۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۹۹۹۱۹
لاریجانی در همایش «نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی»:

راحت نشینی در کاخ فرصت مجاهدت نمی‌دهد/ مسائل هسته ای بهانه آمریکا و غرب است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاسی شدن جوامع و فعال شدن جریان‌های سیاسی در جوامع جهانی به ویژه جوامع اسلامی را یکی از شرایط فعلی جهان معاصر است، گفت: شرایط جدید، دموکراتیک شدن ملت‌ها را نوید می‌دهد.
علي لاريجاني رييس مجلس همايش بين المللي نقش دنياي اسلام در هندسه‌ي قدرت جهاني همايش بين المللي نقش دنياي اسلام در هندسه‌ي قدرت جهاني

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی در همایش بین‌المللی «نقش دنیای اسلامی در هندسه قدرت جهانی» با اشاره به شرایط فعلی جهان معاصر گفت: در این باب بحث زیادی وجود دارد، به دلیل اینکه شرایط دنیای معاصر از نظر معادلات و حضور قدرت‌های نوظهور حساس و قابل تأمل است، در یک مرحله تاریخی مهم قرار گرفته‌ایم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط جهان در حال گذار است، گفت: بعد از جنگ جهانی بین قدرت‌های بزرگ قابل تقسیم نبودند، لذا وضعیت قدرت‌های بزرگ در حالت ایستا نیست، به همین دلیل قدرت پیش‌بینی حوادث را ندارند.

وی ادامه داد: انقلاب مصر برای قدرت‌های بزرگ قابل پیش‌بینی نبود، به طوری که آمریکایی‌ها بعد از سه هفته حضور در مصر، سه مرتبه تغییر موضع دادند.

لاریجانی با اشاره به اینکه انقلاب تونس و سایر حوادث در منطقه نیز قابل پیش‌بینی نبود، تاکید کرد: وضعیت عراق و جنگ 33 روزه نیز کاملا غیرمترقبه بود.

وی تکثر در قدرت‌ها را یک واقعیت در صحنه بین‌المللی عنوان کرد و افزود: قدرت‌های بزرگ نسخه‌های بسیاری برای منطقه و خاورمیانه تجویز کردند، اما موفق نشدند، به طوری که در سوریه نتوانستند شرایط را تغییر دهند؛ و در افغانستان و عراق نیز به اهداف خود نرسیدند؛ این نشانه‌هایی برای تغییر وضعیت قدرت‌های بزرگ است. بنابراین تکثر قدرت و ظهور قدرت‌های بزرگ را مشاهده می‌کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: نکته سوم این است که شرایط جدید، دموکراتیک و آزاد شدن ملت‌ها را نوید می‌دهد.

وی سیاسی شدن جوامع و فعال شدن جریان‌های سیاسی در جوامع جهانی به ویژه جوامع اسلامی را یکی دیگر از شرایط فعلی جهان معاصر عنوان کرد و افزود: رهبران آمریکا نخواستند این موضوع را بفهمند، اما این واقعیت در صحنه کشورهای اسلامی مشهود است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم همچنین گفت: نکته دیگر که بسیار مهم است، جایگاه عنصر شورآفرین و نقش آن در کشورهای اسلامی است، به طوری که حالت خواب‌آلودگی در حال رخت بربستن است و حالت بیداری نیز در بین امت اسلامی شورآفرینی می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد: در لبنان جریان مقاومت و حزب‌الله به دلیل اینکه مجاهدانه زندگی کردن را برگزیده‌اند شورآفرین هستند، به طوری که در سایر کشورهای منطقه نیز این موضوع قابل مشاهده است؛ بنابراین عنصر شورآفرینی، موجب نقش آفرینی در معادلات قدرت شده است، البته این شورآفرینی جنس بدیل هم دارد که باید مراقب آن باشیم.

لاریجانی ادامه داد: خارج از تبلیغات رسانه ای دنیا و فشاری که بر افکار وارد می شود، یک نقایص درونی در ساختار دموکراتیک کشورهای غربی بروز کرده و این فقر و کاستی ها شرایط بی حسی را برای آنها به وجود آورده است به طوری که می خواهند این نقایص را از طریق تبلیغات رسانه ای بپوشانند.

دموکراسی در غرب نقایص زیر بنایی پیدا کرده‌است

وی افزود: سخن این است ساختار کشورهای غربی که از درون مدرنیته شکل گرفتند دچار نقایص زیربنایی هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دموکراسی در غرب به نهایت کار خود رسیده و نقایص آرمانی پیدا کرده است گفت: این در حالی است که در جهان سوم همه کشورها خواهان دموکراسی هستند که البته خواسته درستی است اما این دموکراسی باید بر مبنای دین باشد تا دچار چالش‌هایی که غرب با آن مواجه شد نشوند.

لاریجانی گفت: برخی متفکران مانند شهید مطهری در آن زمان درد فقر معنویت را پیش بینی کرده بودند اما امروز به دلیل اینکه آزادی پایه ها و بنیه های معنوی ندارد دچار مشکلات درونی شده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اوضاع سیاسی کشور اکراین گفت: برای ماجرای اکراین، آمریکا فرمان صادر می کند که تحریم های یک جانبه علیه روسیه وضع می کنیم اما آیا این فرمان ها در ساختار شورای امنیت وجود دارد؛ این مشکلاتی است که دنیای امروز با آن مواجه شده است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر بخواهیم شرایط جدید را تحلیل کنیم باید عمق مسائل را دقیق تر ببینیم و نباید فریب این زیبایی های ظاهری رسانه ای را خورد.

وی با بیان اینکه باید قبول کنیم در شرایط ویژه ای قرار داریم تأکید کرد: شرایط جدید هنوز شکل نگرفته است بلکه مانند یک ژله در حال شکل گیری است؛ لذا بازیگران برای جایگاه جدید خود همچنان فعالند و به همین دلیل شرایط تاریخی امروز فوق العاده مهم است.

لاریجانی ادامه داد: در کنار این انقلاب های منطقه ای، تلاش های مختلفی از سوی استکبار صورت گرفت تا شرایط انقلاب ها را تغییر دهد. بنابراین ما در یک شرایط پر تحرک برای پیدا کردن جایگاه اصلی خود هستیم که این موقعیت بسیار حایز اهمیت است.

راه آینده مسلمانان باید براساس حق و دفاع از مظلومیت باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه آینده مسلمانان از نظر مبنایی همان چیزی است که در قرآن، سخنان اولیای دین و سلوک معنوی نهفته است گفت: یعنی حرکت مسلمانان باید براساس حق و دفاع از مظلومیت باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه در تمدن امروز، خداوند جای خود را به فریبکاری و بازی های سیاسی داده است تصریح کرد: اطمینان در بین تمدن ها امروز از بین رفته است و مکر زمانه بر نگرش حق گرا توفیق پیدا کرده است اما شورآفرینی جدید باید این معادله را واژگون کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اخوت، ریشه آن چیزی است که می تواند شرایط را برای مسلمانان تغییر دهد. اگر منظومه جدیدی را در تفکر خلق و وحدت اسلامی بین کشورهای اسلامی خلق شود شرایط نشان می دهد که دنیای اسلام در حال طی کردن این راه ها است که البته مخاطراتی در این بین وجود دارد و باید به ضعف های رقیب نیز توجه کرد.

دفاع از دیکتاتورهای منطقه ضربه حیثیتی به قدرت های جهانی وارد کرد

وی با تأکید بر اینکه قدرت های بزرگ و غرب طی ده سال اخیر جنگی در منطقه انجام نداده اند که موفق باشند گفت: البته در این شرایط یک ضربه حیثیتی به قدرت های جهان وارد شد که آن نیز دفاع از دیکتاتورهای منطقه استکه این موضوع را برخی از سیاستمداران آمریکا به آن اذعان دارند.

لاریجانی گفت: در این شرایط ظهور جریان های نو، قدرت‌هایی می‌توانند نقش آفرین باشند که حرف تازه داشته باشند؛ برخی از قدرتهای غربی ظاهر متفاوتی دارند اما سخن تازه ای برای گفتن ندارند.

فکر سیاسی در حیات مسلمانان جلوه گری می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فکر سیاسی در حیات مسلمانان یک عنصر مهم است که جلوه‌گری می‌کند، افزود: طی چهار الی پنج دهه گذشته مشاهده می‌کنیم که فکر سیاسی خود را در حیات مسلمانان نشان داده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم مقاومت و مجاهدت به ویژه در سه دهه اخیر را عنصر دوم حیات مسلمانان بیان و تصریح کرد: فارغ از جریان‌های بدوی که جریانهای اصیل نبوده بلکه جریان های دست ساز هستند، تنها جریانهایی که ریشه در اسلام ناب محمدی دارند از جریانهای اصیلند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی قدرتهای اقتصادی جدید شده اند افزود: ترکیه، ایران، مالزی، اندونزی و بسیاری از کشورهای اسلامی در حال حاضر از قدرتهای اقتصادی هستند.

وی گفت: همچنین کشورهای اسلامی بسیاری وجود دارد که در زمینه علمی، تکنولوژی های نو و صنایع موفقیت‌هایی به وجود آوردند. که ایران از کشورهایی است که در زمینه تکنولوژی های نو پیشرفت های زیادی داشته است که یکی از آنها انرژی هسته ای است.

لاریجانی افزود: ستمی که به ملت ایران در موضوع هسته ای می‌شود یکی از نمونه های مخالفت آمریکا و غرب با پیوند کشورهای اسلامی است؛ مگر ملت ایران چه می‌خواهد جز اینکه به دنبال دانش صلح آمیز هسته‌ای است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس فتوای رهبر معظم انقلاب استفاده از سلاح هسته ای ‌کشتار جمعی حرام است؛ بنابراین هدف غرب و آمریکا موضوع هسته ای ایران نیست بلکه آنان به دنبال محروم کردن ملت ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای هستند اما ملت ایران مقاومت کرد و امروز صاحب انرژی هسته‌ای شد.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش شورآفرینی کشورهای اسلامی را یکی از مهمترین مزیت های کشورهای اسلامی عنوان کرد و افزود: کشورهای مصر، لیبی و تونس نشانه‌‌های از این شورآفرینی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر فرصتهایی که پیشروی کشورهای اسلامی منتج به پیوندهای کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی و علمی شود سرنوشت خوبی دارد.

وی با بیان اینکه در مسیر راه آینده مسلمانان دشمنانی حضور دارند که برخی بیرونی و برخی درونی هستند افزود: نباید فقط بر دشمنان بیرونی تمرکز کنیم و ضمن اینکه فرصتهای خوبی مقابل کشورهای اسلامی وجود دارد اما به دلیل ضعف های بیرونی و درونی که وجود دارد از همه این فرصت ها استفاده نمی شود.

آمریکا و غرب دنبال خاموش کردن شورآفرینی سیاسی هستند

لاریجانی تصریح کرد: امروز آمریکا و غرب یکی از ستون های مبارزه با ستون های دموکراتیک در کشورهای منطقه شده است و تلاش می‌کند شورآفرینی آنها را خاموش کنند و با مکر سیاسی مخالف پیوندهای اقتصادی بین کشورهای اسلامی هستند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه برای پیشرفت در بخش های مختلف باید مقاومت کرد، افزود: غربی‌ها پیشرفتهای علمی نو را به کشورهای اسلامی عرضه نمی‌کنند بنابراین برای دستیابی به علوم جدید باید مقاومت کرد.

وی درباره نگرانی غرب از موشک های ایران گفت: غرب درباره موشک های ایران ابراز نگرانی می‌کند این درحالی است که از ابتدای انقلاب جمهوری اسلامی ایران تحریم بود اما علی رغم این تحریم ها مقاومت کرد و به هدف خود نیز رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: غرب و آمریکا هدف دیگری را دنبال می‌کنند آنها دو سه سال است عنوان می‌کنند می‌خواهیم با ایران درباره موضوع هسته‌ای مذاکره کنیم این درحالی است که ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرد بلکه آنها بودند که به دلیل مسائل منطقه ای میز مذاکره را ترک کردند و نتوانستند با فشار به منطقه و ایران کار خودرا از پیش ببرند.

وی با تاکید بر اینکه در این گونه همایش‌ها باید به مشکلات درونی توجه شود افزود: یکی از آنها بی فکری و بی تدبیری در برخی کشورهای اسلامی است به طوریکه بسیاری از کشورها منابع نفتی و گازی بسیاری دارند اما از این سرمایه‌های خود به خوبی استفاده نمی‌کنند که این یک اشتباه بزرگ است به دلیل اینکه شرق با غرب بسیار متفاوت است.

راحت نشینی در کاخ فرصت مجاهدت نمی‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اگر بخواهیم شرایط را تغییر دهیم باید مجاهدت کنیم و راحت نشینی در کاخ فرصت مجاهدت را نمی‌دهد.

لاریجانی عدم مرزبندی شفاف را یکی دیگر از مشکلات درونی کشورهای اسلامی اعلام کرد و گفت: به جای اینکه این مرزبندی‌های با جبهه استکبار باشد اما این مرزبندی‌ها به سمت داخل سوق داده می‌شود.

سطحی‌نگری درباره ‌آینده از مشکلات کشورهای اسلامی است

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه سطحی نگری به ‌آینده یکی دیگر از مشکلات کشورهای اسلامی است گفت: قالب سیاستمداران روزمره فکر می‌کنند و از فرازگاهها به آینده نگاه نمی‌کنند؛ لذا نمی‌توانند آینده را پیش بینی کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین مسئله این است که ما در شرایطی قرار داریم که باید از وضعیت ژله‌ای ، جایگاه قدرت برای امت اسلامی بسازیم و در این راستا باید به مشکلات داخلی فائق آییم و با همگرایی بین ملل آینده نگری داشته باشیم.

روشنفکران جهان اسلام یکدیگر را بشناسند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسیر امت اسلامی تقریبا روشن و بسیاری از نقایص امت اسلامی قابل شناسایی است، گفت: همه کشورهای اسلامی باید همت کنند تا روشنفکران جهان اسلام یکدیگر را بشناسند تا شاهد موفقیت‌های جدید باشیم./971/د102/ج

ارسال نظرات