۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۰۱۸۵۲
کارشناس حوزوی؛

نتیجه سرزنش کردن دیگران بروز لجاجت و بی اثر شدن کلام است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مباحث خانواده و تربیت دینی گفت: همه انسان‌ها غیر از معصومین عیب‌ها و نقص‌هایی دارند که در مسیر زندگی آن‌ها را برطرف می‌کنند، ازدواج هم یک راه برای از بین بردن عیوب است، انسان می‌تواند در مسیر زندگی و با کمک همسر به کمال برسد.
حجت‌الاسلام محسن عباسي ولدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی، کارشناس مباحث خانواده و تربیت دینی، در برنامه پرسمان تربیتی خانواده که از رادیو معارف پخش می‌شود، گفت: همه انسان‌ها غیر از معصومین عیب‌ها و نقص‌هایی دارند که در مسیر زندگی آن‌ها را برطرف می‌کنند، ازدواج هم یک راه برای از بین بردن عیوب است، انسان می‌تواند در مسیر زندگی و با کمک همسر به کمال برسد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد انسان‌ها به جای اینکه به فکر از بین بردن عیوب یکدیگر باشند به آن‌ها دامن می‌زنند و این به معضل تبدیل می‌شود، یکی از این معضلات عادت زشت سرزنش است، سرزنش آثار زیادی دارد، طبق روایات، اثر وضعی سرزنش این است که آن شخصی که سرزنش می‌کند خودش در دنیا مبتلا به همان مساله می‌شود و همان عیب باعث سرزنش خود او می‌شود.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: سرزنش دیگران باعث سرزنش خدا در دنیا و آخرت می‌شود، وقتی در خانواده سرزنش به یک روش تبدیل می‌شود، میوه و نتیجه آن لجاجت است، یعنی سرزنش شونده سلاحی که در برابر سرزنش کننده به دست می‌گیرد تا در این میدان مبارزه‌ای که سرزنش کننده ایجاد کرده پیروز شود، لجاجت است، در روایتی امام علی (ع) فرمودند «سرزنش، آتش لجاجت را شعله ور می‌کند».

وی اظهار داشت: وقتی لجاجت در محیط زندگی پیش آمد، یکی از چیزهایی که از زندگی بیرون می‌رود حاکمیت منطق و عقل است، امام علی (ع) در نهج البلاغه حکمت 179 می‌فرمایند «لجاجت اندیشه را از بین می‌برد» وقتی انسان اندیشه نداشته باشد، نمی‌تواند کارهایش را درست انجام دهد، در روایتی دیگر امام علی (ع) می‌فرمایند «لجوج تدبیر ندارد، با منطق، عقل و درایت پیش نمی‌رود».

حجت‌الاسلام عباسی بیان داشت: نتیجه دیگر سرزنش این است که وقتی سرزنش ادامه پیدا می‌کند، تبدیل به یک روش می‌شود، وقتی یکی از طرفین مرتب دیگری را سرزنش می‌‌کند، او نسبت به اشتباهی که انجام می‌دهد جری و بی باک می‌شود، جسارت برای ادامه اشتباه پیدا می‌کند، در روایتی امام علی (ع) می‌فرمایند «عتاب و سرزش را تکرار نکن، به خاطر این‌که باعث می‌شود طرف مقابل بر اشتباهش جری شود و عتاب تو سبک و بی‌اثر می‌شود».

وی ابراز داشت: خیلی از پدر و مادرها می‌گویند جوان ما حرف ما را گوش نمی‌دهد، هر چه می‌گوییم او گوش نمی‌دهد و توجه نمی‌کند، یکی از دلایل بی توجهی این است که مرتب به او می‌گویید، تکرار کردن مخصوصا با سرزنش باعث می‌شود که آن حرف بی اثر شود.

حجت‌الاسلام عباسی در پاسخ به پرسش «زن و مرد هر دو انسان هستند، چرا می‌گویید اقتدار مردان را نباید زیر پا گذاشت؟ شاید زنی باشد که بخواهد اقتدار داشته باشد و از اقتدار مرد خوشش نیاید» گفت: ما درباره طبیعت از اکوسیستم استفاده می‌کنیم، اکوسیستم مجموعه موجودات زنده است که با هم رابطه معنادار و هدفمندی دارند و چرخه زندگی طبیعی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: در این چرخه زندگی هیچ چیز زائدی وجود ندارد، اگر شما در اکوسیستم طبیعت دخالت کردید و یک جزئش را خراب کردید تمام این سیستم به هم می‌ریزد، اکوسیستم در تربیت و اخلاق هم وجود دارد، در نظام تربیت، انسان که به عنوان یک موجود اجتماعی آفریده شده، روابطش با دیگران در یک چرخه تعریف شده است، که اگر یک جزء از این چرخه را شما دچار مشکل کنید کل این اکوسیستم به هم می‌ریزد.

حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: در این اکوسیستم مرد برای یک کار و زن هم برای کاری آفریده شده است، اگر خدا مرد را مقتدر آفرید و به زن گفت با مرد زندگی کن و در کنارش احساس آرامش کن، باید در زن هم محبت به اقتدار را قرار داده باشد و اگر در وجود زن لطافت آفرید و به مرد گفت در کنار زن زندگی کن باید در وجود مرد محبت به لطافت قرار داده باشد والا نمی‌توانند کنار هم زندگی کنند.

این کارشناس تربیتی در پایان ابراز داشت: اگر زنی از اقتدار مرد بدش بیاید یعنی این زن از نظر روانی سالم نیست، البته زورگویی با اقتدار فرق دارد همه زنان از اینکه کسی به آن‌ها زور بگوید و به آن‌ها ظلم کند بدشان می‌آید، اما اگر زنی از اقتدار مردش ناراضی باشد از خلقتش فاصله گرفته است و دچار مشکل است. /9194/پ202/ع

ارسال نظرات