۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۲۰۰۴۸۸
آیت‌الله مهدوی:

هدف خلقت تنها با داشتن اخلاص تحقق می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ابتدا انسان خالص می‌شود و پس از آن عبادت خالصانه را به سوی خدا می‌فرستد، اعمال با داشتن اخلاص در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد.
 نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، یکشنبه شب در مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه اخلاص گفت: اعمال با داشتن اخلاص در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد و در صورت نداشتن اخلاص در جایگاه نازلی قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که درباره اخلاص در میان علما اختلاف بین شرط صحت و شرط قبولی عمل وجود دارد، افزود: اگر کسی بی‌تقوا بود عمل صحیح است اما قبول نمی‌شود، مانند این‌که هر چه قدر اخلاص وجود داشته باشد، عمل قبول می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در حدیث است که «الاخلاص خیر العمل»،‌ در حدیث دیگری خود خالص کردن و تخلیص یک عمل خوانده شده است و همچنین در روایت دیگری «آفت العمل ترک الاخلاص» گفته شده است.

وی اظهار کرد: باید توجه کرد که زیاد کردن عمل در اسلام مدنظر نیست، بلکه کیفیت عمل بسیار مهم است، تلاش برای افزایش کیفیت عمل باید تنها از سوی اولوالباب اجرا می‌شود، زیرا می‌دانند که کیفیت بسیار مهم است.

آیت‌الله مهدوی ابراز کرد: ارزش در کیفیت‌ها و انجام دادن عمل به صورت مخلصانه است، باید توجه کرد که انجام دادن عمل برای دست یافتن به بهشت و ترس از جهنم، اما عمل خالصانه‌تر آن است که بدون چشم‌داشت مزد و بدون ترس و تنها برای دوست داشتن خداوند انجام شود.

وی ابراز کرد: گاه نیز ما خدا را دو طرفه عبادت می‌کنیم، یعنی برای استجابت دعا، اما برخی از مردم هستند که خداوند را یک طرفه عبادت می‌کنند، در حدیث است که شریف‌ترین مقصدها اخلاص است و باید دانست که تحقق هدف خلقت در همین اخلاص انجام می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که اگر هدف دست‌یابی به مقام خدایی شدن، رفتن به بهشت، مثل خداشدن یا دست یافتن به قاب قوسین باشد، این اهداف در سایه اخلاص تحقق می‌یابد، باید به این حدیث اشاره کرد که اخلاص میوه عبادت است.

وی تأکید کرد: ابتدا انسان خالص می‌شود و پس از آن عبادت خالصانه را به سوی خدا می‌فرستد، باید گفت منظور این حدیث که گفته شده است، ثمره خلوص عبادت است این است که اول خلوص عبادت خالصانه را تولید می‌کند و بعد عبادت خالصانه خلوص انسان را تثبیت می‌کند.

آیت‌الله مهدوی ابراز کرد: رابطه اخلاص و عبادت مانند رابطه ریشه و ساقه و شاخ و برگ است،‌ ریشه شاخ و برگ را تولید می‌کند، اما عکس آن را نداریم و شاخ برگ تأثیر تأکیدی بر روی ریشه دارد./914/پ202/ب

ارسال نظرات