۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۱۹۵۲۳۸

کتاب خاطرات رابرت گیتس منتشر می شود

خبرگزاری رسا ـ رابرت گیتس: دولت آمریکا در مواجهه با بحران‌های منطقه‌ای مانند تعارض اسلامگرایان و سکولارها، فاقد استراتژی مشخصی است.
رابرت گيتس، وزير دفاع اسبق آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ رابرت گیتس در مصاحبه با برنامه "هاردتاک" بی بی سی گفته است: برخی از کشورهای عرب، کشورهایی هستند که به طور تصنعی ایجاد شده اند. ملت‌های این کشورها را اقوام و طوایفی تشکیل می‌دهند که دارای خصومت تاریخی با یکدیگر هستند.


وزیر دفاع سابق آمریکا همچنین گفت: دولت آمریکا در مواجهه با بحران‌های منطقه‌ای مانند اختلاف شیعیان و سنی‌ها یا تعارض اسلامگرایان و سکولارها، فاقد استراتژی مشخصی است.


قابل ذکر است کتاب خاطرات رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا قرار است طی چند روز آینده منتشر شود. او در این کتاب در باره خاطراتش از حضور در چندین دولت از جمله دولت جورج بوش و باراک اوباما نوشته و انتشار بخش‌هایی از این کتاب در نشریات با واکنش‌هایی رو به رو شده است.


رابرت گیتس اولین شخص در تاریخ آمریکاست که با وجود تعلق به حزب جمهوریخواه، سمت وزارت دفاع در یک دولت به رهبری رئیس جمهوری دموکرات را بر عهده داشت.


رابرت گیتس 47 سال پیش به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیوست و سپس به عنوان عضو نیروی هوایی آمریکا در جنگ ویتنام شرکت کرد.


در دوران حکومت جیمی کارتر به شورای امنیت ملی آمریکا راه یافت که ریاست آن را زیبگنیو برژینسکی به عهده داشت. در دوران رونالد ریگان، آقای گیتس از بلندپایگان سازمان سیا بود و در اوایل زمامداری جورج بوش (پدر) به ریاست این سازمان منصوب شد.


پس از کناررفتن از سازمان سیا، گیتس ریاست دانشگاه A&M تگزاس را به عهده گرفت.


اواخر سال 2006، در حالی که سیاست‌های دونالد رامسفلد در وزارت دفاع آمریکا در زمینه دو جنگ افغانستان و عراق به بن‌بست رسیده و انتخابات کنگره نیز شکست ملموسی را برای حزب جمهوریخواه در پی آورده بود، جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری جمهوریخواه، او را به سمت وزارت دفاع منصوب کرد.


پس از انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری، آقای گیتس همچنان در سمت وزارت دفاع باقی ماند و این مقام را تا تابستان سال 2011 حفظ کرد./1421/1409/ح

ارسال نظرات