنند

 

محمدعلی پورمختار با انتقاد از برخوردهای شعاری با امر مبارزه با مفاسد اقتصادی، عدم پرداختن به ریشه مفاسد اقتصادی را یک مانع بزرگ در مسیر اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ارزیابی کرد.

 

 

وی بیان داشت: همیشه استثناءها زمینه ای برای بروز مفاسد اقتصادی می شود، به نظر من این استثناءها باید برداشته شود.

 

 

 

رییس کمیسیون اصل نود مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا پای هر سرمایه گذار و سرمایه دار کلان اقتصادی به اینجا کشیده می شود؟ گفت: ما باید سیاست کشور را در این خصوص روشن کنیم، موضوع حمایت از سرمایه گذاری سالم یک اصل مهم است.

 

 

 

باید با فساد مبارزه و از سرمایه گذاری سالم اقتصادی حمایت کنیم

 

وی بیان داشت: تشخیص مرز این دو بسیار سخت است، ما باید با فساد مبارزه کنیم اما حمایت از سرمایه گذاران نیز یک اصل مهم است.

 

 

رییس کمیسیون اصل نود مجلس افزود: برخی از واحدهای تولیدی، جنس از خارج وارد می کنند و به اسم تولیدی خود روانه بازار می کنند، چرا باید این وضعیت وجود داشته باشد.

 

 

 

پرونده میلیاردر نفتی یک معادله چند ده مجهولی است

 

پور مختار با اشاره به پرونده فساد اخیر( میلیاردر نفتی) یادآورشد: پرونده اخیر یک معادله چند ده مجهولی است، از سویی تحریم های همه جانبه، از سوی دیگر بانک های دولتی و خصوصی خارجی، بانک مرکزی، وزارت نفت و وجود برخی مسائل سیاسی و بازیگران و عوامل خارجی در این مساله و مصالح کشور در این بین است.

 

 

وی بیان داشت: از سوی دیگر مدیریت با این هدف بود که این پول ها باید به کشور برگردد، اصل بر این بود، کسی که در متن نباشد یک نظر دارد، کسی که با زوایای کار مطلع است می داند باید چگونه کار را مدیریت کنیم.

 

 

 

رییس کمیسیون اصل نود افزود: با تایید یکی از مسؤولان بانک مرکزی و نفت اعلام شد که این پول واریز شد و به خود من تلفنی صحبت و این مساله را بیان کردند، بعد بانک خارجی گزارش خود را حسب اعلام این مسؤول بانک مرکزی پس گرفت، بنابرین اعلام من در آن روز کاملا صحیح بود.

 

 

 

پورمختار در پاسخ به سؤال دیگری با تاکید بر این که برای مبارزه با مفاسد اقتصادی همه مسؤولیت دارند، گفت: اصل کار در این راستا با قوه مجریه و دولت است، قوه قضاییه آخرین مرحله است.

 

 

 

نباید از ابتدا توپ را به زمین قوه قضاییه بیندازیم

 

رییس کمیسیون اصل نود مجلس بیان کرد: من معتقدم واگذاری امر به قوه قضاییه در ابتدای امر نمی تواند کار را حل کند و در همان ابتدا نباید توپ را به زمین آنها انداخت که اگر به نتیجه نرسیدند متهم به مسائلی بشوند.

 

 

 

 


وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به دستور رییس جمهور به معاون اول خود در این زمینه، از سیاه نمایی برخی مطبوعات و رسانه ها انتقاد کرد و گفت: برخی رسانه ها علاقه مند به سیاه نمایی هستند و می خواهند شرایط کشور را فساد آلود جلوه دهند، اما این گونه نیست و بیان این گونه مسائل نیز نشانه حساسیت ما به مفاسد اقتصادی است. /924/پ201/ج

ارسال نظرات