۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۰۲۷۰۲
انتخابات عراق، فرصت‎ها و چالش‎ها(28)؛

عضو مجلس اعلای اسلامی عراق: ائتلاف شعیان عراق پس از انتخابات حتمی است/برگزاری انتخابات در فلوجه ممکن نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس اعلای اسلامی عراق ابراز داشت: پیروزی شیعیان در انتخابات پارلمان عراق نشان دهنده شیعه بودن عراق است و عربستان و قطر نمی خواهند به این واقعیت تن دهند.
حجت الاسلام شيخ احمد سليطي معاون رييس شوراي استان بصره عراق

 

حجت الاسلام شیخ احمد السلیطی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق و معاون رییس شورای استان بصره در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، درباره ترکیب آینده نظام سیاسی این کشور پس از انتخابات پارلمانی گفت: به نظر نمی رسد که تغییر چندانی در چینش گروه های سیاسی عراق به وجود آید و نباید در انتظار تغییری بزرگ باشیم.

 

وی درباره اختلافات به وجود آمده میان گروه های سیاسی شیعه، تصریح کرد: اختلافات میان گروه های شیعه بیش از آنکه ریشه ای باشد، ترفند و بازی سیاسی است و این گروه ها با چنین مسائلی می خواهند آرای شیعیان را به سوی خود جلب کنند.

 

السلیطی ائتلاف شیعیان با یکدیگر پس از برگزاری انتخابات را حتمی خواند و افزود: بر اساس اطلاعاتی که دارم توافق های اولیه میان گروه های شیعه برای تشکیل دولت آینده به وجود آمده است و آنها مطمئنا پس از انتخابات با هم متحد خواهند شد. ائتلاف شیعیان با هر گروه غیر شیعه به صلاح آنها نیست و حتی بر بعد امنیتی کشور نیز تاثیر می گذارد.

 

معاون رییس شورای استان بصره اظهار داشت: ائتلاف کردستان نیز شرایط بسیار نامعقولی پیش روی گروه های سیاسی می گذارد و بیش از استحقاق خود می خواهد. هر گروهی که چنین کاری انجام دهد و با شرایط این ائتلاف کنار آید مطمئنا اعتماد مردم را از دست داده و آرای خود را در آینده بسیار کاهش خواهد داد.

 

وی تشکیل دولت اکثریت سیاسی در عراق را غیرممکن دانست و تأکید کرد: بر اساس قانون سیاسی عراق انتخاب رییس جمهور بر اساس آرای دو سوم پارلمان محقق می شود و دو سوم پارلمان نیز تنها با توافق گروه های سیاسی صورت می گیرد. با توجه به اینکه نخست وزیر از سوی رییس جمهور انتخاب می شود بنابراین هر توافقی برای تشکیل دولت جدید متشکل از رییس جمهور، نخست وزیر و وزیران باید بر اساس آرای دو سوم پارلمان انجام می شود که تشکیل دولت اکثریت سیاسی را غیرممکن می سازد.

 

حجت الاسلام السلیطی بر لزوم ادامه حمایت دولت جدید از محور مقاومت تأکید کرد و گفت: دولت آینده اگر بخواهد مصالح ملت عراق را مورد توجه قرار دهد هیچ راهی جز حمایت از محور مقاومت و نظام سوریه ندارد، زیرا تسلط سلفی گرایان داعش و القاعده بر سوریه به معنای ویرانی و ضربه شدید به عراق است. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان باید از محور مقاومت حمایت کرد.

 

عضو مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به تلاش عربستان، قطر و ترکیه برای عدم برگزاری انتخابات در عراق، خاطر نشان ساخت: این کشورها به شدت درصدد عدم برگزاری انتخابات هستند، زیرا نتایج انتخابات کاملا روشن است و شیعیان که در عراق اکثریت هستند مطمئنا بزرگترین فراکسیون را تشکیل خواهند داد و این امر بر خلاف خواست و اراده این کشورهاست.

 

وی تأکید کرد: پیروزی شیعیان در انتخابات پارلمان عراق نشان دهنده شیعه بودن عراق است و این کشورها نمی خواهند به این واقعیت تن دهند، ضمن اینکه آنها حکومت شیعیان را باور نکرده و این امر را به مثابه تشکیل هلال شیعه می دانند.

 

حجت الاسلام سلیطی به برگزاری انتخابات در موعد مقرر اشاره کرد و ادامه داد: انتخابات در استان های سنی نشین نیز برگزار خواهد شد، گرچه برگزاری آن در برخی از مناطق نظیر فلوجه ممکن نیست اما تاثیر چندانی بر انتخابات ندارد. اکثر شهروندان فلوجه از این شهر خارج شده اند و می توانند در سایر استان ها به انتخاب بپردازند و کسانی که در این شهر حضور دارند که تعداد آنان بسیار کم است از انتخابات محروم شده اند اما عدم مشارکت آنان تاثیر چندانی بر نتایج انتخابات ندارد./980/ب911/ک

ارسال نظرات