۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۱۹۸۲۶۵
آیت الله مصباح یزدی:

شهید بهشتی برای مدیریت ساخته شده بود/ علوم انسانی مبتنی بر ارزش ها را باید استحکام بخشید

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که علوم انسانی مبتنی بر باورها و ارزش های دینی را باید استحکام بخشید، استعداد شهید آیت الله بهشتی در مدیریت را فوق العاده خواند و تاکید کرد: استعداد و توان مدیریتی شهید بهشتی یک موهبت الهی بود.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، در همایش رابطه مدیریت با علوم اسلامی که در سالن همایش های مؤسسه امام برگزار شد، با تاکید بر این که تعریف دقیقی از علوم انسانی وجود ندارد، گفت: در بین خود علوم انسانی تقسیم بندی وجود دارد، برخی توصیفی و برخی دستوری هستند که نوعی باید و نباید در آن وجود دارد.   
 
وی تصریح کرد: برخی از علوم هستند که دو جنبه دارند، از یک جنبه توصیفی هستند اما نتایج حاصله از آن دستوری است، مثال واضح آن روانشناسی است؛ در پزشکی نیز نظیر این مساله وجود دارد که راه علاج بیماری را مشخص می کند و تاکید می کند که برای درمان فلان بیماری باید فلان دارو را استفاده کرد.
 
آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که برخی از عوامل در علوم دستوری فراتر از تبدیل انشاء به اخبار و بالعکس است از این رو باید بین شان فرق گذاشت، گفت: برخی از علوم دستوری تنها به دانستن، آموختن و امثالهم مساله حل نمی شود و احتیاج به تمرین و ممارست دارد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری قوانین راهنمایی و رانندگی را از جمله این علوم دانست و گفت: تنها با اطلاع یافتن از قوانین راهنمایی و رانندگی انسان راننده خوبی نمی شود و احتیاج دارد که بارها تمرین و ممارست کند.
 
آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که در علوم انسانی در بسیاری از رشته ها چنین وضعیتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: هر کسی که به قوانین تربیت آشنا است، مربی نیست، مربی بودن شان دیگری دارد، همین مساله سبب شده که برخی بگویند اینها فن است نه علم.
 
خودسازی یک فن است و نیاز به ممارست دارد
آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این که حقوقدانی علم است، یادآورشد: خوسازی یک فن است که نیاز به ممارست دارد، این مساله در عرصه سیاسی هم وجود دارد، هر کس سیاست خواند دیپلمات نمی شود؛ دیپلماسی یک هنر و فن است.
 
وی با بیان این پیش مقدمه تصریح کرد: مدیریت مثل قضاوت و مربیگری یک فن است که حتما نیاز به ممارست و مهارت دارد و صرف آشنایی به مقررات انسان را مدیر نمی کند؛ برخی می گویند قدرت مدیریت یک موهبت الهی است که هر کسی ندارد و عملا هم این گونه است و مصداق بارز آن مرحوم آیت الله شهید بهشتی است که اصلا برای مدیریت ساخته شده بود و هیچ کس نمی توانست نقش ایشان را در مدیریت ایفا کند.
 
شاخصه های مدیریتی شهید بهشتری در کمتر فردی یافت می شود
آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر این من از نزدیک با شهید بهشتی آشنا بودم و کمتر کسی ایشان را به خوبی شناخت، استعدادهای مدیریتی آن شهید والامقام را فوق العاده دانست و تاکید کرد که این شاخصه ها در کمتر فردی یافت می شد.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که اگر مدیریت را به عنوان یک فن و هنر در نظر بگیریم معنایش این نیست که قوام آن تنها به مهارت است، گفت: مدیر باید بر اساس یک سلسله دستورالعمل ها اعمال مدیریت کند و این دانش بر اساس علوم انسانی است.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر چند بعدی بودن مدیریت، خاطرنشان کرد: ما باید مدیریت را یک هرم در نظر بگیریم که لایه های متعددی دارد و به لایه زیرین آن که می رسیم مجموعه ای از علوم انسانی دیگر قرار بگیرد که برآیند آن بخش دستوری مدیریت را می سازد.
 
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: من سال ها قبل سفری به آمریکا داشتم، آن موقع آقای نهاوندیان که الان رییس دفتر رییس جمهور هستند در آمریکا تحصیل می کرد در تنها سفری که اجازه داشتیم از نیویورک خارج شویم؛ ما در واشنگتن در خدمت دکتر نهاوندیان بودیم در خیابان ها گردش می کردیم، رسیدیم به سر یک چهار راه یک کتابفروشی و ساختمان مجلل بود گفتم برویم سر بزنیم شاید کتاب تازه ای باشد گفت نه پیاده نشویم یک مقدار که رد شدیم گفت اینها را نگاه کن اینها مرد هستند و لباس زن پوشیده اند و آن ساختمان مجلل هم مرکز همجنس گرایان است و این کتاب فروشی هم مخصوص آنهاست.
 
نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا برای جلب آرای بیشتر به همجنس گرایان بها می دهند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از کارهایی که کاندیداهایی ریاست جمهوری در کشور آمریکا می کنند این است که رای همجنس گرایان را به دست آورند، این در دمکراسی جدید هنری است و حزب دمکرات در این جهت از جمهوری خواهان جلوتر است.
 
آیت الله مصباح یزدی گفت: این مساله البته منحصر به امریکا نیست و در برخی دیگر کشورهای دنیا نیز همجنس گرایان ساختمان های مجللی دارند و وزرا و مسؤولان آنها هم به این مکان ها رفت و آمد دارند؛ در برخی کشورها هم ازدواج همجنس گرایان رنگ قانونی به خود گرفته است.
 
وی با تاکید بر این که ما یک نظام ارزشی داریم و مقید به یک سری بایدها و نبایدها هستیم، به راه های تحقق این نظام ارزشی پرداخت و گفت: ما اگر حقایق روانشناسی را که به وسیله تجربه شناخته می شوند را بشناسیم نتایج دستوری از آن می گیریم و این واسطه همان نظام ارزشی است و نظام های ارزشی در کشورهای مختلف برپایه های متفاوتی استوار است.
 
آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر کسی ادعا کند که حل این مساله اهمیت آن کمتر از انرژی هسته ای نیست، خیلی بعید نخواهد گفت، آن قدر این مساله پیچیده و دارای نظرات مختلفی است که از قدیم الایام که فلسفه شکل گرفته، تا به حال به یک راه حل مقبول نیافته است و اگر بشود پیدا کرد در نظام اسلامی است.
 
وی با تاکید بر این که مدیریت وقتی دستوراتی را القا می کند که بین واقعیات روانشناختی و این دستورات یک نظام ارزشی شناخته شده واسطه شود، گفت: باید یک رابطه منطقی بین باورها و ارزش ها باشد، از این رو به یک نظام عقیدتی منطقی نیاز داریم.
 
علوم متافیزیک پایه و مبنای علوم انسانی است
این استاد برجسته حوزه گفت: بخشی از علوم انسانی پایه برای کل علوم ارزشی و دستوری هستند، علوم فلسفی و کلامی از این جمله هستند، چراکه پایه و مبنای علوم انسانی به شمار می روند.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: علوم انسانی مبتنی بر باورها و ارزش های دینی را باید استحکام بخشید. /924/
ارسال نظرات