۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۹۴۹۹۸

کتاب گیتس صدای اوباما را درآورد

خبرگزاری رسا ـ کتاب خاطرات رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا، تنش هایی را در سطح دولتمردان آمریکا ایجاد کرده است. تا جایی که اوباما نیز به بخشی از این کتاب اعتراض کرد.
باراک اوباما

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا، در کتاب خاطراتش نوشته است: باراک اوباما نسبت به راهبرد نظامی اش در افغانستان و همچنین فرماندهان ارتش آمریکا مردد و پیش از هر چیز در جستجوی خارج کردن ارتش آمریکا از افغانستان بود.

در همین خصوص خبرگزاری RFI گزارش داد، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این سخن گفته است که راهبرد او در سال 2009 در افغانستان نتیجه ماه ها تأمل و بررسی بود و او هنوز به درستی این راهبرد و توانایی سربازان و فرماندهان ارتش آمریکا در اجرای آن اطمینان کامل دارد.

آقای گیتس در توجیه سخنان خود به جلسه ای در ماه مارس سال 2011 اشاره کرده که طی آن باراک اوباما ظاهرا دیگر اعتقادی به راهبردی نداشت که خودش با اعزام 30 هزار سرباز کمکی به افغانستان به اجرا گذاشته بود.

به گفته گیتس، اوباما، همچنین نسبت به توانایی دیوید پترآئوس، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، و همچنین نسبت به حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، تردید داشت.

وزیر پیشین دفاع آمریکا در خاطراتش افزوده است که از آن پس مسئله مهم برای باراک اوباما خروج هر چه سریع تر ارتش آمریکا از افغانستان بود.

با این حال، روز گذشته رابرت گیتس انتشار بخش هایی از کتاب خاطراتش را پیش از انتشار در جراید آمریکایی مورد انتقاد قرار داد و گفت که هدف از این اقدام بهره برداری سیاسی از انتقادهای او علیه باراک اوباما است.

او جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، را مسبب همه اشتباهات مهم دولت آمریکا در زمینه سیاست خارجی و امنیت ملی طی 4 سال اخیر دانست و بخش مهمی از مشاوران جوان رئیس جمهوری آمریکا را بی تجربه و خام توصیف کرد./1420/ 1409/ح

 

ارسال نظرات