۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۰۲۵۴۷

دفتر آیت الله جوادی آملی در تهران افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و با حضور جمعی از روحانیون، علما و مسئولان نمایندگی دفاتر مراجع تقلید، دفتر حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در خیابان فلسطین تهران افتتاح شد.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروز یکشنبه 31 فرودین ماه در مراسم افتتاح دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی، که آیت‌الله اختری، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی‌آملی و تعداد دیگری از علما و نمایندگان مراجع تقلید حضور داشتند، پیام تصویری حضرت آیت‌الله جوادی آملی به نمایش درآمد.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی در پیام تصویری خود با اشاره به فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) به بیان ویژگی‌های شخصیتی آن حضرت پرداخت.

این مرجع عالیقدر تشکیل اینگونه دفاتر را محفلی برای ترویج علم و معرفت خواند و افزود: یک وقتی گفته می‌شد «اُطْلُبُوا العِلْمَ وَ لَو بِالصِّینِ»، اما الآن جهان متوجه شده و می‌گوید « اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لُو بِقُمٍ». این‌که می‌بینید هشتاد کشور یا صد کشور، کمتر یا  بیشتر، از خاور و باختر میانه و دور می‌آیند ایران -بخشی در قم، بخشی در مشهد- روی  حساب همین پیام است که «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لّوْ بِقُم» معلوم می‌شود که پیام انقلاب به شرق و غرب رسیده است.

وی با اشاره به فرمایش رسول الله (ص) که فرموند «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصّینِ» و نیز در عین حال که فرمود «طَلَبُ العِلْمِ فَریضِة» بیان داشت: آن حضرت- چنان‌ که مرحوم کلینی و سایر محدّثان در جوامع روائی ما نقل کرده‌اند، فرمود «الْعِلمُ ثَلاثِةٌ یا إنَّمَا الْعِلْمُ ثَلاثِةٌ» علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛«آیةٌ محکمة»، «فریضةٌ عادلة» و «سنّةٌ قائمة» این‌ها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی این سه رشته را به عنوان سه رشته اساسی علم در حوزه‌ها واجب دانست و افزود: این‌طور نیست که «آیه محکمه» به معنی فقه باشد و «فریضه عادله» هم به معنی فقه باشد و «سنّة قائمه» هم به معنی فقه باشد؛ «آیه محکمه» جهان‌بینی است، اصول دین و اعتقادات است که آیا این جهان حادث است یا قدیم؟ خدا دارد یا ندارد؟ «فریضه عادله» می‌خواهیم، اخلاق می‌خواهیم که اخلاق غیراز روضه‌خوانی است، غیراز موعظه است، غیراز سخن‌خوانی و سخن‌رانی است.

وی تحول در حوزه را زمانی اثبات شده دانست که حرفی تازه برای گفتن داشته باشد و بیان داشت: مبادا کسی بگوید این‌ها مشکل است! بله خیلی مشکل است، امّا قوی‌تر از این مشکلات، ارواح مجرّدی است که ذات أقدس إله به انسان داده و به انسان از فیض خود چیزی افاضه کرده است زیرا اگر انسان از روح خدا طرفی بسته است و بهره‌ای دارد، برای او فراگیری آیة محکمة، فریضة عادلة، سنّة قائمة سهل است./9667/پ202/ج

ارسال نظرات