۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۹۷۰۸۵
آیت‌الله قرهی مطرح کرد؛

با صدور بخشنامه نمی توان حوزه را متحول کرد/ ضرورت حضور مؤثر طلاب در فضای سایبری

خبرگزاری رسا ـ آیت الله قرهی با بیان این‌که طلاب عزیز باید همیشه این را مدنظر بگیرند که حوزه علمیه جایگاهی به‌ظاهر برای مشاغل نیست، گفت: اگر کسی حوزه را به‌عنوان محل درآمد تصور کند، اشتباه کرده است زیرا دین به‌عنوان منبع درآمد نیست بلکه طلبه باید بداند که خادم دین است.
آيت الله روح الله قرهي، مؤسس و متولي مدرسه علميه امام مهدي(عج) ديدار مدير عامل خبرگزاري رسا با آيت الله قرهي آيت الله قرهي

آیت‌الله روح‌الله قرهی، مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضرورت پرداختن حوزه‌های علمیه به مباحث اخلاق، تربیت طلاب و کتاب منیه المرید شهید ثانی اعلی الله مقامه شریف به‌مدت حداقل یکسال به‌جای ادبیات را مورد تأکید قرار داد و گفت: قرآن کریم و مجید الهی هدف از بعثت انبیا را همین قرار داده اما ما بطور عکس، ابتدا ضرب ضربا را بیان می‌کنیم و سپس به‌تدریج می‌خواهیم مباحث اخلاق را هم داشته باشیم و نامش را هم دروس جنبی می‌گذاریم.

وی با تأکید بر این‌که طلاب باید طالب علم و تقوا باشند، ابراز داشت: برخی از دروسی که ما به‌عنوان دروس جنبی قرار دادیم، امروز باید جایگاهش تغییر کند و به‌عنوان دروس اصلی قرار بگیرد.

حوزه علمیه یکسال را به تربیت و پرورش روحی طلاب بپردازد

آیت‌الله قرهی به تأکید حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب بر مسأله اخلاق سنتی در سفر به قم اشاره کرد و با بیان این‌که نیازی نیست که حتما بگوییم که باید صرف و نحو خوانده شود بلکه حداقل یک سال را به تربیت بپردازیم، اظهار داشت: نظم مهم است اما ما متإسفانه به‌دنبال بخشنامه‌ها رفتیم و گاهی بخشنامه‌ای شده‌ایم و کارمان درحال گره خوردن است.

استاد برجسته اخلاق با اشاره به لزوم انس طلاب با قرآن،بر ضرورت ترویج تربیت صحیح، زاهدانه زیستن و زی طلبگی بین طلاب تأکید کرد و ابراز داشت: باید ابتدا به طلاب پرورش روحی و اعتلای مقام انسانی را بیاموزیم و سپس مباحث علمی، که البته در آن هم صددرصد باید قوی حرکت کنند.

دین به‌عنوان مبنع درآمد نیست بلکه طلبه باید بداند که خادم دین است

آیت‌الله قرهی با بیان این‌که طلاب عزیز باید همیشه این را مدنظر بگیرند که حوزه علمیه جایگاهی به‌ظاهر برای مشاغل نیست، اظهار داشت: نه این‌که اگر در حکومت و نظام اسلامی امر کردند، چیزی را نپذیریم اما اگر کسی حوزه را به‌عنوان محل درآمد تصور کند، اشتباه کرده است زیرا دین به‌عنوان منبع درآمد نیست بلکه طلبه باید بداند که خادم دین است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه عدم حضور دائمی متولی و مؤسس در حوزه را یکی از مشکلات بسیار بزرگ خواند و به داشتن انس پدرانه متولی و مؤسس با طلاب و دلسوزی برای آنها تأکید کرد و بیان داشت: خدای ناکرده اینطور نباشد که برخی از آقایان مسؤول حوزه، کارهای اداری دارند که بعضا شنیده می‌شود حتی هفته‌ای یکبار هم به حوزه نمی‌آیند و به تعیین و حضور یک مدیر اجرایی اکتفا می‌کنند و خودشان بالاسر حوزه نیستند.

طلاب باید به پاسخ شبهات روز مسلط باشند/ پیشاپیش پاسخ شبهات آینده را بدهیم

مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که امروز طلاب باید حتما به شبهاتی که مطرح می شود، مسلط باشند و بتوانند پاسخ آنها را بدهند، افزود: حتی من قائل هستم که گاهی خودمان پیشاپیش شبهاتی که ممکن است در آینده بیندازند را مطرح کنیم و جواب‌هایش را جلوتر داشته باشیم تا که اگر وهابیت و بهائیت ملعون، لائیک‌ها، شیطان پرست‌ها، دنیا خواهان و کسانی که جبهه متحد ضد دین و ضدالله و اسلام را دارند خواستند مقابله کنند ما با دست پر جواب‌های متقن و محکم را به آنها بدهیم.

 آیت‌الله قرهی با بیان این‌که امروز تلاش طلاب نسبت به زمان طاغوت چندبرابر شده است، بیان داشت: هرسال که می‌گذرد تلاش باید نسبت به سال دیگر چندبرابر شود؛ دنیا، استعمار و استثمار بیکار ننشسته و آنها هم مشغول هستند.

ضرورت اثرگذاری طلاب در فضای سایبری

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه بر ضرورت دراختیار قرارگرفتن فضای سایبری توسط طلاب و عملکرد قوی در آن تأکید کرد و افزود: البته نه به این معنا که طلاب فقط وارد فضای اینترنت شوند بلکه هرکدام باید با ایجاد وبلاگ‌ و سایت‌های پرمحتوا بتوانند جهان را در تسخیر خود قرار دهند.

وی با اشاره به این‌که طلاب باید به ساخت فیلم‌های بسیار عالی و اثرگذار و همچنین ورزش ورود پیدا کنند، بیان داشت: ما تأثیر ورود طلاب به استادیوم‌ها و تغییر کردن فضای آن را شاهد بودیم که البته باید در مرحله نخست تزکیه باشد که خدای ناکرده یک موقع خود آنها تحت تأثیر فرار نگیرند و اثرگذار باشند.

مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: با رعایت این نکات به‌فضل الهی یک حوزه قوی و بسیار عالی برای ظهور امام زمان(عج) خواهیم داشت./956/ت302/ج

ارسال نظرات