۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۹۷۲۹۰

دولت فیلیپین به منطقه مسلمان‎نشین این کشور رسمیت می‎دهد

خبرگزاری رسا ـ دولت فیلیپین در پی تصویب قانونی برای ایجاد منطقه مسلمان نشین در این کشور جنوب شرق آسیا است.
فيليپين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تلاش دولت فیلیپین برای ایجاد منطقه مسلمان نشین در جنوب این کشور پس از امضای توافقنامه بین مقامات مانیل و جنبش مورو آغاز شد. جنبش جدایی طلبان مسلمان مورو 17 آذر ماه سال جاری در مالزی توافقنامه ای برای تقسیم قدرت میان دولت و این گروه امضا کردند.

 

به گزارش روز شنبه رسانه های فیلیپین، دولت بنیگنو آکینو قول داده است راه حلی برای عبور از مساله بحث برانگیز تشکیل منطقه مسلمان نشین در جنوب این کشور براساس قانون اساسی تا پایان سال بیابد.

 

ˈمار روکساس ˈ وزیر کشور فیلیپین گفت که رییس جمهور این کشور از نزدیک بر مذاکرات با مورو و تصویب قانون تشکیل این منطقه مسلمان نشین نظارت دارد.

 

تشکیل این منطقه مسلمان نشین پس از ارایه دولت فیلیپین باید در پارلمان تصویب شود.

 

توافقنامه دولت مرکزی فیلیپین با جبهه مورو نخستین گام برای پایان سه دهه مبارزات این جبهه با دولت فیلیپین است. مذاکرات برای حل برخی مسایل باقی مانده همچنان بین دو طرف ادامه دارد و کارشناسان این مذاکرات را زمانبر می دانند.

 

چهار موافقتنامه برای تقسیم قدرت بین جبهه مورو و دولت مرکزی فیلیپین پیش بینی شده است که باید بین دولت و این جبهه به امضا برسد تا به قرارداد نهایی صلح ختم شود.

 

بنیگنو آکینو رییس جمهور فیلیپین درپی آن است این مذاکرات تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری وی در اواسط سال 2016 نتیجه دهد و این درگیری ها به صورت نهایی حل و فصل شود.

 

دولت فیلیپین تیر ماه امسال پذیرفته بود 75 درصد سهم درآمد منابع و ذخایر طبیعی و مواد معدنی فلزی در مناطق خودمختار اقلیت مسلمان در جزیره میندانائو را در اختیار مورو قرار دهد.

 

مسلمانان در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر از جمعیت 92 میلیونی فیلیپین را تشکیل می دهند و این افراد عمدتا در غرب مجمع الجزایر میندانائو و جزایر نزدیک به آن مانند سولو و پالوان زندگی می کنند./982/ب102/د

ارسال نظرات