۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۹۶۵۶۶

ادامه اعتراض به انحلال شورای اسلامی علمای بحرین

خبرگزاری رسا ـ واکنش‌ها و اعتراضات به تصمیم دیوان عدالت اداری بحرین در خصوص انحلال شورای اسلامی علمای بحرین و مصادره اموال آن، همچنان ادامه دارد.
تظاهرات مردم بحرين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مردم خشمگین بحرین امروز در منطقه النبیه صالح این کشور به خیابان‎ها ریختند و با برگزاری تظاهرات، تصمیم دادگاه رژیم آل‎خلیفه علیه بالاترین تشکیلات شیعیان بحرین را محکوم و برای مشارکت در عصیان مدنی سومین سالروز انقلاب در تاریخ چهاردهم ماه جاری میلادی، اعلام آمادگی کردند.


در مناطق المصلی، اسکان جدحفص، کرزکان و دمستان نیز، مردم بحرین، علیه حکم دیوان عالی اداری تظاهرات و تاکید کردند که به اقدامات مسالمت آمیز انقلابی، تا تحقق مطالباتشان ادامه خواهند داد. پلیس بحرین، سرکوب تظاهرکنندگان را در پیش گرفته و تظاهرکنندگان را آماج شلیک گازهای سمی قرار داد.


از سوی دیگر، احزاب مخالف بحرینی، منحل کردن شورای اسلامی علمای بحرین را بازتاب دهنده نبود هرگونه نشانه‎ای مبنی بر جدیت رژیم در گفت‌وگو با مخالفان و انقلابیان دانستند و این تصمیم را طایفه گرایانه و انتقام‎جویانه ارزیابی کردند که نشان دهنده دوگانگی آشکار در سیاست رژیم حاکم است.


عبدالجلیل خلیل رییس فراکسیون مستعفی الوفاق بحرین در مجلس تاکید کرد: احزاب مخالف بحرینی ساده لوح نیستند و به خوبی می‎فهمند که ترور شهید فاضل عباس و منحل کردن شورای اسلامی علما پیام‌هایی سیاسی از سوی رژیم، مبنی بر جدی نبودن روند گفت‎وگوی ملی است.


وی افزود: لازمۀ جدیت رژیم در گفت‎وگو، برداشتن چند گام است که از میان آن‎ها می توان به آزادی زندانیانی که به سبب ابراز عقیده بازداشت شده‎اند و همچنین متوقف کردن تبلیغات رسانه‎ای ویرانگر رژیم اشاره کرد.


خلیل با بیان این که منحل کردن شورای اسلامی علمای بحرین، به ویژه در شرایط فعلی کاملا مشکوک است، خاطر نشان کرد: هدف از این اقدام، رساندن این پیام سیاسی به احزاب مخالف رژیم است مبنی بر این که رژیم آل‎خلیفه به هیچ وجه قصد در پیش گرفتن تغییر و اصلاح را ندارد.


رضی الموسوی جانشین دبیرکل جمعیت کار ملی دموکرات وعد نیز گفت: منحل کردن شورای اسلامی علمای بحرین، اقدامی طایفه گرایانه و تلاشی برای انتقام از این شوراست. ما خواستار توقف اقدامات نژادپرستی و طایفی هستیم. همچنین توقف اعطای تابعیت بحرینی به بیگانگان را خواستاریم.


دیده‎بان حقوق بشر بحرین نیز منحل کردن شورای اسلامی علمای بحرین را به مثابه نقض آشکار حقوق بشر و ننگی بر پیشانی دولت بحرین دانست که همواره در پی حذف مخالفان است و این بار بزرگ ترین تشکل ملی و نهادی ریشه‎ای و اصیل در بحرین را نشانه رفته است.


دادگاه عالی اداری رژیم بحرین روز چهارشنبه با صدور حکمی سیاسی در ارتباط با شکایت خالد بن علی آل‎خلیفه وزیر دادگستری و امور اسلامی، شورای اسلامی علمای بحرین را منحل کرد.


شورای اسلامی علمای بحرین در سال 2005 از سوی آیت الله شیخ عیسی قاسم تأسیس شد. بیشتر طلبه‎های علوم دینی بحرینی در این شورا عضو هستند و فعالیت‎های آن بر مسایل دینی متمرکز بوده است.


این شورا همزمان با آغاز خیزش مسالمت آمیز مردم بحرین در 14 فوریه 2011 حمایت خود را از این حرکت مردمی و مطالبات برحق آن اعلام کرد./994/ب102/د

ارسال نظرات