۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۹۵۸۳۴
وزیر خارجه قطر:

ایران نقش مهمی در حل موضوع سوریه دارد/ به زودی به ایران می‌روم

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه قطر با اذعان به نقش مهم ایران در حل بحران سوریه، بر روابط خوب دوجانبه با تهران تأکید کرده و گفته است به زودی به ایران سفر می‌کند.
وزير خارجه قطر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، وزیر خارجه قطر در مصاحبه‌ای که امروز متن آن در پایگاه «المانیتور» منتشر شد، ایران را کشوری تعیین‌کننده در مسأله سوریه دانسته و گفته است حتی با وجود بازپس‌گیری دعوت از ایران برای حضور در نشست صلح سوریه، این کشور همچنان نقشی مهمی در حل بحران سوریه ایفا می‌کند.


«خالد بن محمد العطیه» در بخشی از این مصاحبه گفته است: ایران جایگاهی مهم در این معادله دارد و فکر می‌کنم می‌تواند نقشی مهم در این زمینه داشته باشد. تنها عاملی که موجب شد تا سازمندهندگان این نشست از دعوت خود از ایران عقب‌نشینی کنند، این بود که آن‌ها پذیرش «ژنو1» را اعلام نکردند. با این وجود، من هم‎چنان معتقدم که ایران نقشی اساسی در حل این موضوع دارد.


وی افزود: روابط ایران و قطر همواره خوب بوده است. ایران همسایه ما است و ما از همان روزهای ابتدایی از حل دوستانه و مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران حمایت کرده‌ایم، چراکه ما مخالف هرگونه اقدام تهاجمی علیه هریک از همسایه‌هایمان هستیم.


عطیه در مورد توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 هم گفته است: ما در یک منطقه هستیم و به حق همه کشورها برای استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای معتقدیم. ما از توافق موقت میان 1+5 و ایران استقبال کرده‌ایم. تنها چیزی که ما همیشه تلاش می‌کنیم تا متحدانمان را به آن تشویق کنیم، این است که در هر موضوعی در منطقه ما را نیز سهیم کنند یا دستکم ما را هم مد نظر داشته باشند.


وی ادامه داده است: صادقانه بگویم، ما از اینکه همسایه‌ ایران هستیم نمی‌ترسیم، ما روابط خوبی با آن‌ها داریم. قطعا اختلاف نظرهایی هم داریم، که موضوع سوریه یکی از این موارد است. ما موضع خودمان را داریم، آن‌ها هم موضع خودشان را دارند، اما این امر بازتاب‌دهنده دیگر مسایل در روابط دوجانبه که ما همواره در راستای آن تلاش کرده‌ایم و آن‌ها هم به خوبی این کار را کرده‌اند، نیست.


او همچنین در مورد احتمال سفرش به ایران گفت: اخیرا ظریف « وزیر خارجه ایران» سفری به قطر داشت و من هم در حال برنامه‌ریزی هستم تا به زودی به ایران سفر کنم. ما مصمم هستیم که روابط خوبمان را حفظ کنیم. ما به گفت‌وگو معتقدیم./994/
ب102/د

ارسال نظرات