۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۰۰۳۰۰
پیام کنفرانس بغداد؛

منابع تروریسم را بخشکانید

خبرگزاری رسا ـ نخستین «کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم» در بغداد، با تاکید بر ضرورت خشکاندن منابع تروریسم و افزایش همکاری منطقه‎ای و بین المللی برای مبارزه با این پدیدۀ شوم، به کار خود پایان داد.
کنفرانس بغداد

به گزارش خبرگزاری رسا، موضوع دومین جلسه کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم پژوهش‎های علمی و روانشناختی تروریسم و شیوه‎های مبارزه با آن بود که روز گذشته در بغداد به کار خود پایان داد. مهم‎ترین توصیه‎ای که در این جلسات مطرح شد، خشکاندن منابع تروریسم و افزایش همکاری بین المللی برای مبارزه با این پدیده بود. همچنین مقرر شد که دبیرخانه‎ای برای این کنفرانس، در عراق تاسیس شود.


صفا الشیخ عضو کمیته برگزاری کنفرانس گفت: با توجه به بایسته‎های مرحله کنونی و تاکید عراق بر ضرورت جلب همکاری‌های منطقه‎ای و بین المللی برای مبارزه با تروریسم از طریق محکوم کردن این پدیده بین المللی، این کنفرانس تشکیل شد تا راه های همکاری و هماهنگی منطقه‎ای و بین المللی برای خشکاندن منابع تروریسم را چارچوب بندی و نهادینه کند.


الشیخ، همچنین همکاری بین المللی در زمینه تبادل اطلاعات و تجربه‌ها و پذیرش درخواست تحویل جنایتکاران، اعم از محکومان و متهمان پرونده‎های تروریستی را خواستار شد.


قاسم عطا رییس واحد عملیات در سازمان اطلاعات عراق نیز خاطر نشان کرد: عراق، همکاری عملی و واقعی کشورها در زمینه تروریسم و خشکاندن منابع آن را خواستار شد و علاوه بر آن، خواهان مبارزه با پولشویی و مقابله با شرکت‌هایی شد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به حمایت مالی از تروریسم می‎پردازند.


نخستین کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم در بغداد، دستاوردی امنیتی و سیاسی برای عراق به شمار می‎رود، زیرا حاصل آن، پافشاری بر ضرورت همکاری در خصوص تبادل اطلاعات میان کشورهای شرکت کننده در کنفرانس و همچنین تحویل افراد تحت پیگرد و نیز گسترش فرهنگ حقوق بشر بود.


در این کنفرانس، 50 کشور حضور یافتند و تنها دعوت شدگان غایب آن عربستانی سعودی و قطر بودند. کارشناسان بر این باورند که علت غیبت این دو کشور، عدم تمایل آن‎ها برای مبارزه با تروریسم است، از آن گذشته، عراق، پیش از این، بارها از دست داشتن این دو کشور در عملیات تروریستی در عراق پرده برداشته بود.


عراقی‎ها امیدوارند که اجرای توصیه‎های این کنفرانس در سریع‎ترین وقت ممکن، به کشتار گسترده مردم بی‌گناه در این کشور پایان دهد و زمینه برقراری امنیت و ثبات در این سرزمین را فراهم کند./994/ب102/د

ارسال نظرات