۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۹۴۶۰۵
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

شکرگزاری موجب افزایش نعمت های مادی و معنوی می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ارزانی، با اشاره به اهمیت شکرگزاری در افزون شدن نعمت های الهی، گفت: ترک محرمات و انجام واجباتی از قبیل نماز، روزه، حج و پرداخت خمس و زکات از مهم ترین مصادیق شکرگزاری است.
حجت الاسلام ارزاني2

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، ترحم افراد نسبت به یکدیگر، شکرگزاری و کم شدن گناه را از عوامل مؤثر در جذب رحمت الهی برشمرد و گفت: به طور مخصوص گناهانی که تبعات اجتماعی بیشتری دارد اگر ترک نشود در مقطوع شدن رحمت الهی و محرومیت از مواهب خداوندی تأثیر بیشتری دارد.

حجت الاسلام ارزانی خاطر نشان کرد: شکرگزار بودن از طریق ترک محرمات و انجام واجبات دینی مانند نماز، روزه و پرداخت خمس و زکات شکل می‌گیرد و بنا بر آیات قرآن کریم خداوند به پاس شکرگزار بودن به نعمات مؤمنین شکرگزار می‌افزاید و این نعمات تنها منحصر در نعمت‌های مادی نیست بلکه شامل محصنات اخلاقی و روحی نیز می‌گردد.

وی در ادامه افزود: خداوند با انسان‌های ناسپاس هم با مغفرت و رحمت خود برخورد می‌کند و در قرآن می‌فرماید اگر ناسپاسی کنید عذاب من شدید است اما وعده اعمال این عذاب را نمی‌دهد و در موارد خاص که در روایات مذکور است خداوند عذاب خود را نازل می‌کند، گرچه گاهی حتی انسان‌هایی که اهل شکرگزاری نیستند نیز از رحمت و نعمت الهی برخوردار هستند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی ابراز داشت: بنا بر روایات و احادیث مردمی که اهل اطاعت از خداوند و عبادت خداوند هستند بیشتر از دیگر اقوام مورد لطف و عنایات خدا واقع می‌شوند ضمن این که رعایت حق‌الناس از دیگر مواردی است که موجب جلب رضایت خدا و افزایش رحمت الهی است که طبق روایات نزول رحمت‌های آسمانی مثل برف و باران از جمله این نعمات است.

حجت الاسلام ارزانی اظهار داشت: ممکن است برخی از اهل علم بنا بر نظریه خود وجود بلایا را به علت شرایط طبیعی و آفرینش جهان ذکر کنند، به طور مثال زلزله در شهری را به علت وجود گسل در آن ذکر کنند اما اینجا این سؤال مطرح است که چرا با وجود این که این گسل سال‌ها در این نقطه وجود داشته در شرایط و زمان خاص باعث زمین لرزه می‌شود و این مسأله نشان از وجود حکمت الهی در تمام بلایا و مصیبت‌ها و همچنین نزول رحمت‌ها دارد.

وی ضمن تأکید بر پرهیز از پیش داوری در نزول بلایا مصیبت‌های الهی تصریح کرد: در روایات ائمه معصومین اشاره شده است که انسان نباید مردمی که دچار مصیبتی می‌شوند را قضاوت کند و این بلایا را نتیجه زشتی اعمال و رفتار آن‌ها بداند و لزوماً به وقوع پیوستن یک مصیبت نشان از گناهکار بودن یک ملت نیست و بنا بر احادیث معصومین برخی از بلایا آزمایش الهی و یا برای ترفیع منزلت افراد نزد خداوند است./939/ت302/ن

ارسال نظرات