۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۹۷۸۶۲
حجت‌الاسلام رفیعی:

حب ریاست و شهوت سبب طغیان افراد می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که یکی از صفات زشت انسان طغیانگری است، گفت: شهوت، حب ریأست و مال نامشروع سبب طغیان و سرکشی فردی می‌شود.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به بررسی منزلت و شأن نزول سوره فجر پرداخت و گفت: در روایت آمده «اگر فردی در نماز خود سوره فجر را بخواند در قیامت نجات یافته و با امام حسین(ع) محشور می‌شود».

وی ادامه داد: سوره فجر را سوره سیدالشهدا(ع) می‌دانند، البته به این معنا نیست که سوره فجر در کربلا نازل شده است، بلکه قرآن پنجاه سال قبل از واقعه کربلا جمع آوری شده بود.

خطیب توانای کشور با بیان این‌که در روایت دیگر آمده «اگر فردی در شب‌های ذی‌الحجه یا دیگر شب‌ها بر خواندن سوره فجر مداومت داشته باشد، خدا در قیامت برای او نوری قرار می‌دهد»، اظهار داشت: سوره فجر یک سوره مکی است و خدا در این سوره پنج بار قسم یاد کرده است و باید توجه کرد خدا برای امر بسیار مهمی قسم می‌خورد.

وی افزود: در سوره فجر آمده «والفجر»، تفاسیر می‌گویند منظور از فجر صبح صادق است نه صبح کاذب، البته تفاسیر دیگر بیان می‌کند که منظور از فجر اسلام، قیام امام زمان(عج)، عاشورای امام حسین(ع) و هر انقلاب، یا نهضتی است که سنت‌های زشت را بشکند.

حجت‌الاسلام رفیعی معنای لغوی فجر را شکستن دانست و خاطرنشان کرد: البته ما نیز می‌توانیم بگویم انقلاب ما فجر است، چرا که در آن ظلم شکسته و نور تابید.

وی تصریح کرد: قسم دیگر سوره فجر «ولیال عشر» است، برخی تفاسیر می‌گویند منظور از لیالی در این آیه 10 شبی است که به مدت زمان حضور حضرت موسی(ع) در کوه طور برای دریافت تورات اضافه شد است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: البته برخی گفته‌اند «منظور از لیالی دهه شب آخر ماه رمضان و یا دهه شب محرم است»،‌ولی این تفاسیر بعید است، چرا که در آیات دیگر نسبت به 10 شب ذی الحجه قسم یاد شده است.

خطیب توانای کشور با اشاره به آیه «والشفع والوتر»، سوره فجر، اظهار داشت: برخی می‌گویند منظور از «شفع» عرفه و «وتر» قربان است، برخی نیز گفته‌اند منظور نماز شفع و وتر است.

وی ادامه داد: یک دیدگاه نیز که روایت آن را تأکید می‌کند شفع را به معنای زوج و وتر را به معنای فرد قرار داده است، قرآن می‌فرماید «ما همه چیز را زوج و فرد آفریدیم»، البته عرفه و قربان قرار دادن این آیه مناسب‌تر است.

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه به آیه «ولیل اذا یسر»، اشاره و اظهار داشت: برخی از مفسران عقیده دارند منظور شبی است که حجاج از عرفه به قربان می‌روند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به آیات قرآن آب، خاک، آتش و باد را مایه حیات دانست و گفت: اگر فرد کفران نعمت کند به وسیله «آب، خاک، باد و آتش» که مایه حیات هستند نابود می‌شود، همان‌گونه که قوم عاد، ثمود و فرعون نابود شدند.

وی افزود: یکی از صفات زشت انسان طغیانگری است، شهوت، حب ریاست و مال نامشروع سبب طغیان و سرکشی فردی می‌شود.

حجت‌الاسلام رفیعی، بیان داشت: انسان همواره باید بداند که عبد است و طغیان بود که فرعون، نمرود، صدام، یزید، بنی‌امیه و دیگران را نابود کرد، برخی‌ از افراد اگر ثروت داشته باشند طغیان می‌کنند برخی دیگر نیز اگر فقیر باشند./993/پ202/ن

ارسال نظرات