۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۹۵۵۱۷
گزارشی از مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد قم؛

جنتی: صدور مجوز کتب دینی را در قم متمرکز می کنیم/ امیرآبادی: ارشاد به خبرنگاران توجه کند

خبرگزاری رسا ـ مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با حضور وزیر ارشاد برگزار شد؛ علی جنتی در این مراسم تاکید کرد که سیاست وزارت ارشاد این است که بررسی کتب دینی در شهر قم متمرکز شود.
مراسم توديع و معارفه مدير کل ارشاد اسلامي قم مراسم توديع و معارفه مدير کل ارشاد اسلامي قم

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم پیش از ظهر امروز با حضور علی جنتی وزیر ارشاد، استاندار قم و دیگر مسؤولان استانی در تالار شهید آوینی اداره کل ارشاد برگزار شد.

 

3 هزار پروژه فرهنگی نیمه تمام در کشور وجود دارد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر 3 هزار پروژه فرهنگی نیمه تمام در سراسر کشور داریم، گفت: این پروژه‌ها پیشرفت‌هایی بین 20 تا 85 درصد دارند.

 

جنتی با اشاره به اینکه حرف‌های زیادی برای گفتن دارم که فرصت آن نیست، ادامه داد: یکی از اهداف اصلی وزارت ارشاد که در قانون ذکر شده گسترش ارزش‌ها و معارف دینی و پاسداری از فرهنگ و تمدن ایرانی و معرفی آن در عرصه بین‌المللی است.

 

جنتی با بیان اینکه مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌ها بر عهده این وزارتخانه است، افزود: در استان‌ها نیز فردی که مسئولیت اداره کل ارشاد را بر عهده می‌گیرد باید کسی باشد که بتواند به همه این مسائل پرداخته و در کار خود جامعیت را لحاظ کند.

 

وی ادامه داد: استان قم از استان‌هایی است که دارای امتیاز بزرگی به دلیل وجود مرکزیت حوزه علمیه، حضور مراجع عظام تقلید که استوانه‌های فقاهت هستند و مراکز بزرگ تحقیقات علمی و دینی است و پرداختن به این بخش که جزو امتیازات قم به شمار می‌رود از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

قم باید در عرصه موسیقی و مسائل فقهی مرتبط با آن صاحبنظر باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در قم توجه خوبی به مسائل فرهنگی و هنری شده است، ادامه داد: باید در عرصه موسیقی و مسائل فقهی مرتبط با آن قم صاحب نظر بوده و اگر دستگاه‌های موسیقی به خوبی شناخته شود صدور احکام در این بخش سهل‌تر خواهد بود.

 

وی ادامه داد: به دلیل وجود حوزه علمیه و مرکزیتی که قم برای کل کشور از نظر منابع دینی دارد نیاز بود که نیروی تازه نفسی که آشنایی بیشتری با این مقوله داشته باشد، معرفی شود.

 

جنتی اظهار کرد: از مدت‌ها قبل از آقای ایزدپناه خواسته بودم که این مسئولیت را عهده دار شوند و ایشان با توجه به سوابق گذشته می‌توانند نقش مهمی در استان قم داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه سیاست وزارت ارشاد این است که بررسی کتب دینی را در قم متمرکز کنیم، ادامه داد: قم مرکز علوم و معارف دینی است و در قم این ظرفیت وجود دارد که با بهره‌گیری از نیروهای متخصص نسبت به صدور مجوز اقدام شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امیدواریم که مدیرکل جدید بتواند استعدادهای موجود در این استان را تقویت و حمایت کرده و نکته دیگری که مورد توجه است ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگ با مراجع عظام تقلید و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیریت عالی حوزه علمیه است که باید محقق شود.

 

جنتی تاکید کرد: گرایش دولت این است که در سال 93 بیشترین اعتبار را به پروژه‌هایی که 80 درصد به بالا پیشرفت فیزیکی دارند اختصاص دهیم و امیدواریم که در سال آینده شاهد به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها باشیم.

 

تاکید نماینده قم بر لزوم توجه ارشاد به خبرنگاران و اصحاب رسانه
امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد گفت: از وزیر ارشاد و مدیرکل جدید ارشاد قم می خواهم که به فکر مردم قم، خبرنگاران، مراکز فرهنگی هنری و ناشران قم باشد.


احمد امیرآبادی با تقدیر از اقدامات و زحمات آقای اسماعیلی‌طبا مدیرکل سابق ارشاد قم گفت: متاسفانه در عرصه فرهنگ در دریا قرار گرفته‌ایم ولی تشنه لب هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه قم دارای 53 کتابخانه است، عنوان کرد: تعداد مراکز فرهنگی و هنری قم 11 مرکز بوده و رتبه کشوری در این بخش 29 است و تعداد اعضای مراکز فرهنگی و هنری 2 هزار و 997 نفر هستند که در این بخش در رتبه 31 کشور قرار داریم.

  

وی با بیان اینکه استان قم از نظر صنعت چاپ و نشر در رتبه دوم کشور قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به کاستی‌های موجود ما در موضوعات مربوط به وزارت ارشاد مطالبه داریم.

  

 قم نیازمند برنامه‌ریزی‌های فرهنگی دقیق است
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این مراسم گزارشی از عملکرد خود ارائه کرد و گفت: وجود بارگاه کریمه اهل‌بیت (ع)، مسجد مقدس جمکران و حوزه‌های علمیه شرایطی ویژه را رقم می‌زند و این شهر نیازمند برنامه‌ریزی فرهنگی بسیار دقیق است.

 

سید مرتضی اسماعیلی‌طبا با بیان اینکه اداره کل ارشاد قم در کنار ماموریت‌های متداول و رایج همه استان‌ها، دارای ماموریت‌های ویژه است،‌ ادامه داد: این وظایف متاثر از جنبه‌های ملی و بین‌المللی استان قم است؛ وجود بارگاه کریمه اهل‌بیت (ع)، مسجد مقدس جمکران و حوزه‌های علمیه شرایطی را رقم می‌زند که نیازمند برنامه‌ریزی فرهنگی بسیار دقیقی است.

 

وی با تقدیر از مراجع تقلید و مدیران حوزه‌ علمیه به دلیل پشتیبانی‌ها و حمایت‌های صورت گرفته عنوان کرد: برگزاری کنگره بزرگداشت فقیه آگاه با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی آیت‌الله صافی، برگزاری همایش گرامیداشت انتشار مجله مکتب اسلام و تجلیل از حضرات آیات مکارم و سبحانی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده بوده است.

 

اسماعیلی‌طبا گفت: در طول 2 سال خدمت در عرصه فرهنگ و هنر قم با وجود مشکلات حاد اعتباری نه تنها برنامه‌های متداول و پیش‌بینی شده این اداره کل تعطیل نشد بلکه کارهای جدیدی از جمله شکل‌گیری دبیرخانه شعر دائمی کشور، برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت، کسب رتبه سوم شورای فرهنگ عمومی قم در سطح کشور، برگزاری جشنواره کتاب مهدویت، کسب رتبه دوم در ارزیابی کشوری، ارتقای جایگاه ساختاری ارشاد قم از درجه سه به درجه یک، راهیابی تئاتر قم در 2 سال متوالی به جشنواره تئاتر فجر و تولید 11 بازی رایانه‌ای به سرانجام رسید.

 

وی ایجاد پایانه صادرات محصولات فرهنگی، افزایش رشته‌ها و دانشجویان مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم، کمک به توسعه کمی و کیفی کانون‌های مساجد، مشارکت در برگزاری هفته‌های فرهنگی قم در مالزی و تایلند، تملک زمین کتابخانه مرکزی در یکی از محلات محروم قم، تدوین دانشنامه جامع قم و ... را از دیگر اقدامات صورت گرفته در دوران مدیریت خود در شهر قم عنوان کرد.


فضای مجازی ابزاری برای خدمت به علم و دین باشد
مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این مراسم با تشریح برنامه های خود گفت: مسئولیت خطیری بر عهده وزارت ارشاد است و باید ابزار موثر رسانه و فضای مجازی را در خدمت علم، دین، علمای بزرگ قم و مراجع تقلید قرار دهیم.

 

حجت‌الاسلام عبدالرضا ایزدپناه گفت: در طول سه دهه گذشته همیشه دغدغه فرهنگی داشته‌ام و سعی کرده‌ام که کارهایی که دیگران انجام نمی‌دهند را دنبال کنم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه باید ابزارهای فرهنگی در خدمت اسلام ناب و فرهنگ اهل‌بیت (ع) قرار گیرند،‌ عنوان کرد: در حوزه فرهنگ دغدغه جدی دارم و اکنون فرصت خوبی برای خدمت به فرهنگ دینی فراهم شده است و این بار سنگین را با فضل پروردگار و کمک دوستان فرهیخته و رسالت‌مدار به سرمنزل مقصود خواهیم رساند.

 

باید در عرصه فرهنگی انقلابی، بسیجی و جهادی عمل کنیم

وی تصریح کرد: خدمت در عرصه فرهنگ قم یک افتخار و مباهات است و باید در این عرصه انقلابی، بسیجی و جهادی عمل کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان این که مراجع قم اهل بصیرت در حوزه فرهنگ و هنر هستند، ادامه داد: مسئولیت خطیری بر عهده وزارت ارشاد است و باید ابزار موثر رسانه و فضای مجازی را در خدمت علم، دین، علمای بزرگ قم و مراجع تقلید قرار دهیم. /924/ج

ارسال نظرات