۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۰۱۰۱۷

آغاز سیزدهمین نشست فقه اسلامی در عمان

خبرگزاری رسا ـ سیزدهمین نشست «تحول علوم فقهی» با عنوان فقه اسلامی: مشترک انسانی و منافع، در مسقط آغاز به کار کرد.
شست فقه اسلامي در عمان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سیزدهمین نشست تحول علوم فقهی با عنوان فقه اسلامی: مشترک انسانی و منافع، با حضور هیات‎هایی از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران امروز در مسقط پایتخت عمان آغاز به کار کرد.


هیات‎ جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این نشست حضور یافته‎اند.


آیت الله احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در آیین گشایش این نشست که یحیی المنزوی رییس مجلس دولتی و یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان حضور داشتند، گفت: دو اندیشه تاثیر صفات خدا بر زندگی انسان و حرکت از فطرت برای نظر افکندن بر اجتماعات اسلام در جهان اسلام نادیده انگاشته شده است.


وی افزود: این دو نظریه باید به اساس تبدیل شده و روابط اجتماعی را تنظیم کند.


در این نشست چهار روزه همچنین شماری از مقام‎های عمانی مانند وزیر اوقاف و امور دینی و مفتی برخی کشورهای عربی و اسلامی و شماری از علما و اندیشمندان شرکت کرده‎اند.


محور اصلی این نشست مسایلی مانند اصطلاحات، مفاهیم و مساوات از بعد اصولی و فقهی، فقه عدالت، فقه حقوق بشر در منشورهای بین المللی، فقه اسلامی و فقه مشترک انسانی، سیاست شرعی و مقایسه فقه اسلامی و میراث فقهی جهانی است.


در این همایش 68 صاحب نظر دیدگاه‎های خود را در خصوص محورهایی مانند فقه و رحمت و آثار فقهی و مساوات در منشورهای بین الملل از دیدگاه اسلامی و نهادهای عدالت دادگستری در اسلام، حقوق محاربین در فقه، حقوق کودکان در قرآن کریم، حقوق بشر و... بیان خواهند کرد.


این نشست سالانه که وزارت اوقاف و امور دینی عمان متولی برگزاری آن است، از سال 2002 میلادی تاکنون برگزار شده است.


عبدالرحمن السالمی دبیر کل این اجلاس در این خصوص گفت: در پی تحولات درجهان اسلام در سال‎های اخیر، برگزاری چنین نشست‎هایی ضروری است.


وی افزود: از سوی دیگر مسایل فقهی نیز پیوسته نیازمند بحث و بررسی است تا با زمان به پیش برود./994/ب103/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات