۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۱۹۵۸۳۰
مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه خبر داد؛

فعالیت 3 هزار نخبه حوزوی در انجمن‌های علمی حوزه/همایش امام کاظم در بهمن ماه برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه گفت: اکنون شانزده انجمن با نزدیک به 3 هزار عضو از نخبگان حوزه در حال فعالیت هستند.
اولين جشنواره بين المللي امام خميني(ره) - انديشه سياسي اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا،‌ مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه پیش از ظهر امروز در نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی(ره) که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد به ارائه گزارشی از 10 سال خدمات انجمن‌های علمی حوزه پرداخت.

وی گفت: اکنون شانزده انجمن با حدود 3 هزار عضو از نخبگان حوزه در حال فعالیت است و در آینده نیز انجمن‌های دیگر افتتاح و تصویب می‌شود.

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه ادامه داد: این انجمن‌ها دانش‌های نوین در حوزه علمیه هستند و اکنون در کنار انجمن‌های فقه و اصول، انجمن‌های سیاست، مطالعات اجتماعی، اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت، قلم حوزه، تاریخ پژوهان، ادیان و مذاهب، مدیریت اسلامی، قرآن پژوهی، فقه و حقوق اسلامی در حال فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا، برگزاری جشنواره امام خمینی(ره) را از جمله اقدامات انجمن‌های علمی حوزه دانست و خاطرنشان کرد: اکنون نیز انجمن‌های فلسفه اسلامی، فقه، ترجمه و زبان، ‌ارتباطات و تبلیغ اسلامی تصویب شده و در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری نسبت به تغییر و تحول در حوزه، بیان داشت: رهبری فرمودند «حوزه باید به سمت تحول برود و از وضعیت موجود به سمت پیشرفت برود، حوزه باید متناسب با نیازهای انقلاب اسلامی متحول شود».

وی یادآور شد: حوزه‌های علمیه باید بتوانند افزون‌بر پاسخ‌گویی به نیازهای انقلاب اسلامی و جهان اسلام، پاسخگوی نیازهای بشریت نیز باشند که وجود انجمن‌های علمی نشان از تحول در حوزه است و این انجمن‌ها تنها مربوط به شهر مقدس قم نیستند و حتی بیرون از مرزهای کشور فعالیت دارند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا با مطلوب ارزیابی کردن فعالیت‌های صورت گرفته در انجمن‌های علمی حوزه یادآور شد: انجمن‌های علمی حوزه تاکنون کار تبلیغی و ترویجی برای بیان کارهای خود نداشتند، یعنی به دنبال فضاسازی تبلیغی و ترویجی نبودند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه افرادی از درون حوزه به دنبال تحول هستند، سال جاری همایش «مترجمان قرآن در عرصه جهان اسلام» و «اخلاق و اقتصاد» در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد و از جایزه بین‌المللی امام موسی صدر رونمایی شد، بهمن ماه امسال نیز همایش امام موسی کاظم(ع) برگزار می‌شود.

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان این‌که نسل جوان حوزه به دنبال فعالیت‌های مختلف هستند، خاطرنشان کرد: برخی از افراد مخالف تشکیل انجمن‌های علمی در حوزه بودند؛ ولی وقتی ما خدمت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی رسیدم ایشان گفتند «انجمن‌های علمی صد سال دیر تشکیل شدند».

وی یادآور شد: حضرت آیت‌الله ‌مکارم شیرازی نیز گلایه شدید داشت که بعد از هفت سال به سراغ من آمدید، حضرت آیت‌الله جوادی نیز گفت «من در سال دو نوبت خود را وقف انجمن‌ها می‌کنم»./993/پ203/ن

 

ارسال نظرات