۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۹۸۸۴۹
مدیر عامل موسسه تدبر در کلام وحی:

باور به قدرت‌های پوشالی حاصل تمایل به قدرت و ثروت است

خبرگزاری رسا ـ استاد تفسیر قرآن حوزه علمیه قم رسیدن به زیاده خواهی در قدرت و ثروت را جزء خودپرستی برشمرد و تصریح کرد: تمایل به قدرت و ثروت حتی سبب می شود انسان قدرت های پوشالی را باور کند و تسلیم آن بشود.
حجت الاسلام علي صبوحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی صبوحی، استاد تفسیر قرآن حوزه علمیه قم، شب گذشته در برنامه تفسیر قرآن کریم که در موسسه تدبر در کلام وحی قم برگزار شد، به شرح آیاتی از سوره مبارکه ذاریات پرداخت.

 

 

وی با بیان این که خداوند تأکید کرده که وعده هایش که از سوی انبیا و قرآن کریم ابلاغ شده درست و راست است، ابراز داشت: خداوند وعده های گوناگونی به نیکوکاران و گنهکاران داده است؛ همچون وعده بهشت به مومنان و وعده عذاب‌های سختی که در انتظار کافران و منافقان است بی شک در این وعده‌ها صداقت گفتار جاری است و نشان از تحقق حتمی دارد.

 

 

استاد تفسیر قرآن کریم منکران به پیامد انکار وعده های الهی پرداخت و گفت: منکر وعده‌های الهی، فرورفتگان در گفتاری باطل و پر از اختلاف و ناهماهنگی هستند، آن کسانی که با احتمالات می خواهند اتقان کلام الهی را زیر سوال ببرند و می خواهند در غفلت زندگی کنند خداوند این حرکات را فتنه گری می داند چون سبب انحراف در اعتقاد و افکار دیگران می شوند.

 

 

مدیر عامل موسسه تدبر در کلام وحی خاطرنشان کرد: کسی که به آیات انذار و بشارت باور پیدا کند آن باور در زندگی اش تجلی پیدا کرده از مال خود برای مستمندان و نیازمندان اختصاص می دهد برای خدمت به خلق دست از مجاهدت و تلاش شبانه روزی برنمی دارد. نتیجه اش تقوا و احسان در زندگی می شود.

 

 

حجت الاسلام صبوحی با بیان این کع جانها و وجدانهای انسان فریاد می زند که وعده های خدا راست است به شواهدی بر این ادعا اشاره کرد و افزود: رفتار ناپسند افراد همیشه اثر سوء و نگران کننده ای را در افراد ایجاد می کند و همچنین اعمال نیکو و ارزشمند سبب خرسندی درونی فرد می شود این نشان می دهد وجدان انسان نسبت به حقیقت زشتی ها و خوبی ها واکنش نشان می دهد.

 

 

وی با بیان این که مرگ پایان زندگی نیست و سرآغاز مواجه افراد با اعمالش است، تصریح کرد: نشانه وعده ها در جان های انسان و روی زمین است اما خود وعده ها در آسمان ها است.

 

 

کارشناس قرآنی حوزه علمیه قم با اشاره به تحقق وعده عذاب درباره قوم لوط، فرعون و قوم عاد گفت: جدی گرفتن وعده های خدا و باور کردن آن سبب مقاومت در برابر وسوسه های انسان ها و دوری از زرق و برق دنیا می شود، افزون بر این که در مسیر عبادت نیز سبب ثبات قدم می شود.

 

 

وی در ادامه به شرح آیات 47 تا 55 سوره مبارکه ذاریات پرداخت و گفت: زمین در درونش مستعد ناآرامی است چون مواد مذابی در دلش نهفته است از سویی دیگر اطراف زمین هم مستعد ناآرامی و حادثه است با وجود این، خداوند این کره خاکی را برای انسان ها به بهترین شکل، محل امن و آرامش قرار داده است.

 

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند همه چیز را زوج زوج آفریده است تا روند تناسل و بقا در دل طبیعت ادامه و جریان پیدا کند، اظهار داشت: خداوند گستردگی آسمان ها ، امنیت زمین و شیوه ادامه حیات را به انسان یادآور می‌شود «لعلکم تذکرون» تا انسان در مسیر خلقت به مجموعه نظام عالم توجه کند.

 

 

وی با بیان این که بعضی ها به نام این که آزاد هستند دچار بزرگ ترین نوع بردگی می شوند، افزود: کسی که مطیع خودش می شود و نفس خود را می پرستد، در واقع آزاد نیست چون برده کسی شده است در حالی که در این عالم کاره ای نیست؛ چون هیچ مشارکتی در خلقت آسمان و زمین ندارد و جلوی تحقق وعده های الهی را نمی تواند بگیرد؛ این موجود شایسته پرستش خود نیست.

 

 

حجت الاسلام صبوحی رسیدن به زیاده خواهی در قدرت و ثروت را جزء خودپرستی برشمرد و تصریح کرد: تمایل به قدرت و ثروت حتی سبب می شود انسان قدرت های پوشالی را باور کند و تسلیم آن بشود.

 

 

این کارشناس دینی با بیان این که بی حجاب و بدحجاب سبب رسوخ محبت دنیا در دل دیگران میشود، ادامه داد: حتی نگاه های مسموم حریم دیگران را از بین می برد. متأسفانه آسیب دنیای امروز این است که انذار و هشدارهای الهی در بسته‌هایی شیک و بدون مزاحمت با زندگی دیگران ارائه می شود وظیفه امروز ما این است که بگوییم دین مزاحم دنیای حرام و طغیانگری است بگوییم نادیده گرفتن وعده های الهی برای انسان خسارت آور است./918/پ202/س

 

ارسال نظرات