۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۰۰۹۹۳
مدیر حوزه علمیه دامغان:

نسل امروز تعریف صحیحی از مسأله اشتغال ندارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت دامغان گفت: در مسئله اشتغال با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم و دولتمردان باید تلاشی چندبرابری در زمینه اشتغال‌زایی را در دستور کار خود قرار دهند، اما آنچه در این زمینه کمتر بدان پرداخته می‌شود نیاز جامعه به فرهنگ‌سازی در مقوله تعریف شغل به‌ویژه در بین نسل جوان کشور است.
حجت الاسلام محمد حسن رستميان امام جمعه موقت دامغان

حجت‌الاسلام محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار رسا در این شهرستان اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب با بینش عالمانه خود و زیبایی تمام پسوند اقتصاد و فرهنگ را برای سال جدید برگزیدند و حرکت در مسیر بهبود این دو مسئله کلیدی کشور را منوط به عزمی ملی و همه جانبه و مدیریتی بر پایه ارزش های دینی و انقلابی و به اصطلاح جهادی دانستند و بدین شکل نتیجه بررسی ها و بینش وسیع خود نسبت به شرایط حال و آینده کشور و جهان را ارائه کردند.

 

مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان خاطرنشان کرد: سابقه تاریخی حضور مردم آگاه ایران در صحنه های مهم و تأثیرگذار به ویژه در سال های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و سپس 35 سال اخیر مسئله ای است که در مفهوم عزم ملی مطرح شده از سوی رهبری نهفته است.

 

وی خاطر نشان کرد: این نگرش بدین معنی است که مردم باید در عرصه فرهنگ و اقتصاد به میدان آمده و بیش از پیش نقش آفرینی کنند، زیرا در هر برهه ای که مردم به صحنه آمده اند کارها به خوبی پیش رفته و کشور به سلامت از چالش ها عبور کرده است.

 

مدیریت جهادی از ارکان رشد فرهنگی و اقتصادی جامعه اسلامی است

 

حجت الاسلام رستمیان تأکید کرد: بی‌تردید این نگاه عالمانه، یعنی احاطه تفکر مدیریت‌جهادی در بخش‌های مختلف اجرایی و نظارتی، عمرانی و نظامی، آموزشی و خدماتی جامعه با پشتوانه عزم ملی و تلاش همگانی برای نیل به اهداف متعالی جامعه اسلامی و ایرانی می‌تواند باعث برداشته شدن گام‌های مثبت بسیاری در این مسیر و سربلندی ملت و نظام ما شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکیدات مکرر رهبری بر اهمیت بیشتر مقوله فرهنگ نسبت به دیگر جنبه‌های زندگی اجتماعی از جمله اقتصاد، اضافه کرد: جزء به جزء مسائل اقتصادی جامعه ما با فرهنگ گره خورده است و نمونه روشن آن نیاز امروز کشور به فرهنگ‌سازی در نوع مصرف، پرهیز از تجمل طلبی و مصرف گرایی، جلوگیری از اسراف و توجه به رشد کیفی در تولیدات داخلی و بسیاری از موارد دیگر است.

 

کشور نیازمند فرهنگ‌سازی در تعریف اشتغال است 

 

امام جمعه موقت دامغان افزود: در مسئله اشتغال با مشکلات بسیاری روبرو هستیم و دولتمردان باید تلاشی چندبرابری در زمینه اشتغال‌زایی را در دستور کار خود قرار دهند، اما آنچه در این زمینه کمتر بدان پرداخته می‌شود نیاز جامعه به فرهنگ‌سازی در مقوله تعریف شغل به‌ویژه در بین نسل جوان کشور است.

 

وی گفت: متأسفانه بخش عمده‌ای از جوانان و نیرو‌های آماده به کار کشور شغل را تنها اشتغال اداری و دولتی و به اصطلاح پشت میز نشستن می‌دانند، در حالی که بسیاری از کار‌های تولیدی، کشاورزی و عمرانی یا معطل مانده و یا اینکه کارگران خارجی و مهاجر بدون هیچ حمایتی به‌خوبی از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

 

فرهنگ ازدواج آسان و ضرورت افزایش موالید در سال جدید فراموش نشود

 

مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان بحث لزوم ازدیاد نسل و افزایش موالید در کشور را از مهمترین مقوله‌های مطرح شده از سوی رهبر انقلاب، علما و اندیشمندان کشور در سال گذشته عنوان کرد و افزود: پیگیری، کار کارشناسی و فرهنگی در این زمینه در سال جدید از ضرورت‌های غیرقابل چشم‌پوشی است و نباید به فراموشی سپرده شود.

 

حجت الاسلام رستمیان خاطر‌نشان کرد: متأسفانه جوانان ما دیر ازدواج می‌کنند، تا چندین سال صاحب فرزند نمی‌شوند و در نهایت به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند، این خطر بزرگی برای جامعه اسلامی و ایرانی ما در آینده به‌شمار می‌آید و باید با ترویج فرهنگ ازدواج آسان و حمایت از سیاست‌های ازدیاد نسل برنامه‌های مدونی در این زمینه اجرا شود.

 

امام جمعه موقت دامغان کم‌توجهی برخی از مسؤولان به خانواده و مسائل درونی و پیرامونی آن را از دلایل به‌وجود آمدن شرایط یاد‌شده برشمرد و تصریح‌کرد: فراموش نکنیم که خانواده بنیاد اصیل جامعه ما و پرورش دهنده نسل‌ها است و پایه و اساس همه حرکت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه در نهاد بسیار مهم خانواده شکل می‌گیرد./977/ت 302/س 

ارسال نظرات