۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۹۹۶۶۵
استاد دانشگاه تهران:

نمره ملاک نیست نگاه مسؤولان به خلاقیت دانش آموزان باشد

خبرگزاری رسا ـ غلامعلی افروز گفت: نگاه برخی از مسؤولان به خلاقیت افراد بسیار ضعیف است و بیشترین تمرکز آنها بر روی رتبه و نمره بالا است که این نگاه می تواند سرچشمه بسیاری از آسیب‌های جامعه باشد.
غلامعلي افروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، غلامعلی افروز، استاد دانشگاه تهران، شامگاه 17 اسفند در خانه شهر کرمان گفت: مسؤولان نظام باید دانش آموزان را خلاق محور تربیت کنند؛ چراکه پیشرفت جامعه در دست افراد خلاق است. نگاه برخی از مسؤولان به خلاقیت افراد بسیار ضعیف است و بیشترین تمرکز آنها  بر روی رتبه و نمره بالا است که این نگاه می تواند سرچشمه بسیاری از آسیب های جامعه باشد.

 

استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان ویژگی های افراد خلاق و این که افراد خلاق همیشه در حال تغییر دادن وضعیت نامطلوب به مطلوب هستند، ابراز داشت: بیشترین افراد خلاق از دل خانواده هایی می رویند که آرامش در آن خانه و خانواده ریشه کرده باشد.

 

وی با بیان این که محبت باید در خانواده ها سرشار باشد تا فرزندانی خلاق پرورش یابد، افزود: محبت شامل ایثار، هم دلی، احترام و بسیاری از موارد دیگر می شود که باید در ارکان اصلی خانواده قرار گیرد.

 

این روان شاس ملاک ها را در نظام آموزشی نادرست خواند و گفت: افراد باید براساس تلاششان مورد تمجید قرار گیرند نه براساس رتبه و نمره، چراکه نظام بیشتر از رتبه وابسته به تلاش و کوشش افراد است.

 

وی خاطرنشان کرد: پدر و مادر باید با فرزندان خود رفیق باشند و محرم راز آنها شوند، در غیر این صورت ممکن است بچه ها با افراد ناشایست دوست شوند و از مسیر تربیت سالم و خانوادگی دور شوند.

 

افروز با بیان این که بچه ها دوست دارند تأیید شوند تا این که تکذیب شوند، تصریح کرد: همیشه کارهای پسندیده فرزندانتان را بیشتر از کارهای ناپسندشان مورد توجه قرار دهید؛ چراکه رغبت آن ها به انجام آن کار بیش از پیش می شود همچنین باید توجه داشت که فرزندان را در هر موقعیتی یا جان و آقا صدا کرد.

 

وی یکی از حقوق مهم فرزندان را دوست داشتن پدر و مادر برشمرد و اضافه کرد: همان گونه که بچه ها حق دارند غذای مقوی بخورند، حق دارند که از منبعی فوق دوست داشتنی بهره ببرند که این منبع پدر و مادر است.

 

افروز با اشاره به سیره ائمه اطهار(ع) بیان داشت: امیرمومنان علی(ع) و حضرت فاطمه(س) همیشه یکدیگر را با نام کوچک صدا نمی زدند بلکه با کنیه و لقب یکدیگر را مورد خطاب قرار می دادند.

 

وی در پایان گفت: معلمان محترم نیز نقش بسزایی در پرورش افراد خلاق دارند و با توجه به وضعیت کنونی با وظیفه خطیری رو به رو هستند./9706/پ202/س

ارسال نظرات