۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۱۹۹۷۸۸

مراسم نکوداشت آیت‌الله سید محمد حسن مرعشی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم نکوداشت آیت‌الله سید محمد حسن مرعشی شوشتری با حضور شخصیت‌های حوزوی و حقوقی به‌همت خانه اندیشمندان علوم انسانی در سالن اجتماعات آن برگزار شد.
مرحوم آيت الله سيد محمد حسن مرعشي شوشتري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم نکوداشت آیت‌الله سید محمد حسن مرعشی شوشتری شامگاه یک‌شنبه هجدهم اسفندماه با حضور شخصیت‌های حوزوی و حقوقی به‌همت خانه اندیشمندان علوم انسانی در سالن اجتماعات آن برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام چیت سازیان، دبیر همایش، آیت‌الله مرعشی شوشتری را فقیه نواندیش، اصولی ژرف نگر و مبتکر، فیلسوف خلاق و نقاد و ادیب فرزانه دانست و با اشاره به بالغ بر بیست سال شاگردی‌اش در محضر وی، گفت: ایشان نقش وافری در پرورش فکری و زمینه‌های تربیتی برای ما ایفا کردند.

وی معاون قضایی قوه قضاییه و رییس حوزه علمیه خواهران مشکات را از مسؤولیت‌های آیت‌الله مرعشی شوشتری برشمرد و با بیان این‌که ایشان اهتمام وافری به مسأله بانوان در جامعه داشت، افزود: با ایشان ثلمه‌ای به‌وجود آمد که ما نتوانستیم کسی که مانند ایشان جامع علوم منقول و معقول باشد را پیدا و در مدرسه عالی شهید مطهری جایگزین ایشان کنیم.

حجت‌الاسلام چیت سازیان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر این‌که هرکس برای خدا آموزش بدهد و برای خدا یاد بگیرد و به علم خود عمل کند، در آسمان‌ها بزرگ شمرده می‌شود، آیت‌الله مرعشی شوشتری را مصداق این حدیث دانست.

وی اظهار داشت: آیت‌الله مرعشی شوشتری در ابعاد فقهی و اصولی و در مسائل سیاسی به‌گونه‌ای نواندیش و مبتکر بود که می‌خواست شاگردانش هم آن‌طور باشند.

براساس این گزارش دکتر حسین میر محمد صادقی، حقوقدان، نوآوری آیت‌الله مرعشی شوشتری در بحث‌های حقوقی و کیفری را بسیار قابل توجه دانست و گفت: ورود به مسأله قضاوت زنان سخت بود اما ایشان می‌گفتند اگر هم به فرض روایاتی که در این زمنیه آمده درست باشد، برای زمانی است که قضاوت اجتهادی بوده درحالی‌که امروز قضاوت قانونی است.

لازم به ذکر است بیان خاطره، قرائت شعر، پخش کلیپ ویدئویی و ارائه گزارش کمیته علمی نکوداشت از دیگر برنامه‌های این مراسم بود./956/پ202/ع

ارسال نظرات