۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۹۵۶۹۱
رییس مرکز اسناد مجلس:

زیدیان دریچه جدیدی از معارف تشیع را وارد ایران کردند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز اسناد مجلس با بیان این که زیدیان دریچه جدیدی از معارف تشیع را وارد ایران کردند، گفت: حضور زیدیان در ایران دریچه نو و جدیدی از معارف والای تشیع را وارد ایران کرد که اسماعیلی ها به جز ناصرخسرو آثار چندانی از خود باقی نگذاشتند.
محمد رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد،  محمد رجبی، رییس مرکز اسناد، موزه و کتابخانه مجلس شورای اسلامی ، امروز در کمیسیون تخصصی نهج البلاغه همایش بین المللی ناصرکبیر اطروش که در محمودآباد برگزار شد ،گفت: ناصرکبیر به وسیله شخصی به نام جستان بن حسودان که از زیدیان بود مورد حمایت قرار گرفت تا توانست حکومت علویان را احیا کند.

 

وی با اشاره به این که دیلمانی که از قدیم می گفتند قسمت کوهستانی گیلان بود که به طبرستان وصل می شد، بیان داشت: یعقوب لیس وقتی به طبرستان حمله کرد عده ای از سادات را اسیر کرده و به سیستان برد و بخشی از آنان که سادات امامی بودند را آزاد کرد.

 

رییس مرکز اسناد مجلس، بیان داشت: حکومت علویان در طول 6 دهه که مستقر بود متاسفانه 20 امام را دید که بعضا در یک زمان بودند و اختلافاتی ایجاد گردید که باعث تضعیف حکومت آنان شد.

 

رجبی، ادامه داد: متاسفانه وقتی داعی صغیر به وسیله یکی از حکام اسماعیلی کشته شد شاهد حضور حکومتی از زیدیان در آن جا نبودیم و بیشتر جذب فرقه دیگری شده و سپس به شیعه امامیه روی آوردند.

 

وی، اضافه کرد: تا زمان صفویه که درویش خسرو ریاست آنان را به عهده داشت از سوی شاه عباس کشته شد و دلیلش این بوده که این افراد عقایدی براساس جنبه های غیراسلامی داشته و به دنبال جادو و عقایدی غیر دینی بودند.

 

رییس مرکز اسناد مجلس با بیان این که زیدیان دریچه جدیدی از معارف تشیع را وارد ایران کرد، گفت: حضور زیدیان در ایران دریچه نو و جدیدی از معارف والای تشیع را وارد ایران کرد که اسماعیلی ها به جز ناصرخسرو آثار چندانی از خود باقی نگذاشتند.

 

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نهج ابلاغه از مقام والا و ارزنده ای برخوردار است، بیان داشت: کتاب ملحق نهج البلاغه که از سوی احمدبن یحیی بن ناقه جمع آوری شده است از سوی مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

 

وی با بیان این که تلاش ارزنده ای باید صورت گیرد تا جامعیت کلام حضرت علی(ع) برای همگان تبیین شود، ادامه داد: هنوز هم در نسخه های خطی کتابخانه های جهان اسلام مجموعه هایی که کتاب و رسائل حضرت علی(ع) را دارند وجود دارد که باید نسبت به آن بذل توجه شود تا موصوعه کاملی از بیانات امام علی(ع) را داشته باشیم./950/پ203/ب

ارسال نظرات