۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۹۷۹۱۳
رییس انجمن مطالعاتی حوزه:

قدرت نرم در اسلام ارشادی و در قدرت‌های شیطانی اغوا گرایانه است

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن مطالعاتی حوزه با بیان این‌که اگر قوه ریاست عقلانی باشد جهت گیری‌ها الهی، انسانی، عدالت گرا و خیرخواهانه می‌شود، گفت: قدرت نرم در اسلام ارشاد گرایانه است اما در قدرت‌های شیطانی اغوا گرایانه است.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام نجف لک زایی رییس انجمن مطالعاتی حوزه در نشست علمی تحول هندسه قدرت، گذر از قدرت متدانی به قدرت متعالی که امروز در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ برگزار شد، با بیان این‌که در اندیشه اسلامی قدرت مورد مطالعه قرار می‌گیرد، گفت: باید فلسفه قدرت را از دیگر شاخه‌ها تفکیک کنیم.

وی در ادامه نظریه دو فطرت امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: انسان بر دو فطرت مخموره و محجوبه آفریده شده است.

رییس انجمن مطالعاتی حوزه ادامه داد: فطرت مخموره ذاتی و الهی است و به وجهه روحانیت و عالم غیب مربوط می‌شود و وجهه فطرت محجوبه جهل است.

حجت‌الاسلام لک زایی با بیان این که در قدرت متعالی وحدت و در متدانی کثرت جود دارد، افزود: نظریه قدرت حکومت نبوی، ائمه اطهار(ع) و عصر غیبت به لحاظ ماهیت با هم فرقی ندارند، وحدت دارند و کثرت ندارند.

وی ادامه داد:‌ اگر قوه ریاست عقلانی باشد جهت گیری‌ها الهی، انسانی، عدالت گرا و خیرخواهانه می‌شود و نسبت انسان‌ها با یکدیگر بر مبنای برادری و نسبت به غیر مؤمنان «اشداء علی الکفار» تعریف می‌شود.

رییس انجمن مطالعاتی حوزه با بیان این‌که در نظریه قدرت متعالی کارگزاران مؤمن و الهی هستند، اظهار کرد:‌ در این نظریه اگر کارگزاران مؤمن نباشند مشروعیت ندارند.

حجت‌الاسلام لک زایی ادامه داد: در این روش نمایش قدرت قرب الهی و تمام اهداف دیگر مقدماتی و ابزاری می‌شوند و منابع قدرت الهی و امکانات مادی است.

وی بیان کرد: در قدرت متدانی به معنای دنیا گرایی توجه شده و کارگزاران این قدرت ظالمان هستند و جهت‌ گیری‌ها ضد الهی است.

رییس انجمن مطالعاتی حوزه با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که آمریکا شیطان بزرگ است، گفت:‌ قدرت نرم در اسلام ارشاد گرایانه است اما در قدرت‌های شیطانی اغوا گرایانه است.

حجت‌الاسلام لک زایی ادامه داد: کاری که امام خمینی(ره) با انقلاب آغاز کرد و با بیداری اسلامی در حال گسترش است در گرو این است که قدرت الهی مبتنی بر ریاست قوه عاقله بر وحود انسان شکوفا شود.

وی تأکید کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند؛ زمانی که جنود عقل در جهان گسترش پیدا کند تبعیت مردم از دستورات الهی بیشتر می‌شود.

علیرضا صدرا عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در این نشست علمی به ایراد سخن پرداخت و با بیان این‌که دو نوع هندسه حسی و عقلی وجود دارد، گفت: هندسه عقلی جوهره‌ای است که تغییرات را به وجود می‌آورد و بوسیله آن حقیقت را درک می‌کنیم.

وی ادامه داد: با هندسه عقلی انسان متوجه می‌شود که عمل صالح چطور بالا می‌رود و لازمه این هندسه تقوای درونی و نظم است.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این‌که قدرت متعالی از حیث نظر و عمل دارد خود را نشان می‌دهد، ابراز کرد: قدرت همیشه جنبه نرم و سخت داشته و  برخی با جنگ نرم رعب ایجاد می‌کنند./927/پ202/ن

ارسال نظرات